27 09 2020 00:26
کد خبر : 1692752
تعداد بازدید : 549

افزایش دو برابری فارسی‌آموزان مرکز آزفا دانشگاه در شش ماه نخست امسال

 

 

 

 

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌های دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از آغاز فروردین‌ماه تا پایان شهریورماه امسال 165 نفر از اتباع عراقی در دوره‌های فارسی آموزی مرکز شرکت کرده‌اند که این تعداد نشان‌دهنده افزایش دوبرابری فارسی آموزان این مرکز نسبت به دو سال قبل است.

دکتر داوود پورمظفری در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به ارائۀ آموزش بر خط در این مرکز، بیان کرد: همگام  با سیاست‌های آموزشی دانشگاه در دوران کرونا، مدرسان مرکز آزفا نیز پس از طی دوره‌های مهارتی تدریس برخط، موظف به تشکیل کلاس‌های مجازی شده‌اند و تمامی جلسات آموزشی زبان فارسی بر روی سرورهای دانشگاه ضبط‌شده و دانشجویان همواره به جلسات پیشین کلاس‌های خود دسترسی داشته‌اند.

وی افزود: ضبط تدریس مجازی بر روی سرورهای دانشگاه موجب شد پیکرۀ وسیعی از داده‌های خام درزمینۀ آموزش زبان فارسی فراهم گردد تا در امور پژوهشی مرتبط مورداستفاده قرار گیرد.

وی در خصوص فعالیت شعبۀ برون‌مرزی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌های دانشگاه شهید چمران اهواز نیز، عنوان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز رسمی برای دایر کردن شعبۀ برون‌مرزی مرکز آزفا در بصره را صادر کرده است که پس از انعقاد قرارداد و آغاز فعالیت رسمی شعبۀ برون‌مرزی این مرکز در هفتۀ نخست مهرماه سه کلاس درس  با ظرفیت 34 نفر در بصره تشکیل‌شده است.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌های دانشگاه شهید چمران اهواز درباره تحقیق درآمدهای پیش‌بینی‌شده این مرکز نیز، اظهار کرد: پیش‌بینی‌شده بود که تا پایان امسال از محل فعالیت مرکز آزفا درآمدی معادل 10 میلیارد ریال برای دانشگاه ایجاد شود.

پورمظفری، ادامه داد: خوشبختانه در شش‌ماهۀ نخست سال از محل فعالیت‌های مرکز آزفا حدود 10 میلیارد و یکصدمیلیون ریال و از محل کلاس‌های فارسی آموزی شعبۀ بصره مبلغ یازده هزار و ششصد دلار حاصل‌شده است.

وی، افزود: تمامی دانشجویانی که برای ادامۀ تحصیل به دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه می‌کنند، در دو گروه قرار می‌گیرند؛ دانشجویانی که به‌واسطۀ تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز کسب اعتبار می‌کنند (دانشجویان عراقی) و همچنین دانشجویانی که اعتبار دانشگاهِ مبدأ محل تحصیلشان نشان‌دهندۀ بُرد فعالیت بین‌المللی دانشگاه است (دانشجویان دانشگاه چارلز پراگ)؛ تجربۀ دو سال گذشته نشان می‌دهد که باید در راستای جذب دانشجو از هر دو گروه یادشده تلاش کرد. ایجاد روابط نزدیک با دانشگاه‌های جنوب عراق و جذب دانشجو از دانشگاه‌های اسپانیا و اسکاتلند که در دستور کار مرکز قرار دارد، می‌تواند این روند را بهبود بخشد.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌های دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: اجرای فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی باکیفیت نیازمند وجود کتابخانه‌ای کوچک ولی تخصصی در مرکز آزفا است. در این زمینه لازم است منابع تخصصی موردنیاز از سراسر کشور فراهم گردد تا در امور آموزشی و پژوهشی به کار گرفته شود که در این زمینه در سال قبل چند قفسۀ کتاب به همین منظور تأمین‌شده و کار گردآوری منابع آموزشی و پژوهشی آغاز شده است.

پورمظفری با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تولید محتوای نابرخط برای آموزش زبان فارسی، گفت: یکی از ملزومات دوران کرونا و پساکرونا تهیه و تولید محتوای آموزشی نابرخط (آفلاین) است که پس از تألیف کتاب‌های درسی جدید باید به صورتی مناسب و باکیفیت ارائه شود.

 

 

درج شده توسط: مدیر سایت