آنچه در کارگاه آموزشی «دانشگاه ارزشآفرین، دانشگاه مسئولیتپذیر» بیان شد - دانشگاه شهید چمران اهواز

از سوی معاونت پژوهش و فناوری و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز، کارگاه «دانشگاه ارزشآفرین، دانشگاه مسئولیتپذیر»، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر علی حقیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در این کارگاه مجازی که از مجموعه کارگاههای «ایجاد، مدیریت و راهبری دانشگاه کارآفرین» امروز دوشنبه 15 دیماه برگزار شد، با اشاره به اینکه در سالهای اخیر انتظار از دانشگاه افزایشیافته است، گفت: ابتدا دانشگاهها مسئولیت آموزش و پژوهش را برعهده داشتند؛ اما اکنون ماموریت جدید دانشگاهها ارتباط با جامعه و صنعت، کارآفرینی، ارزشآفرینی و... است.
وی اقتصاد دولتی را یکی از موانع ارتباط مطلوب بین دانشگاه و صنعت و جامعه دانست و افزود: در کشور ما بیشتر دانشگاهها و صنایع کلان از بودجه دولتی استفاده میکنند و هرکدام نیز مشکلاتشان را بهتنهایی حل کردهاند؛ از این رو هیچگاه نیازی به ارتباط با یکدیگر نداشتهاند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جایگاه آموزشی و علمی اعضای هیئت علمی، ادامه داد: از اواخر سال قبل تاکنون با شیوع بیماری کرونا اعضای هیئت علمی این دانشگاه از حوزهی آموزش و پژوهش فراتر رفته و مسئولیت تولید محتوا و آموزش مجازی آنلاین را برعهده داشته اند.
حقیقی، خاطرنشان کرد: در دانشگاه برخی اعضای هیئت علمی به آموزش و برخی دیگر به فعالیتهای پژوهشی و آزمایشگاهی علاقهمند هستند؛ نمیتوان از تمامی هیئت علمیها انتظار داشت که تمامی شاخصها را داشته و یا حتما در حوزه پژوهش فعالیت کنند.
وی از ایجاد پردیس فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با ایجاد پردیس فناوری در راستای تحقق اهداف ترسیم شده دانشگاه برای ارتباط با جامعه و صنعت، گام برداریم.
در ادامه این کارگاه مجازی دکتر علیرضا جلیلیفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: آیندهی برنامه مجازی در دانشگاهها تابع شرایطی است که اگر آن را دنبال نکنیم در تعاملات بینالمللی به مشکل بر خواهیم خورد.
وی بر لزوم تدوین برنامه 10 ساله آموزشی برای دانشگاهها، تاکید کرد و افزود: پس از فروکش کردن بیماری کرونا نیز باید بخش از آموزش همچنان به شکل مجازی ارایه شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: یادگیری صرفا نباید به صورت حضوری باشد و میتوان از طریق مشارکت دانشجو از طریق فضای مجازی نیز به نتیجهای مطلوب رسید.
در ادامه دکتر یداله مهرعلیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه کارآفرین شدن دانشگاه نباید به معنای تجاری شدن و از بین رفتن استقلال نهادی و علمی دانشگاه باشد، اظهار کرد: در مفهوم دانشگاه کارآفرین هویت جدیدی مطرح میشود که دارای عقبهای است؛ اگر به آن توجه نشود ممکن است در ادامهی راه با مشکلاتی مواجه شویم.
وی، افزود: درکشورهای مختلف مدلهایی برای دانشگاههای کارآفرین مطرحشده است، اما به این دلیل تک بعدی بودن و اینکه از منظری خاص به آن نگاه شده است نتوانسته است چهارچوب مفهومی و ادراکی برای درک دانشگاه کارآفرین ارایه دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: بسیاری از مفاهیم در ارتباط با دانشگاههای کارآفرین بر ماهیت تجاریسازی نوآوری و مسایل مالی تاکید دارند.
دکتر بابک مختاری دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی عصر جدید، تغییر است، بیان کرد: برخلاف تغییر آرام طبیعت در 100 سال گذشته، تغییر عصر جدید بسیار نمایان بوده است.
وی افزود: دانشگاههای نخبهمحور پس از جنگ جهانی دوم از بین رفته و از آن پس دانشگاهها به دنبال بررسی و حل مسایل مرتبط با جامعه و جامعه محور هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: در حوزهی آموزش نیز باید به این مساله بپردازیم که آیا میخواهیم آموزش گذشتهنگر یا آموزش آیندهنگر داشته باشیم.
گفتنی است در پایان این کارگاه مجازی سخنرانها به سوالات شرکتکنندگان پاسخ دادند.