ایجاد و گسترش تحصیل مجازی جزو برنامههای معاونت آموزشی دانشگاه است - دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه ایجاد و گسترش تحصیل مجازی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری جزو برنامههای اصلی این معاونت است، گفت: امسال برای نخستین بار به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی، حدود 40 نفر دانشجو پذیرش شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر جلیلی فر در کرسی آزاداندیشی با موضوع «آسیبشناسی آموزش مجازی؛ فرصتها و چالشها» که به صورت زنده در صفحه اینستاگرام کرسیهای آزاداندیشی و با حضور دکتر فرشید نادری مدیر برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد با اشاره به نقطه عطف آموزش مجازی در دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: گسترش آموزش مجازی و زیرساختهای آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز اعم از راهاندازی سامانههای مختلف، از سال 1397 به شکل ویژهای در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه موردتوجه قرار گرفت.
وی افزود: مطابق آییننامه آموزش دانشگاه، تا سقف 15 درصد از دروس هر رشته امکان ارائه شدن به صورت مجازی را دارند. بر همین اساس، در نیمسال تابستان سال 1398 برای نخستین بار در دانشگاه شهید چمران اهواز سه عنوان درسی به صورت مجازی به دانشجویان ارائه شد.
جلیلیفر در پاسخ به این پرسش که وضعیت آموزش مجازی دانشگاه شهید چمران اهواز در مقایسه با دیگر دانشگاههای همتراز (از لحاظ علمی و جمعیتی)، در چه سطحی قرار دارد، گفت: سامانههای آموزشی دانشگاه شهید چمران در استان خوزستان بیمانند است و در قیاس با دیگر مراکز آموزش عالی کشور نیز از کیفیت و قابلیتهای بسیار بالاتری برخوردار است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادامه داد: بسیاری از دانشگاههای بزرگ کشور فاقد زیرساختهای آموزش مجازی مستقل هستند و زیرساختهای خود را از دانشگاههای بزرگی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف و... عاریه گرفتهاند. این در حالی است که دانشگاه شهید چمران اهواز بهطور مستقل مجهز به زیرساختهای آموزش مجازی شده است.
در ادامه این گفتوگوی اینترنتی، در خصوص چگونگی نظارت بر کیفیت محتوای آموزشی تولیدشده از سوی اعضای هیئتعلمی و برخی گلایههای دانشجویان مبنی بر بارگذاری فایلهای آموزشی ناقص در سامانه آموزش، صحبت شد که دکتر جلیلی فر در توضیح این مسئله عنوان کرد: در دوران پیش از شیوع کرونا، نظارت بر نحوه برگزاری کلاسهای حضوری بر عهده مدیران گروه، مدیران آموزشی دانشکده و کارشناسان آموزش بود و دفتر برنامهریزی هر دانشکده بر اساس گزارش دریافتی از این سه مرجع، نهایتاً کار نظارتی خود را انجام میداد. بنابراین در همان زمان هم امکان سرکشی به تکتک کلاسها و نظارت اینچنینی وجود نداشت.
وی افزود: در شرایط حاضر که آموزش به سمت مجازی سوق دادهشده، امر نظارت بر کیفیت محتوا را به مدیر گروه و معاون آموزشی هر دانشکده واگذار کردهایم. در حال حاضر آموزش مجازی برای 2 هزار و سیصد درس در سامانه دانشگاه تعریفشده است. اما باوجود حجم بالای ارائه دروس به شیوه مجازی، از عملکرد نظارتی غافل نشدهایم.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص ضوابط فایلهای آموزشی قابل بارگذاری در سامانه گفت: به استادان تأکید کردهایم که برای هر جلسه آموزشی، بین 30 تا 40 دقیقه فایل صوتی بهعلاوه فایل پی دی اف یا پاورپوینت همان مبحث درسی را در سامانه ارائه دهند. همچنین به کلیه مدرسان تأکید شده که مبنای نمره دهی پایان نیمسال را بر اساس حضور الزامی دانشجو در کلاسهای آنلاین، قرار ندهند.
موضوع پرداخت شهریه با توجه به مجازی شدن آموزش و تحمیلی هزینههای اتصال به اینترنت، پرسش دیگری بود که دکتر جلیلیفر در پاسخ به این مسئله اظهار کرد: هرگونه تغییر در میزان شهریه باید ابتدا به تصویب هیئتامنای دانشگاه برسد. هیئتامنای دانشگاه شهید چمران باید همراستا با دیگر دانشگاهها عمل کند و آنچه از دانشگاههای دیگر حاصلشده، تغییری در شهریه این دانشگاهها تاکنون اعمال نشده است. البته لازم به ذکر است که هزینه برگزاری کلاسهای مجازی برای دانشگاهها بسیار بیشتر از کلاسهای حضوری است.
در ادامه این گفتوگو، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران به برخی از فرصتها و قابلیتهایی که آموزش مجازی در اختیار دانشگاهها قرار داده نیز اشاره و تصریح کرد: بهرهمندی طیف وسیعی از دانشجویان از آموزشهای ارائهشده توسط سامانهها، نسبت به ظرفیت محدود کلاسهای حضوری، یکی از بزرگترین محاسن آموزش مجازی در دانشگاهها است.
جلیلیفر در خصوص نحوه ورود دانشجویان نوورود نیز گفت: مقرر شده پس از ثبتنام این دسته از دانشجویان، سه هفته نخست را به صورت حضوری در دانشگاه حضور یابند و پس از آن از طریق سامانههای مجازی، تحصیل را دنبال کنند.
گفتنی است این برنامه به کوشش دفتر مرکزی مدیریت برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.