26 02 2021 06:16
کد خبر : 1683518
تعداد بازدید : 605

بیانیه‌ی پایانی پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

 
 
 
در آیین اختتامیه‌ی پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز بیانیه‌ی پایانی این گردهمایی قرائت شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این بیانیه اشاره شده است:
به نام خداوند جان و خرد             کزین برتر اندیشه برنگذرد
پیش از هر چیز خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، با همکاری استادان و پژوهشگران زبان وادبیّات فارسی در داخل و خارج از ایران در دانشگاه شهید چمران اهواز، که میراثدار یکی از کهن‌ترین مراکز علمی جهان است، با موفقیّت و سرافرازی به کار خود پایان داد.
تفاوت عمده گردهمایی پانزدهم با نمونه‌های پیشین در این بود که به سبب همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برگزاری حضوری میسر نشد. این امر، با وجود این که قدری از نشاط علمی و شور و شوق حضوری گردهمایی کاست، اما امکانات و ظرفیت‌های دیگری  را برای برگزارکنندگان و همچنین پژوهشگران ادبی و استفاده کنندگان از برنامه‌ها عیان و فراهم ساخت که به مدد بسترهای مجازی بتوانند مرزهای زمانی و مکانی را برای بسط و گسترش زبان و ادبیات فارسی در نوردند و پس از پایان کار گردهمایی، با رجوع دوباره به بستر‌های مجازی، همچنان از برنامه‌های ذخیره شده بهره ببرند. شرکت کنندگان و بهره‌بهره‌وران گردهمایی پانزدهم، دورنما و انتظارات خود را ب ای ترویج زبان و ادبیات فارسی در سال‌های پیش رو به قرار زیر بیان می‌دارند و امیدوارند در گردهمایی شانزدهم، که ان شاالله در سال ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد، مسیر حرکت انجمن و کارگزاران و پژوهندگان زبان و ادب فارسی، معطوف به تحقق این موضوعات و مسائل باشد: 
۱. تداوم و ارتقای جایگاه همایش انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در سطحی ملی و بین‌المللی از طریق جلب مشارکت حداکثری و همه جانبه‌ی استادان صاحب‌نظر و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی و استادان رشته‌هایی که با موضوعات ایران‌شناسی مرتبط‌اند، بیش از پیش در دستور کار باشد.
۲. با توجه به جایگاه مهم و ظرفیت بالا و تاثیر‌گذار انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و شعبه‌های استانی آن و کارگروه‌های متنوع تخصصی این انجمن نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که سهمی در تصمیم‌سازی سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های مربوط به زبان و ادبیات فارسی دارند، استفاده از توان علمی و مشورتی این انجمن را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود برای تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی منظور نظر دارد 
۳ . ارتباط پیوسته و استوار با سازمان‌ها،و نهادها و مراکز فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما و فرهنگستان زبان و ادب فارسی جهت گسترش زبان و ادبیات فارسی از طریق نشست‌های علمی و گردهمایی‌ها بین هم نمایندگان استانی انجمن ترویج و مرکز یاد شده،
 ۴. کرسی‌های زبان فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها، از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی ایران در سطح بین‌المللی است. بسیار ضروری است که وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت امور خارجه و البته اختصاص منابع مالی لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه ضمن حفظ کرسی‌های موجود، به راه‌اندازی کرسی‌های جدید زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در کشورهای مختلف اقدام نمایند.
۵ .با توجّه به پذیرش و رواج شیوه های تدریس مجازی، و سهولتِ برگزاریِ کلاس ها  و نشست‌های علمی در این بستر، جا دارد که گروه های آموزشیِ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ها با دفتر همکاری‌های علمی و 
بین المللی وزارت علوم و معاونتِ گسترش زبان و ادبیّات فارسی آن دفتر و همکاری وزارت خانه، روابط علمی و پژوهشی خود را با مراکز ایران‌شناسی خارج از کشور بیش از پیش گسترش بخشند.
بر این امر تاکید می‌‌شود که آموزش زبان و ادبیات فارسی کاری کاملا تخصصی است و آموزش فارسی به فارسی زبانان و غیر فارسی زبانان به هیچ روی نمی‌تواند جدای از ادبیات گران سنگ فارسی صورت گیرد و مدرسان آن باید از دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی باشند و دوره‌های رسمی آموزش را نیز گذرانده باشند وگرنه تجربه نشان داده است که توجه صرف به آموزش فارسی فارغ از ادبیات، کار بی توفقیق است.
7. خطاب به مدیران و تصمیم‌گیرندگان وزارت آموزش و پرورش دلسوزانه تاکید می‌شود که آموزش زبان و ادبیات فارسی در دوره‌های مختلف تحصیلی دانش‌آموزان، باید توسط دانش‌آموختگان این رشته انجام شود و استفاده از مدرسان و معلمان غیر متخصص، پیامدهای خسارت بار و جبران‌ناپذیری از حیث امنیت ملی و شکل‌گیری هویت تاریخی و ادبی دانش‌آموزان و شناخت و حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی به دنبال خواهد داشت.
8. در گزینش متون ادبی شعر و نثر و یاد کرد شخصیت‌های اثر گذار ادبی فارسی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، دقت بیشتری شود و سهم چهره‌های نامدار ادبی، و تاریخی و متون برجسته‌ و اصیل ادبی در کتاب‌ها بیشتر گردد. در این خصوص لازم است بیش از پیش از استادان و متخصصان زبان و ادبیات فارسی برای مشورت علمی استفاده شود.
9. ارزیابی آسیب‌شناسی کارشناسانه پژوهش‌های دانشگاهی که در قالب کتاب و مقاله و طرح پژوهشی انجام گرفته، نشان می‌دهد بخش زیادی از پژوهش‌های دانشگاهی، از جمله رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی، از نظر نوآوری علمی و پاسخ‌گویی به نیازهای علمی و فرهنگی جامعه، در حد مطلوبی نیست و لازم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب، توسط سیاست گذاران و گروه‌های مرتبط برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.
10. توجه بیش از پیش به زبان فارسی در نوشتن مقالات و چاپ نشریات علمی غیر علوم انسانی مساله بسیار پراهمیتی است. این رویکرد، هم با نظر مقام معظم رهبری مطابقت دارد که سفارش و تاکید دارند: زبان فارسی را زبان علم قرار دهید، و هم ظرفیت و توانایی این زبان را در ((علمی شدن)) نشان می‌دهد.ضمن سپاس‌گذاری از کسانی که در بازنگری آیین نامه‌ی ارتقای اعضای هیئت علمی، نوشتن دست کم یک مقاله به زبان فارسی را برای همه‌ی اعضا الزام آور کرده‌اند، به نظر می‌رسد در خصوص امتیاز اندک مقالات فارسی در مقابل مقالات به زبان‌های خارجی نیز باید تجدید نظر صورت گیرد.
 11. تلاش گردد که بین پژوهش‌های ادبی دانشگاهی با ادبیات (در جریان) و با (نقد عملی) و پژوهش ادبی (بیرون) از دانشگاه ارتباطی ایجاد شود و از ظرفیت‌های مجلات و کتاب‌های پژوهشی غیر دانشگاهی استفاده بهینه گردد. شعبه‌های استانی انجمن در این راستا می‌توانند با کمک گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و محافل ادبی بیرون از دانشگاه‌ها، به تحقق این خواسته یاری رسانند.
12. باید مراتب تاسف خود را از کاربرد گسترده‌ی زبان و خط بیگانه به جای زبان و خط فارسی در نام‌گذاری‌های برخی فروشگاها، ساختمان‌ها و مراکز تجاری و ...، اعلام کنیم. این کارها موجب می‌شود برخی گمان کنند زبان‌فارسی در سنجش با دیگر زبان‌ها از توان و زیبایی کافی برای چنین مقاصدی برخوردار نیست. لازم است از راه نامه‌نگاری با مراکز اثرگذار و تصمصم‌گیر همچون استانداری‌ها و شهرداری‌ها و سازمان‌های مربوطه از این کارها جلوگیری شود.
13. باری، گردهمایی پانزدهم به یاری پروردگار پس از 9 روز اجرا و ارایه‌ی بی وقفه‌ی برنامه‌های گوناگون و پربار پایان پذیرفته است؛ در خوزستان عزیز و قهرمان و خاطره‌انگیز؛ در شهر اهواز و دانشگاه دیر سال شهید چمران؛ در زیر سایه‌ی سنگین کرونا و به نحوی شایسته و  خور نام و جایگاه این استان و این دانشگاه؛ با نوآوری‌های بسیار در محتوا و اجرا و ارایه برنامه‌ها. جای آن است که از بن‌دندان و صمیم‌دل سپاس‌گذاری و قدردانی کنیم از برگزار کنندگان این گردهمایی بزرگ در دانشگاه شهید چمران اهواز و شعبه‌ی خوزستان انجمن ترویج به خاطر تلاش‌ها، پیگیری‌ها، نظم و پشتکار و این همه برنامه‌های متنوع و ابتکاری که به مدت 9 روز، دیدن و گفتن و شنیدن از زبان و ادب فارسی را برای دوستداران و علاقه‌مندان این حوزه، به گفتمانی قالب در فضای کرونایی تبدیل کردند. تشکر می‌کنیم از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و رئیس و هیات مدیره آن جناب آقای دکتر علی اصغر میرباقری فرد. قدردانی می‌کنیم از همه‌ی استادان پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی، استادان و سخنران‌های داخلی و خارجی و دبیران نشست‌های مختلف تخصصی و عمومی، چهره‌های ادبی خوزستان، سردبیران نشریات، برگزار‌کنندگان کارگاه‌های تخصصی، و پژوهشگران جوان و دانشجویان گرامی رشته‌های مختلف و از جمله زبان و ادبیات فارسی و همه‌ی مخاطبان و بهره‌وران گران‌قدر این گردهمایی. در پایان برای مانایی و گستردگی زبان گران‌سنگ فارسی، به دعا می‌گوییم:
جاودان زی ای زبان دانش و فرزانگی              تا به گیتی نور بخشد آفتاب خاوری!
درج شده توسط: مدیر سایت