07 05 2019 05:09
کد خبر : 1714711
تعداد بازدید : 538

جوان امروز با همه دانایی، دانش و اشراف به مسائل مختلف تشنه محبت است

 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه جوان امروز با همه دانایی، دانش و اشراف به مسائل مختلف، تشنه محبت است، گفت: این مسئله را می‌شود به‌سادگی دریافت و این چیزی است که دوستان غیر صادق از آن استفاده می‌کنند و نتیجه می‌گیرند و به‌طورقطع بامحبت واقعی می‌شود جوانان را بیمه و حفظ کرد و در مسیر درست زندگی حرکت داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی در آیین تجلیل از استادان نمونه آموزشی، استادان بازنشسته و گروه‌های آموزشی ممتاز دانشگاه که عصر روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در سالن شهید مطهری دانشکده علوم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان فرصت و تنفسی برای تنوع در برنامه‌های روزانه، یکنواخت و عادی است و به قول اهل معنا می‌شود با استفاده از این ماه، یک سال را پشت سر گذاشت؛ اگر برای یک سال به سوخت و سازی بیش از این نیاز بود شاید بازه ماه رمضان بیشتر از این می‌شد. اگر به‌خوبی از این ماه استفاده شود ماه رمضان می‌تواند منشأ تحول باشد.
وی ضمن تأکید بر رابطه مبتنی بر محبت و پدری بین اساتید با شاگردان، بیان کرد: از گذشته این‌چنین بوده که رابطه معلم و متعلم تنها محدود به دانش و آموخته‌ها و مفاد مباحث علمی و درسی نبوده است. ارتباطی شکل می‌گرفته که دایره آن فراتر از بحث‌های رسمی و علمی است؛ یک استاد، راهنما و راهور بوده و سلوک و روش و منش او برای شاگرد یک نسخه راهنمای هدایت آفرین محسوب می‌شد و این البته با پیش‌نیازی معنا پیدا می‌کرد که باور به استاد در قلب و وجود شاگرد بوده است.     
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: در زندگی خانوادگی نیز همین‌طور است؛ اینکه فرزندان ما را می‌پذیرند یا تحمل می‌کنند؛ اینکه با ما کنار آمده‌اند یا ما را با همه وجود پذیرفته‌اند، در خروجی کار تأثیرگذار است. وقتی رابطه عاشقانه‌ای بین پدر و فرزند شکل می‌گیرد آنجا حادثه متفاوت است که از این نمونه می‌توان به رابطه بین مرحوم امام و فرزند ایشان سید احمد آقا اشاره کرد که در نامه‌ها و مکتوبات مشخص است     
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی، ادامه داد: این نوع رابطه برای شاگرد و استاد نیز ضروری است و نباید محدود به کتاب و دفتر بماند که در همین حد هم اگر دل‌بستگی ایجاد شود در بخش آموزش نیز راهگشا است؛ اینکه شاگرد بداند که او را دوست داریم، به او دل‌بسته‌ایم و او را تحمل نمی‌کنیم بلکه او را باور کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی شاگردان از ما چیزی می‌بیند که خلاف باور آن‌ها است. گاهی در تعامل، در تصحیح برگه امتحانی و در رسیدگی به نمره‌ای که گرفته است و در تکلیفی که انجام داده یا انجام نداده نمی‌تواند رفتار ما را باور کند و بپذیرد ولو به‌غلط گمان می‌کند که با او با بی‌عدالتی و در تفاوت با دانشجوی دیگری رفتار کرده‌ایم. این مسئله کار را سخت می‌کند و راه را می‌بندد و حتی در حوزه مسائل آموزشی هم تأثیر منفی می‌گذارد و باریکه ارتباط را قطع می‌کند.  
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: جنس کار انبیا همین‌طور بوده است. در سُنَنُ النّبی مرحوم طباطبایی در توصیف سلوک پیامبر نسبت به اصحاب نقل‌شده است، در حلقه‌ای که محضر پیامبر بوده‌اند هرکدام از نگاه پیامبر این‌چنین تصور می‌کرد که عزیزترین نزد ایشان است و از هرکدام سؤال می‌شد می‌گفتند که از نگاه پیامبر این‌گونه برداشت می‌کنم که مرا از دیگری بیشتر دوست دارد. اگر غیبتی داشتند پیامبر پیگیر آن‌ها می‌شد و این رفتار موجب می‌گردید آن‌ها پیامبر را از خودشان بیشتر دوست داشته باشند و این محبت از استادان مورد انتظار است.          
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی، اظهار کرد: شاید سخت‌ترین کار در حرفه معلمی به‌ویژه در دانشگاه‌های امروز این باشد که مجموعه‌ای از جوانان باتربیت و عواطف مختلف را در دانشگاه تحویل می‌گیریم و زمان نداریم که آن‌ها را بشناسیم و برای هر یک پرونده‌ای تشکیل دهیم و حسابی بازکنیم و ناچار هستیم کلیاتی را برای همه دانشجویان اعمال نماییم.      

وی در پایان بیان کرد: نوعاً در شمار بهترین خاطراتمان از گذشته توجه معلمان و استادان و عنایت آن‌ها بوده است؛ از خداوند مسألت داریم که سایه معلمی همه استادان را مستدام دارد و فرزندان جامعه ما در محضر این استادان به انسان‌های رشید و برومند تبدیل کند که آینده کشور را تحویل گرفته و بهتر از گذشته به جلو ببرند. و یاد استاد شهید مرتضی مطهری را نیز گرامی می‌داریم که شهادت ایشان بهانه تکریم مقام معلم است.

 

درج شده توسط: مدیر سایت