04 02 2021 03:24
کد خبر : 1685393
تعداد بازدید : 741

ایده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو برترین‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد

 

 
با انتشار کتاب "دومین رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت" که از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است، ایده "دانشخانه‌صنعت" ارائه شده از سوی حسین جلودار عضو هیئت علمی دانشکده‌ی هنر دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان ایده برتر معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در چکیده این ایده آمده است: طرح اصلی ایده مبتنی بر الگوی موفق و کهن مشاغل خانگی بوده و بر این اساس همه‌ی اعضای خانواده (آموزش پذیر) با روش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌صورت رایگان آموزش دیده و مهارت کسب نموده تا به یک عنصر کارآفرین شناسنامه‌دار بدل شوند. در این طرح به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین به‌عنوان گروه‌های هدف اولویت‌دار شناخته می‌شوند. شیوه آموزش، کاربردی و مهارت محور بوده و متناسب با نیازسنجی سطح سواد و آگاهی گروه‌های هدف اجرا شده و خانواده در صورت کسب موفقیت در آموزش دارای کد معتبر مهارت خانوادگی می‌شود و مورد حمایت مالی و اعتباری نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.
از جمله دستاوردهای اشاره شده برای این طرح می‌توان به "تعامل و همکاری نتیجه‌گرایی نهادهای علمی حاکمیتی و عمومی برای اشتغال فراگیر و سریع"، "شناسنامه‌دار شدن فعالان خرد اقتصادی"، "دستیابی به عدالت آموزشی و مهارتی"،  "به‌کارگیری آموزش‌های مهارت محور و کارآفرین"، "تقویت و رونق مشاغل خانگی پایدار"، "هدایت هدفمند منابع حمایتی صنعتی نتیجه محور برای اشتغال پایدار"،"افزایش نرخ اشتغال و درآمد در سطح خانواده"، "استفاده از ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در مورد خانواده"، "ایجاد رقابت سالم و هدفمند میان گروه‌های هدف"، "آموزش‌های هدفمند مبتنی بر نیازسنجی بومی، منطقه‌ای و ملی"، و "کاهش انگیزه جرم، خلاف و بزهکاری فردی و گروهی" اشاره کرد.
تشکیل کارگروه متشکل از نهاد دانشگاه، استانداری، شهرداری، فنی و حرفه‌ای، کمیته‌امداد، بنیاد برکت و تقسیم کار در حوزه وظایف آموزشی، حمایتی و نظارتی؛ شناسایی و تایید گروه‌های هدف به‌ویژه خانواده‌های دارای سابقه پوشش حمایتی در نهادهای امدادی، خانواده و زندانیان و ...؛ نیازسنجی و امکان سنجی مهارت‌های متناسب با سواد و آگاهی خانواده‌های مهارت‌آموز و بازارهای هدف؛ تعیین سرفصل های مهارتی آموزشی کوتاه‌مدت و میان مدت؛ تایید و اطمینان از کسب مهارت از سوی گروه‌های هدف؛ تخصیص کد اعتباری مهارت خانوادگی؛ حمایت مالی و اعتباری هدفمند و نتیجه محور از دارندگان کد مهارت خانوادگی جهت کار آفرینی و بازاریابی؛ و ارزیابی و نظارت پیوسته و عملکرد گروه‌های دارای کد مهارتی در راستای حمایت موثر از اشتغال پایدار مراحل اجرای این طرح است.
در بخش سوابق اجرایی یا نمونه‌های اجرا شده این طرح اشاره شده است که تفاوت ایده جدید، تمرکز و تاکید بر آموزش و کسب مهارت "واحد خانواده" و کارآفرینی "خانواده محور" است که در صورت اجرای موفق، بر افزایش نرخ اشتغال و در کنار آن تحکیم بنیان خانواده و تقویت همبستگی اجتماعی موثر است و به علت تجمیع آموزش در گروه‌های بزرگ‌‌تر باعث مدیریت بهتر زمان و منابع مالی خواهد شد. از سوی دیگر با اجرای این طرح نرخ مشارکت موثر نهادهای علمی، آموزشی، اجرایی و امدادی در تولید اشتغال، افزایش محسوس‌تری خواهد داشت.
در برآورد اجرایی طرح نیز اشاره شده است که اجرای طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید نبوده و بیش از همه همکاری و تعامل نهادهای‌علمی، حاکمیتی و عمومی را طلب می‌نماید.
درج شده توسط: مدیر سایت