یادداشتی از دکتر محمودی؛ راهکارهای مدیریت برند در شرایط کروناویروس - دانشگاه شهید چمران اهواز

دکتر ادریس محمودی عضو هیات علمی و هسته اقتصادی و اجتماعی ستاد مبارزه با بیماری کرونا دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی به پیامدهای اقتصادی و تاثیربیماری کرونا بر بازارهای کشور پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این یادداشت آمده است:
بسیاری از کسب و کارها اعم از تولیدی و خدماتی بر اساس برآورد تقاضا برنامه پایان سال خود را تدوین کرده و اقدام به فعالیت نمودهاند اما برنامه مورد نظر محقق نشده است و لذا باید سال جدید را با نگرانی و احتیاط شروع کنند که خود این عامل بر تعمیق رکود اقتصادی خواهد افزود. احتمالا در اثر بحران کرونا شاهد تغییر الگوی مصرف و حساسیت مشتریان و مصرفکنندگان خواهیم شد و این امر ضرورت بازبینی در استراتژیهای بنگاهها را ایجاب میکند.
هر چند کرونا تأثیر مثبت بر اقلامی مانند برخی شویندهها، ضد عفونیکنندهها، ماسک و دستکش، دستمال کاغذی، لباسهای مخصوص و سایر اقلام بهداشتی داشته است اما در سایر بخشها شرایط مطلوب و عادی نیست. بر اساس پژوهشی که از سوی اتاق بازرگانی شیراز صورت گرفته است کروناویروس از سه کانال اصلی عرضه، تقاضا و عدم اطمینان بر اقتصاد موثر است. فعالیتهای عمدهفروشی و خردهفروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت، حملونقل ریلی، جادهای، آبی (با توجه به اینکه اوج و پیک سفرهای دریایی از بیستم اسفندماه تا پانزدهم فروردین ماه است) و هوایی، انبارداری و فعالیتهای پشتیبانی حملونقل، فعالیتهای پست و پیک، فعالیت خدماتی مربوط به تامین جا و غذا مانند اقامتگاهها و رستورانها و آموزش در همه سطوح بهطور مستقیم بیشترین اثر منفی را میپذیرند. فعالیتهایی مانند صنایع تولید داروها و فرآوردههای دارویی و شیمیایی و گیاهی، اطلاعات و ارتباطات و کلیه فعالیتهای مربوط به سلامت انسان اثر مثبت دریافت میکنند. استمرار و ادامه بحران باعث به وجود آمدن فشار زیادی بر بازاریابان میشود. در حالی که برخی شرکتها دارای محصولات با تقاضای زیاد هستند شاهد شرکتهایی هستیم که در تلاش و تقلا برای فروش محصولات خود هستند. کلید غلبه بر شرایط بحرانی جدید باهوش بودن است به این معنا که باید تلاشهای بازاریابی خود را برای ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان مورد بازنگری قرار داد. در این زمینه پیشنهاد میشود که برندها برای مدیریت بحران کارهای زیر را انجام دهند:
1- به دنبال فروش نباشید بلکه در پی حمایت و پشتیبانی باشید: مشتریان با چالش عمدهای در خصوص مسئله سلامت زندگی خود دست و پنجه نرم میکنند بازاریابان نباید در پی فروش بیشتر باشند بلکه بهتر است در پی حمایت از مشتری باشند و از این طریق به او اطمینان دهند که شرکت برای سلامتی و عبور از بحران پیش رو تلاش میکند. مثلا میتوان با حمایت از مراکز بهداشتی و درمانی، سازمانها و انجمنهایی که در راستای سلامت عمومی تلاش میکنند تصویر ذهنی مثبت و پشتیبان از خود ترسیم کنند تا خدای ناکرده مشتری تصور یک برند منفعت طلب و خودخواه را نداشته باشد. کمکهای مالی برای حمایت از مشتریان اهمیت زیادی دارد اما میتوان غیر از این روش از طریق ارائه خدمات یا تامین محصولات بهداشتی مورد نیاز در بخشهایی که مردم مجبور به حضور و تکاپو هستند سلامت عمومی مردم را درک کرد و از این راه مسئولیتپذیری شرکت را نشان داد.
2- برای اینکه بتوانید مخاطب خود را درست هدفگذاری کنید از کلیدواژهها و موضوعات مناسب استفاده کنید: کرونا ویروس بحران بزرگی است، افراد زیادی درباره آن صحبت میکنند، و اکثر مردم به شکل آنلاین در پی پیدا کردن اطلاعات بیشتر درباره آن هستند مردم محصولات مرتبط با آن که به حفاظت از آنها در برابر این ویروس کمک میکند را میخرند.
برندهای مرتبط با حوزه سلامت و محصولات بهداشتی و مراقبتی، دارویی، پزشکی و نظافتی در چنین شرایطی به راحتی ارتباط نزدیکی با مصرفکنندگان برقرار میکنند. مهم است که شما بتوانید مشتریان واقعی را هدفگذاری کنید. بکارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از تحلیل دادههای آنلاین برای کشف این که چه کسانی در پی خواندن محتوای مرتبط با کوروناویروس هستند و اینکه چه نوع محتوایی را مطالعه میکنند بسیار مفید است. به کمک این اطلاعات میتوانید مخاطبین خود را بر اساس موضوعات یا کلید واژه مورد علاقه برای ارسال محتوای مرتبط با هدف گذاری دقیقتر، بخشبندی نمایید.
3- برای ارائه محتوای خوب در فضای آنلاین و اپلیکیشنها تلاش خود را بیشتر کنید: بحران کوروناویروس باعث شده است افراد زیادی خود را در خانه قرنطینه کنند، در چنین شرایطی مردم بازی و ویدئوی زیادی را برای مشغول شدن و مدیرریت زمان خود دانلود میکنند. بر اساس نتایج گزارشها تعداد ۵۷۴ اکانت در پلتفرمهای ویدئویی به نامهای دویین (Douyin) و کوائیشو (Kuaishou) بیش از از ۵۰۰ هزار فالوور جدید در فاصله بیستم ژانویه تا ۲ فوریه به دست آوردهاند.
چگونه میتوانید کاری کنید که شما نیز دنبال شوید؟ ساده است از طریق تولید بازی و ویدیو در اپلیکیشنهای برند.
صنایع خاصی مانند بهداشت و سلامت توانستهاند محتوای مرتبط با مشتریان خود را ایجاد کنند مثلاً ویدیوهایی درباره اینکه چطور ورزشهای ساده انجام بدهند یا نحوه تهیه وعدههای غذایی سالم برای مواجهه با این ویروس و تحمل شرایط قرنطینه نمونه هایی از این روش است که هم به مشتری در مدیریت شایط کمک میکند و هم به مدیریت برند میانجامد.
4- با استفاده از تبلیغات نسبت به ایمن بودن برند خود اطمینان ایجاد کنید: متنهای هدفمند با توجه به تغییر شرایط مورد بازنگری قرار بگیرد. انتخاب متن مناسب برای تبلیغات و قرار دادن تبلیغات در متن مناسب بسیار مهم است مثلا اگر در شرایط فعلی تبلیغات سفر به چین در یک متن گنجانده شود مطمئناً باعث میشود که شما به عنوان برندی که از قواعد و مقررات حاکم بر فضای کسب و کار و جامعه اطلاع ندارد شناخته شوید، چراکه اکثر کشورهای مقصد گردشگری مانند چین به صورت یک طرفه دروازههای خود را بستهاند و در این زمینه قوانین سختی را اعمال مینمایند.
در نتیجه برای اجتناب از ایجاد تصویر ذهنی منفی و تخریب شهرت برند توصیه میشود از تکنیک های هوش مصنوعی مانند سیستم پردازش زبان طبیعی و یادگیری عمیق برای تحلیل دادهها و درک بهتر محتوا استفاده شود و از این طریق اطمینان حاصل شود که بدانید تبلیغات خود را دریکجا قرار دهید تا هم ایمنی برند و هم مرتبط بودن رعایت شود.
5- بر ارتباطات چند کاناله تمرکز نمایید: اگر کسب و کار شما اخیراً با تقاضای زیادی در خصوص محصولات خاص مواجه است یا اینکه با تأخیر لجستیکی مواجه هستید و یا اگر به دلیل تعطیل و نیمه تعطیل شدن کارخانهها پیدا کردن کالا و انبار شما با چالش مواجه شده است، لازم است در این خصوص مشتریان خود را آگاه و مطلع نمایید و این بسیار حیاتی است.
به کمک به روز نگه داشتن مشتریان در خصوص زمان تحویل کالا و آگاه کردن آنها از دلیل تاخیر و آنچه که آنها باید انتظار داشته باشند، میتوانید ناامیدی و نگرانی آنها را کاهش دهید و از رفتن آنها به سمت رقبا و جاهای دیگر جلوگیری کنید.
برای حصول اطمینان از اینکه می توانید مشتریانتان را بفهمید و به سوالات آنها یا شکایات آنها به موقع پاسخ دهید از ارتباطات چند کاناله برای ارتباط با آنها استفاده کنید. این کار میتواند از طریق وب سایت، ایمیل، شبکههای اجتماعی، یادداشتگذاری، یا از طریق پیامهای مندرج در اپلیکیشن ها انجام شود. این رویکرد باعث میشود که مشتریان شما با برند شما تماس نزدیکتر و ارتباط قویتری داشته باشند.
6- حفظ مشتریان کلیدی را در اولویت قرار دهید و برای مشتریان خود هدف و برنامه داشته باشید: توصیه به مردم که در خانه بمانند به خودی خود منجر به افزایش فروش از طریق تجارت الکترونیک شده است، در چنین شرایطی کاهش موجودی کالا و تأخیر در تحویل کارخانهها و نیز مشکلات لجستیکی تحویل کالا به مشتریانی که پول خود را پرداختهاند کار را سخت میکند.
با توجه به این موارد به جای تلاش برای پیدا کردن و به دست آوردن مشتریان جدید، بازاریابان تجارت الکترونیک باید بر پرورش و مدیریت مشتریان فعلی دارای بالاترین ارزش طول عمر تکیه کنند. این مشتریان کسانی هستند که با شما بودهاند و بعد از بحران نیز با شما خواهند ماند.
برای شناسایی مشتریان بسیار ارزشمند در تحلیل دادهها از تکنیک یادگیری عمیق استفاده نمایید. این کار از طریق بررسی رفتار گذشته و کشف الگوها برای بخشبندی مخاطبین، و در ادامه پیش بینی ضریب تبدیل هر گروه امکانپذیر است. زمانی که شما به این نگرش دست پیدا کردید میتوانید کمپینهای مناسب هر بخش را پیاده نمایید.
7- از خلاقیتهای مرتبط و مناسب بهرهمند شوید: با توجه به پر رنگ شدن کلید واژه کوروناویروس در ذهن مخاطبان، استفاده از کلید واژههای مرتبط و تصاویر مربوط به این بحران در کمپینهای بازاریابی و تبلیغات، به جلب توجه کمک مینماید. البته باید مراقب بود و از مناسب بودن آن ها اطمینان حاصل کرد.
این به معنای استفاده نامناسب و نامشخص از خلاقیت جهت فروش محصولاتی که اصلاً مرتبط نیستند، نمیباشد. اگر محصول شما (مانند یک ضد عفونی کننده دست) قابلیت کمک به مردم در چنین شرایطی را دارد شما باید پیام را بفرستید و محصول را عرضه کنید.
علاوه بر اینها کمپینهایی با پیامهای مفید و سازنده که در چنین شرایطی میتواند به بهبود شرایط روحی و کیفیت زندگی مخاطبین کمک کند را ایجاد نمایید. برای مثال شرکت پرفکت دایری (Perfect Diary) در رابطه با مسائل ایمنی به مخاطبین خود راهکارهایی را ارائه داد و شرکت پوشاک نیوای (Neiwai) در اپلیکیشن WeChat پیامهایی در رابطه به قوی ماندن و سالم ماندن مردم تولید کرد.
پس کسب و کارها با حمایت از مشتریان و حفظ خط ارتباطی با آنها و تنظیم استراتژی بازاریابی متناسب با شرایط موجود میتوانند به بهبود فضای کسب و کار کمک کنند. لذا امید است سال 1399 سال گذار از این بحران باشد و با لطف خداوند بتوانیم شاهد بازگشت رونق و بهبودی اقتصاد ایران باشیم.