ترجمه کتاب مقدمه ای بر سنجش روان شناختی و روان سنجی - دانشگاه شهید چمران اهواز

کتاب "مقدمه ای بر سنجش روان شناختی و روان سنجی" تالیف کیت کولی توسط دکتر غلامرضا رجبی استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ترجمه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، کتاب "سنجش روان شناختی و روان سنجی" در انتشارات این دانشگاه به چاپ رسیده است.
در چکیده کتاب سنجش روان شناختی و روان سنجی آمده است: تعداد زیادی از دانشجویان دوره ی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی که از مهارت کافی در ریاضی برخودار نیستند، همواره نگرانند که مبادا درس های روانسنجی و سنجش و اندازه گیری را بهخوبی فرانگیرند. مباحث و مطالبی که در این کتاب گنجانده شده، نیاز مبرمی به محاسبات ریاضی ندارد و از این رو دانشجویان را با دشواری مواجه نمیسازد.
روانسنجی یکی از دروسی است که در رشتههای مختلف علوم رفتاری و بهویژه رشته روانشناسی و مشاوره در دانشگاهها برای دانشجویان تدریس میشود، و پاسخگوی بسیاری از سؤالها و طرحهای پژوهشی دانشجویان در اعتباریابی، ساخت و هنجاریابی آزمونها در ابعاد مختلف است. زیرا آشنایی با مباحث سنجش و اندازهگیری با توجه به مشکلات آموزشی، رفتاری و روانشناختی که در میان گروههای مختلف جامعه وجود دارد میتواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل نماید. باید خاطر نشان کنیم که هدف این کتاب آشنایی دانشجویان و اساتید به مباحث اساسی سنجش و اندازهگیری، آشنایی با انواع آزمونهای روانی و ویژگیهای اساسی آنها، آشنایی با مباحث و مسائل اخلاقی و حرفهای در اجرای آزمونها و ساخت و تدوین پرسشنامهها است. چیدمان فصلهای کتاب حاضر برای تدریس 2 یا 3 واحد درسی در دورههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی سازماندهی شده است. کتاب مقدمه ای بر سنجش روانشناختی و روانسنجی در 5 بخش و 11 فصل توسط کیت کولی تنظیم و مرتب شده است. هر فصل نکات مهمی را در سنجش روانشناختی مورد بحث و بررسی قرارداده است.
بخش اوّل: ابزارهای اساسی سنجش روانی،
بخش دوم: ویژگیهای اساسی اندازهگیری روانشناختی؛
بخش سوم: کاربردهای سنجش و اندازهگیری؛
بخش چهارم: مسائل اخلاقی و حرفهای؛
بخش پنجم: ساخت آزمون یا پرسشنامه.
بخشهای مختلف را میتوان بهصورت جداگانه با عنوان حوزههای موضوعی آموزش داد. فصل 11 درباره ی ساخت آزمون برای حمایت از دانشجویان و مدرسها در فعالیتهای پژوهش عملی و همچنین سایر پژوهشگرانی که میخواهند راه و روش آن را بیاموزند، اضافه شده است.
در آغاز هر فصل اهداف کلیدی فهرست و سازماندهی و موضوعات مهم در پایان آن گوشزد شدهاند.