دکتر داوودی: اطلاعرسانی به کودکان در شرایط بحرانی محدود و تحت کنترل والدین باشد - دانشگاه شهید چمران اهواز

عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد: در مواقع بحرانی اطلاعرسانی به کودکان باید محدود و تحت کنترل والدین باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر ایران داوودی در کارگاه آموزشی نقش زنان برای مقابله با بحران که در سالن آمفیتئاتر دانشکده کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در مواقع بحرانی بهتر است به بچهها مناسب سن و تواناییهایشان مسئولیت داده شود تا احساس کنند میتوانند بر شرایط کنترل داشته باشند.
وی در ادامه به تعریف بحران، انواع بحران، آمادگی برای مدیریت بحران، حفظ آرامش، تهیه طرح خانوادگی با مشارکت اعضا، توجه به نیازهای همه اعضای خانواده در طرح خانوادگی و توجه به اعضای آسیبپذیر خانواده مثل کودکان و نوجوانان ،کهنسالان و بیماران پرداخت.
داوودی با تأکید بر اینکه در مواقع بحرانی وظایف هر کس در طرح خانوادگی باید مشخص شود، اظهار کرد: صحبت در خانواده در مورد بحران و تشویق اعضا بهویژه کودکان به صحبت در مورد احساسات منفی خود مثل ترس و خشم و اینکه در بیان حقایق صادق باشند در کاهش اثرات منفی بحران مؤثر است و خانواده را دورهم نگه خواهد داشت.
وی، تصریح کرد: در مواقع بحرانی در حد امکان برنامههای روتین و معمول خانواده حفظ شود و بچهها و نوجوانان رو مطمئن کنید که شما (والدین) از آنها مراقبت خواهید کرد و در این شرایط مکرر عشق و علاقه خود را به اعضای خانواده بهویژه کودکان ابراز کنید.
عضو هیئتعلمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: ترسهای بعد از روی دادن حوادث در کودکان شامل دوباره اتفاق افتادن حادثه، از دست دادن والدین یا آسیب رسیدن به آنها، جدا شدن از خانواده و تنها ماندن است.
داوودی گفت: این ترسها میتواند تغییر رفتار مثل خشم و پرخاشگری، از دست دادن کنترل ادرار و دفع، شدت یافتن ترسهای مرضی و تشدید اضطراب جدایی را به دنبال داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: برای ایجاد احساس کنترل در کودکان و نوجوانان در مواقع بحرانی اجازه دهید برخی برنامههای خانواده مانند نوع غذایی که برای نهار و شام قرار است خورده شود را تعیین کنند.
پریسا بیژن زاده روانشناس کودک و بازی درمانگر نیز بیان کرد: ازآنجاییکه زبان کودکان، بازی است و ما بهوسیله داستان، نقاشی و انواع بازیها میتوانیم وارد دنیای کودکان شویم باید اطلاعات و آموزشهایی را که قصد داریم به کودکان انتقال دهیم را در قالب بازی طرحریزی کنیم.
وی افزود: ازجمله اقداماتی که میتوان انجام داد آموزش تواناییهای کودکان-انواع قصه گویی-نقاشی و بازیهای مختلفی ازجمله گل بازی، خمیربازی، بازیهای کاغذی ،دویدن ،حباب بازی و... است.
گفتنی است این کارگاه آموزشی از سوی دفتر مشاور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در امور بانوان و خانواده برگزار شد.
همچنین بانوان شاغل دانشگاه شهید چمران اهواز پس از این کارگاه، اقلامی از جمله لوازم بهداشتی مورد نیاز سیل زدگان را برای ارسال به مناطق متاثر از این رخداد، اهداء کردند.