دکتر جلیلی فر: تحصیل 400 دانشجوی خارجی در دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه رویکرد بینالمللی سازی دانشگاه از طریق ارتباط مستمر با دانشگاههای خارجی و جذب دانشجویان خارجی یکی از سیاستهای این معاونت است، گفت: در این زمینه توانستیم با افزایش جذب، تعداد دانشجویان خارجی را از 40 نفر در سال 1397 به حدود 400 نفر در ابتدای سال 1399 برسانیم.
دکتر علیرضا جلیلی فر به مناسبت هفته دولت در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به ارتباط با دانشگاههای اروپایی و جذب دانشجویان ایرانشناسی، بیان کرد: در یک سال و نیم قبل 13 دانشجوی رشتۀ ایرانشناسی از دانشگاه چارلز پراگ ( جمهوری چک) برای گذراندن دورههای پیشرفتۀ زبان فارسی به دانشگاه شهید چمران اهواز اعزام شدهاند و مقرر شد زمستان امسال نیز تبادل دانشجو میان دو دانشگاه، انجام شود.
وی افزود: پس از حضور دانشجویان دانشگاه کهن و معتبر چارلز، دانشگاههایی از کشور اسپانیا و اسکاتلند نیز تمایل خود را به اعزام دانشجویان ایرانشناسی به مرکز آزفا (آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان) دانشگاه شهید چمران اهواز، اعلام کردهاند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا و بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهای خود دورههای مرکز آزفا برای همۀ دانشجویان خارجی بهصورت مجازی ارائه شده است که در این دورهها 45 فارسیآموز خارجی در سه کلاس برخط به یادگیری زبان فارسی را میپردازند.
جلیلی فر، خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری مؤثر دفتر آموزشهای آزاد و مجازی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرکز آپا دانشگاه شهید چمران اهواز تنها پس از چهار روز از اعلام تعطیلی اضطراری دانشگاهها در اسفندماه 1398 در جریان شیوع بیماری کرونا با راهاندازی و آمادهسازی سامانه آموزش مجازی آنلاین و آفلاین، بیش از 2300 درس نظری، برای دانشجویان ارائه شد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، اظهار کرد: یکی از اهداف کلان نظام علم و فنّاوری کشور، تعمیق و گسترش آموزشهای عمومی و تخصصی و همچنین دستیابی به توسعۀ علوم و فناوریهای نوین، متناسب با اولویتها، نیازها، مزیتهای نسبی کشور و ترویج و بهکارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و... است.
وی بیان کرد: در همین راستا معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با پیروی از سیاستهای کلی ابلاغی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با درک واقعیتها و ظرفیتهای موجود ملی و منطقهای در تلاش است تا با ارتقای مهارتها، تواناییها و شایستگیهای فردی که منجر به انباشت سرمایۀ انسانی در فرد و جامعه میشود، به تحقق چشمانداز علم و فناوری کشور در افق 1404 جامعه عمل بپوشاند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: به همین منظور، در سال 1398 علیرغم بسیاری از مشکلات ازجمله شیوع ویروس کرونا (اسفندماه 1398) و به طبع آن تعطیلی طولانیمدت دانشگاه که کمسابقه بوده است، گامهای مؤثری در راستای تحقق اهداف کلان اسناد بالادستی در حوزه عملکردی این معاونت برداشته شد.
جلیلی فر، ادامه داد: توسعه و ارتقای بسترهای الکترونیکی دانشگاه برای استفاده بهینه و حداکثری از زمان و تابآوری بیشتر در حوزه خدمات آموزشی، تغییر روند بررسی پروندههای متقاضیان ارتقای مرتبه در هیئت ممیزه بهصورت الکترونیکی و حذف نسخههای کاغذی پروندهها، تحقق بایگانی الکترونیک بهمنظور نگهداشت بهتر اسناد، دسترسی سریع و حرکت در مسیر دانشگاه الکترونیک، ایجاد سامانهی الکترونیک حقالتدریس اساتید برای صرفهجویی در کاغذ و افزایش سرعت عمل، ایجاد سامانهی الکترونیک درخواستهای آموزشی، ایجاد سامانه المپیاد دانشجویی که همزمان مورد بهرهبرداری دانشگاه شهید چمران اهواز و سایر دانشگاههای منطقه 10 کشوری قرار میگیرد، بخشی از فعالیتهای انجامشده در این معاونت است.
جلیلی فر در پایان از شناسایی حدود 820 دانشجوی استعداد درخشان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و عضوگیری آنها در دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و گفت: همچنین سامانهی المپیاد علمی دانشجوی دانشگاه بهمنظور بهبود فرآیند ثبتنام داوطلبان شرکت در المپیاد، ایجاد نظم، مدون کردن و تسریع در فرآیندهای ثبت اطلاعات و صدور کارت آزمون، بهویژه جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و صرفهجویی در مکاتبات اداری طراحی شد و بهصورت رسمی برای ثبتنام و صدور کارت آزمون مرحله نیمهنهایی در اردیبهشتماه سال قبل، مورد استفاده وسیع دانشگاههای قطب 10 کشوری قرار گرفت که حاصل آن بسیار موفقیتآمیز بود.