منو اصلی
EN
FA
AR
FR
منو اصلی
صفحه اصلی
درباره دانشگاه
افتخارات عظیم و باشکوه تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانزمین، بیانگر وجود مراکز دانش در انواع علوم بوده است. مراکز برجستهی علمی همچون دانشگاه جندیشاپور در استان خوزستان که در 530 میلادی بنیانگذاری شد، دلیلی بر این مدعاست. پس از پیروزی ایرانیان بر امپراتور روم، یکی از شاهان ساسانی (شاپور اول) دستور داد شهر جندیشاپور در 18 کیلومتری جنوب غرب دزفول بنا شود. وی این شهر را «بهاندیو» یعنی بهتر از انطاکیه (پایتخت روم شرقی) نام نهاد، سپس در این شهر، دانشگاهی به همین نام تأسیس شد. در آن ایام علوم مختلفی ازجمله پزشکی، فلسفه، الهیات، ریاضیات، موسیقی، کشورداری و کشاورزی در این دانشگاه تدریس میشد. مدارک تاریخی همداستاناند که دانشکدهی پزشکی دانشگاه جندیشاپور یکی از قدیمیترین دانشگاههای پزشکی جهان بوده است و دانشمندان زیادی از ملیتهای ایرانی و هندی در آن تدریس و پژوهش میکردهاند. پس از آن دورهی چشمگیر، حیات دوبارهی دانشگاه جندیشاپور از سال 1334 خورشیدی با ایجاد دانشکدهی کشاورزی آغاز شد. سپس در سال 1335، مقدمات ایجاد دانشکدهی پزشکی فراهم آمد و بهتدریج سایر دانشکدهها نیز در پی آن فعال شدند. تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 1357 نزدیک به چهار هزار دانشجو در 40 رشتهی تحصیلی مقطع کارشناسی و 17 رشتهی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودهاند. پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس این دانشگاه یکی از پایگاههای اصلی رزمندگان به شمار میرفت و مقر اصلی شهید دکتر چمران بود. پس از به شهادت رسیدن این سردار بزرگ و بهپاس بزرگداشت او، دانشگاه جندیشاپور به شهید چمران اهواز تغیر نام داد. در حال حاضر دانشگاه شهید چمران اهواز، دارای 17 دانشکده، یک پردیس صنعتی و یک پردیس بینالملل است. دانشگاه دارای 60 گروه آموزشی شامل 25 گروه انسانی، 9 گروه علوم پایه، 10 گروه فنی و مهندسی، 14 گروه علوم کشاورزی و دامپزشکی و 2 گروه هنر است. این گروهها مجموعاً شامل 3 رشته کارشناسی مقطع ناپیوسته، 55 رشته کارشناسی در مقطع پیوسته، 182 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 95 رشته در مقطع دکتری و یکرشته در مقطع دکترای حرفهای است. بیش از 600 نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول آموزش و پژوهشاند که حدود 91 درصد از آنها رتبهی استادیاری و بالاتر دارند. همچنین بیش از 14 هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بیش از 4500 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. از کل رشتهها 45 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 18 رشته در مقطع دکترای تخصصی مربوط به پردیس بینالمللی است. در حال حاضر دانشگاه شهید چمران اهواز با در اختیار داشتن فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسب بزرگترین دانشگاه جنوب غرب کشور و در زمرهی 10 دانشگاه جامع برتر ایران به شمار میآید.
تاریخچه
ریاست دانشگاه
دانشگاه به روایت آمار
کتاب راهنمای دانشگاه
تماس با دانشگاه
چارت سازمانی
نقشه دانشگاه
سرود دانشگاه
تورمجازی دانشگاه
شرح وظایف دانشگاه
هیات امنای دانشگاه
موسسات عضو هیات امنای منطقه جنوب غرب:1 – دانشگاه شهید چمران اهواز 2 – دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر 3 – دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان 4 – دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول 5 – دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
اعضای هیأت امنا
موسسات عضو
اعضای کمیسیون دائمی
قوانین و مقررات
وظایف و اختیارات
مصوبات
کارکنان
مدیریت
ریاست دانشگاه
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
معاونت پشتیبانی
معاونت پژوهش و فناوری
معاونت دانشجویی
معاونت فرهنگی و اجتماعی
دانشکدهها
در حال حاضر دانشگاه شهید چمران دارای ۱4 دانشکده با ۵4 گروه آموزشی شامل ۲۲ گروه علوم انسانی، ۷ گروه علوم پایه، ۷گروه فنی و مهندسی، ۱۳گروه علوم کشاورزی و دامپزشکی و ۲گروه هنر میباشد.
اقتصاد و علوم اجتماعی
مهندسی
علوم ریاضی و کامپیوتر
دامپزشکی
ادبیات و علوم انسانی
کشاورزی
الهیات و معارف اسلامی
علوم
علوم ورزشی
علوم زمین
علوم تربیتی و روانشناسی
مهندسی آب و محیط زیست
مهندسی عمران و معماری
گروه معارف اسلامی
هنر شوشتر
حقوق و علوم سیاسی
پردیس دانشگاهی و آموزش های آزاد
پردیس صنعتی شهدای هویزه
مراکز تحقیقاتی و قطب ها
قطب علمی نماد فعالیت سازمان یافته گروهی از اعضای هیات علمی در یک مؤسسه با توان علمی بالاست که با برتری در یک زمینه علمی - تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه، برای نوآوری و دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش می کند.
قطب علمی آموزش مداوم
قطب علمی بهداشت و بیماری های آبزیان
قطب علمی بهسازی و نگهداری شبکه
قطب علمی پژوهش در فناوری حفاری
مرکز پردازشهای سریع
مرکز رشد واحد های فناور
مرکز آزفا
مرکز زبان دانشگاه
مرکز تحقیقات زمینشناسی و زمینشیمی نفت
وظایف مراکز تحقیقاتی و قطب ها
مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما
مرکز تحقیقات معماری و برنامه ریزی محیطی
پژوهشکده میادین و تجهیزات نفت و گاز
پردیس علم وفناوری دانشگاه
روابط عمومی
تور مجازی
هفته پژوهش وفناوری 1403
چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
اعضای هیئت علمی
اعضای هیات علمی
پروین نجف پور مقدم
پروین نجف پور مقدم
(EN Page)
مربی
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
پست الکترونیکی:
مقالات و کتب
تماس ها
کتب
پروین نجف پور مقدم : تهیه و گردآوری, ,کتابخانههای آموزشگاهی ابزاری برای برندسازی آموزش ,انتشارات سنجش و دانش ,1397 ,978-600-469-858-0 ,ایران - تهران - تهران ,
پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول, ,رویدادهای علمی در دانشگاه ,انتشارات زرنوشت ,1398 ,978-622-7103-95-3 ,ایران - تهران - تهران ,
پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول, ,آشنایی با کتابخانه و سواد اطلاعاتی (رشته علوم تربیتی) ,انتشارات زرنوشت ,1399 ,978-622-288-067-5 ,ایران - تهران - تهران ,
پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول, ,آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی (برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی) ,انتشارات زرنوشت ,1400 ,978-622-288-333-1 ,ایران - تهران - تهران ,
مقالات
رابطه میان نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,زهره چراغی : نویسنده دوم, ، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات ، 1397/06/31 ، 225-233 ، ایران - خوزستان - اهواز
شناسایی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه در بین دانش-آموزان دورهی متوسطه شهر اهواز ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,زهره چراغی : نویسنده دوم,فرهاد احمدی اصل : نویسنده سوم, ، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات ، 1398/02/30 ، 21-38 ، ایران - خوزستان - اهواز
شناخت روابط چندگانه باورهای معرفتشناختی, نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,زهره چراغی : نویسنده دوم,فرهاد احمدی اصل : نویسنده سوم, ، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات ، 1399/03/30 ، 17-30 ، ایران - خوزستان - اهواز
تحلیل شبکه همنویسندگی بروندادهای علمی کشور ایران در حوزه پرستاری در پایگاه Web of Science ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,سمیه فاضلی : نویسنده دوم, ، مدیریت اطلاعات سلامت ، 1399/07/10 ، 125-132 ، ایران - اصفهان - اصفهان
مدلیابی ساختاری رابطه سواد اطلاعاتی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,زینب محمدی : نویسنده دوم,افسانه رئیسی فر : نویسنده سوم, ، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات ، 1399/09/30 ، 1-16 ، ایران - خوزستان - اهواز
کشف روابط بین ابعاد منزلت اجتماعی و ابعاد ساختاری, شناختی و ارتباطی سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان) ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول, زینب محمدی : نویسنده دوم, ، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی ، 1401/04/30 ، 116-133 ، ایران - تهران - تهران
تأثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با میانجیگری جو اخلاقی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز ، منصور کوهی رستمی : نویسنده اول,سعید گیلانی : نویسنده دوم,پروین نجف پور مقدم : نویسنده سوم, ، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی ، 1401/07/30 ، 1-12 ، ایران - تهران - تهران
نقش سواد اطلاعاتی و فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی در تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,علی بیرانوند : نویسنده دوم,سمیه زارعی : نویسنده سوم, ، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی ، 1402/02/01 ، 108-125 ، ایران - تهران - تهران
بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر عادت خواندن دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، منصور کوهی رستمی : نویسنده اول, سارا نیل درار : نویسنده دوم,پروین نجف پور مقدم : نویسنده سوم, ، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی ، 1402/04/20 ، 65-78 ، ایران - تهران - تهران
بررسی تأثیر جو سازمانی بر اشتراک دانش و رفتار کار نوآورانه (موردمطالعه: شرکتهای دانشبنیان استان فارس) ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,علی بیرانوند : نویسنده دوم,عرفانه راسخ جهرمی : نویسنده سوم, ، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی ، 1402/09/30 ، 197-216 ، ایران - خراسان رضوی - مشهد
مقالات (از کنفرانس)
اثر مهارتهای ارتباطی مدیران بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کتابداران کتابخانه های عمومی شهر اهواز: مدل معادلات ساختاری ، پروین نجف پور مقدم : نویسنده اول,سمیه فاضلی : نویسنده دوم,مریم نوری : نویسنده سوم, ، همایش ملی مهارت های ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی ، 1396/09/07 ، ایران - اصفهان - اصفهان
پست الکترونیکی: