تدوین و تصویب شیوهنامهی حمایت از فعالیتهای آموزشی اعضای هیئت علمی «آموزانه» در دانشگاه - دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از تدوین و تصویب شیوهنامهی حمایت از فعالیتهای آموزشی اعضای هیئت علمی «آموزانه» در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر علیرضا جلیلیفر هدف از اجرای این شیوهنامه را تحقق برنامههای کلان معاونت آموزشی دانشگاه و ایجاد بسترهای لازم برای تحقق دانشگاه خلاق، کارآفرین و مسئولیتپذیر عنوان کرد.
وی، گفت: آموزانه، اعتبار مالی آموزشی است که برای افزایش سطح توانمندی آموزشی به عضو هیئت علمی داده میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: این طرح دارای الگویی است که بر مبنای آن مدرس افزون بر انتقال دانش تلاش میکند تا در مقطع کارشناسی «توان اشتغال پذیری»، مقطع کارشناسی ارشد «توان پژوهشی» و در مقطع دکتری «ایجاد قابلیت مرجعیت علمی – اجتماعی» دانشجویان را ارتقا داده و شایستگیهای (شناختی، هیجانی – اجتماعی و حسی – ادراکی) را در آنها تقویت کند.
جلیلیفر ادامه داد: در این طرح توانمندیهای آموزشی اعضای هیئت علمی از جمله نوآوری و فناوری آموزشی، تهیه و تدوین مطالب درسی، طرح درس آموزشی، پیشنهاد سازنده آموزشی، آموزش بینالمللی، آموزش مجازی، خدمات و آموزش مهارتی، آموزش دوره کارشناسی، آموزش مشترک، تدریس در سایر دانشگاهها و سازمانها، آموزش و رسانه، برپایی کارگاه و مدرسه فصلی، سخنرانی علمی، شناسایی، هدایت و بهرهمندی از استعدادهای برتر دانشجویی، توان اشتغال پذیری و شاگرد پروری، سنجش و اندازهگیری و نمایندگی و عضویت در کارگروه، کمیته و شوراهای علمی بررسی میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: امتیاز آموزانه (اعتبار آموزشی) از میانگین فعالیتهای سهسالهی اعضای هیئت علمی به دست میآید و پس از تصویب و تخصیص اعتبار در هیئترئیسهی دانشگاه به صورت سالیانه به عضو هیئت علمی ابلاغ میشود.
جلیلیفر، عنوان کرد: همچنین عضو هیئت علمی میتواند این اعتبار آموزشی را در بازهی زمانی سهساله در مواردی از جمله «خرید کالاهای کمکآموزشی»، «شرکت در کارگاههای آموزشی»، «شرکت در کمیتههای وزارت عتف، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر وزارتخانهها»، «بازدیدهای علمی دانشجویان»، «دعوت از متخصصان و میهمان داخلی در کلاس» و... هزینه کند.
وی کارکرد مهم شیوهنامهی حمایت از فعالیتهای آموزشی اعضای هیئتعلمی «آموزانه» را ارزشگذاری، هدایت و حمایت از فعالیتهای آموزشی دانست تا بتوان در کنار فعالیتهای پژوهشی، تصویر و کارنمای جامعتری از فعالیتهای آموزشی اعضای هیئتعلمی این دانشگاه ارائه کرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز آموزش و پژوهش را دو بال توسعهی دانشگاه برشمرد که هرکدام بدون دیگری نمیتواند انتظارات از یک دانشگاه نسل جدید را برآورده سازد.
جلیلیفر در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: دانشگاهها دارای تاریخی پرفرازونشیب است که در پرتو تحولات جدید جهانی و اجتماعی، نظام تولید دانش و الگوهای آموزشی و پژوهشی آن، متحول شده است و برای پیشبرد اهداف و آرمانهای خود به سازگاری با تغییرات و دگرگونیها نیاز دارد.
وی افزود: امروزه بینالمللسازی و جهانیشدن آموزش عالی از یکسو و خلاقیت و کارآفرینی از سوی دیگر بهصورت یک رویکرد غالب درآمده و بهتبع آن نسل جدیدی از دانشگاهها ظهور و بروز پیدا کرده است که انتظاراتی جدید از آن در تحقق توسعه پایدار بهویژه در ابعاد انسانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فنّاوری میرود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: به نظر میرسد در حوزهی آموزش عالی تغییرات الگویی در حال شکلگیری است که بیش از آنکه بهمانند گذشته به درون معطوف باشد، باید پاسخگوی تحولات سریع جامعه جهانی و محلی باشد.
جلیلیفر، گفت: ظهور جامعهی هوشمند، خلاق، یادگیرنده و حاکمیت فرهنگ شبکهای و تجلی دانشگاههای نسل جدید، از یکسو اهداف و مأموریتهای جدیدی را برای دانشگاهها ترسیم نموده است و از سوی دیگر متصدیان آموزش عالی نیازمند نگرشی هستند که به همه ابعاد توجه نموده و بهجای سادهسازی و تقلیلگرایی امور، به درک و فهم مسائل برای تبیین، پیشبینی و حتی کنترل پدیدههای آموزش عالی بپردازند؛ زیرا برداشت سطحی و سنتی از نهاد آموزش عالی معاصر، به اتخاذ راهکارهای غیرمنطقی و کمبازده منجر خواهد شد.
وی، اظهار کرد: از این رو دستیابی به دیدگاهی جامع، عمیق، منعطف، پویا و سیستمی نیازمند سیاستگذاری صحیح برای برنامهریزی نظام آموزش عالی است.
گفتنی است شیوهنامهی حمایت از فعالیتهای آموزشی اعضای هیئتعلمی «آموزانه» دانشگاه شهید چمران اهواز در کارگروه تخصیص پژوهانه دانشگاه تصویب شده است.