نام‌گذاری گونۀ جدیدی از پروانه‌ها به نام دکتر مصدق از اعضای هیئت‌علمی بازنشستۀ دانشگاه

نام‌گذاری گونۀ جدیدی از پروانه‌ها به نام دکتر مصدق از اعضای هیئت‌علمی بازنشستۀ دانشگاه


نام‌گذاری گونۀ جدیدی از پروانه‌ها به نام دکتر مصدق از اعضای هیئت‌علمی بازنشستۀ دانشگاه

 

 

 

هم‌زمان با انتشار رسمی مقاله‌ای در خصوص شناسایی گونۀ جدیدی از راستۀ پروانه‌ها (شب ‌پره‌‌های خانوادۀ Noctuidae)، در شمارۀ ماه ژوئن مجلۀ «North-Western Journal of Zoology»، که در خلال انجام پژوهش علمی دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز شناسایی شده است، این گونۀ جدید به نام دکتر محمدسعید مصدق، از اعضای هیئت‌علمی بازنشستۀ این دانشگاه، نام‌گذاری و در این مقاله معرفی شد. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در سال 2018 و در بررسی‌های فونستیک بر روی گروهی از راستۀ پروانه‌ها در استان خوزستان، توسط محمد احمدی، دانش‌آموختۀ مقطع دکتری این دانشگاه، گونه‌ای متعلق به جنس Polymixis در مسیر روستای شاهزاده عبدالله، از توابع منطقۀ صیدون شهرستان باغملک جمع‌‌آوری و به‌عنوان گونه‌ای جدید در دنیای علم با نام Polymixis mossadeghi معرفی شد. 
گفتنی است، روستای شاهزاده عبدالله در دامنۀ کوه‌های مونگشت از رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد که در این منطقه پوشش گیاهی غالب را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.  
 به گفتۀ دکتر مهدی اسفندیاری، استاد راهنما و نویسندۀ مسئول مقاله، این مطالعه در جریان فرصت مطالعاتی محمد احمدی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و زیر نظر دکتر اصغر شیروانی عضو هیئت علمی این دانشگاه انجام شده است. 
این گونه که براساس جنس نر توصیف شده است، به افتخار دکتر محمدسعید مصدق، عضو هیئت علمی بازنشستۀ دانشگاه شهید چمران اهواز به نام وی نام‌گذاری شده است. دکتر محمدسعید مصدق به طور رسمی از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۸۹ (زمان بازنشستگی) در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول تحقیق و تدریس بوده است و تاکنون فعالانه در امور مختلف علمی در دانشگاه و کشور مشارکت دارد. انتخاب آقای دکتر محمد سعید مصدق به عنوان استاد نمونه کشوری از سوی وزارت علوم و چندین دوره پژوهشگر برتر دانشگاه شهید چمران اهواز از جمله افتخارات او است. 
اطلاعات مقاله به شرح زیر می باشد: 
Shirvani, A., Ahmadi, M., & Esfandiari, M. 2024. New data of Noctuinae (Lepidoptera: Noctuidae) from Iran, with a new Polymixis Hübner species. NORTH-WESTERN JOURNAL OF ZOOLOGY, 20 (1): 21 – 27.
آدرس کوتاه :