مشارکت دانشگاه شهید چمران اهواز در انجام پروژه‌ی بین‌المللی تأسیس رشته‌ی کارشناسی ارشد اینترنت اشیا

مشارکت دانشگاه شهید چمران اهواز در انجام پروژه‌ی بین‌المللی تأسیس رشته‌ی کارشناسی ارشد اینترنت اشیا


مشارکت دانشگاه شهید چمران اهواز در انجام پروژه‌ی بین‌المللی تأسیس رشته‌ی کارشناسی ارشد اینترنت اشیا

 

 

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشارکت این دانشگاه در انجام پروژه‌ی بین‌المللی تأسیس رشته‌ی کارشناسی ارشد اینترنت اشیا، گفت: اینترنت اشیا از حوزه‌های راهبردی و بستر فناوری‌های آینده است که در کنار حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی در کانون توجه دولت‌ها و بازار قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر محمدجواد رشتی بیان کرد: امروزه با گسترش روزافزون پوشش و پهنای باند اینترنت، بسیاری از امور جاری جوامع از طریق این بستر انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه نسل اول اینترنت شامل خدمات اولیه‌ای چون ایمیل و وب بود که به‌تدریج به نسل‌های بعدی اینترنت مانند اینترنت محتوا و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، بیان کرد: در اینترنت اشیا (به‌عنوان نسل جدید اینترنت) اشیا و داشته‌ها به شبکه‌ی اینترنت پیوسته و فرآیندهایی چون مشاهده، پایش و تحلیل وضعیت آن‌ها از طریق اتصال به اینترنت انجام می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: با افزایش وابستگی همه‌ی اجزای زندگی بشر به اینترنت و اتصال میلیاردها وسیله به این شبکه، روزبه‌روز نیاز به مهندسان و متخصصانی که بتوانند زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و ابزارهای لازم برای چنین فرآیندهایی را طراحی، نگهداری و مدیریت کنند و الزامات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را فراهم آورند، بیشتر خواهد بود.

رشتی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بتوانند باتربیت نیروی متخصص موردنیاز در حوزه‌ی اینترنت اشیا، بسترهای لازم برای پژوهش و نوآوری در این حوزه را متناسب با جامعه هدف خود فراهم آورند.

 وی، اضافه کرد: اینترنت اشیا حوزه‌ای بین‌رشته‌ای با گستردگی فناوری‌ها و کاربردها است که متخصصان رشته‌های دانشگاهی می‌توانند در حوزه‌های مختلف آن فعالیت داشته باشند؛ بااین‌وجود، این حوزه در هیچ‌کدام از رشته‌های دانشگاهی سنتی به شکل متمرکز و اختصاصی پوشش داده نمی‌شود. ازاین‌رو ضروری است رشته یا گرایشی دانشگاهی با تمرکز بر فناوری‌ها و کاربردهای اینترنت اشیا ایجاد شود تا دانش‌آموختگان آن بتوانند آموخته‌های پیشین و جدید را تلفیق کرده و در توسعه‌ی این حوزه‌ی نوین به‌کارگیرند.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه‌ی گزارشی از برگزاری اولین همایش اولین همایش مدیریت پروژه IoTrain به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان بیان کرد: پروژه IoTrain کنسرسیومی بین‌المللی است که در آن پنج دانشگاه از ایران و کشور عراق مشارکت دارند.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه طراحی و تأسیس رشته‌ی کارشناسی ارشد اینترنت اشیا یا IoT (زیرمجموعه‌ی مهندسی کامپیوتر) است که شامل شش بسته‌ی کاری «آماده‌سازی»، «توسعه‌ی رشته و دروس»، «کنترل کیفیت»، «اطلاع‌رسانی»، «پایداری و بهره‌برداری» و «مدیریت پروژه» است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید چمران اهواز «آماده‌سازی» و «توسعه‌ی رشته و دروس» را مهم‌ترین بسته‌های کاری این پروژه دانست و گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز مدیریت بسته کاری آماده‌سازی را بر عهده داشته است که پنج فعالیت تحلیل دروس و منابع موجود (با مدیریت دانشگاه علوم پایه زنجان)، تحلیل نیازهای بازار (با مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان)، هدف سنجی و تحلیل کمبودها در مقایسه با بازار (با مدیریت دانشگاه تبریز)، تعیین کمبودهای آموزشی کنونی برای آموزش IoT (با مدیریت دانشگاه واسط کشور عراق) و طرح توسعه‌ی دروس رشته‌ی IoT (با مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز) را شامل می‌شود.

رشتی با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات بسته‌ی «آماده‌سازی» در این نشست، بیان کرد: برگزاری نشستی برای بررسی بازار اینترنت اشیا در ایران و مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت استارتاپ‌های IoT و همچنین بسته‌ی «طرح توسعه رشته و دروس اینترنت اشیا» با مدیریت دانشگاه شهید چمران از دیگر برنامه‌های برگزار شده است.

 

 

 

آدرس کوتاه :