برگزاری نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان با حضور معاون وزیر علوم - دانشگاه شهید چمران اهواز
22 01 2021 03:44
کد خبر : 1686248
تعداد بازدید : 682


نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان خوزستان بعد از ظهر امروز جمعه سوم بهمنماه با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر رحیمی در این نشست که سالن جلسات حوزهی ریاست دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: طرح آمایش آموزش عالی سال 1395 با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و برای اجرا به این وزارت، ابلاغ شد.
وی افزود: این طرح شامل هشت زیرمجموعه «منطقه بندی»، «مدیریت منطقهای»، «ساماندهی مؤسسات آموزش عالی»، «متناسبسازی رشتهها با نیازها»، «مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی»، «رتبهبندی و تضمین کیفیت آموزش عالی»، «نظام جامع آموزشهای مهارتی و فنی» و «نظام سنجش و پذیرش» است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حوزهی منطقه بندی طرح تقسیمبندی مناطق 10گانه از سوی وزارت عتف و در راستای مدیریت منطقهای تدوین شد تا اختیارات موردنیاز به مناطق سپرده شود.
رحیمی، عنوان کرد: در بررسیهای انجامشده مشخص شد اگر بخواهیم برای مدیریت منطقهای اختیاراتی تدوین کنیم که اثرگذار باشد، در شرایط فعلی قابلاجرا نیست؛ بنابراین با بررسی ساختار اجتماعی، سیاسی و ... مقرر شد ابتدا مقیاسها در حد استانها تدوین شود. به عنوان مثال در برگزاری المپیادهای علمی ابتدا این رویداد از منطقه آغاز شده و در پایان به صورت ملی برگزار شود.
وی، اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد در هر استان «شورای مدیریت آموزش عالی استان» تشکیل شود و ریاست آن نیز بر عهده رئیس دانشگاه معین استان است و اعضا نیز شامل روسای دانشگاههای دولتی منطقه، رئیس دانشگاه پیام نور، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی هستند و میتوان روسای دانشگاههای فرهنگیان و علوم پزشکی را نیز به جلسات شورا دعوت کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورا در دانشگاه مادر تشکیل میشود اما این دبیرخانه نباید زیرمجموعه داشته و کارگروه را تشکیل دهد و کارگروههای مورد نیاز را میتوان در دانشگاههای دیگر تشکیل داد.
رحیمی گفت: وظایف شورا به دو دسته تقسیم میشود؛ بخشی از وظایف فارغ از ابلاغ شدن رسمی از سوی وزارت، میتواند از سوی شورا پیگیری شود. به عنوان مثال برای ارتقای کیفیت آموزش عالی استان نیاز نیست منتظر ابلاغ از سوی وزارت علوم بود و باید در این زمینه کارگروهی در استان تشکیل شود.
وی، خاطرنشان کرد: خوزستان دارای یکی از قدیمیترین دانشگاههای کشور است؛ وجود ظرفیتها و سرمایههای بسیار در این استان انتظارات را از آموزش عالی افزایش داده است.
مسئله اخلاق در پژوهش دیگر موضوعی بود که معاون وزیر علوم بر آن تأکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه کارگروهی زیر مجموعه شورای مدیریت آموزش عالی استان تشکیل شود زیرا محیطیهای علمی باید از آفتهای اخلاقی به دور باشد.
رحیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد: دو طرح آمایش «متناسبسازی رشتهها با نیازهای منطقه» و «مأموریت گرایی» که به یکدیگر پیوسته هستند نیز باید در کارگروهی زیرمجموعهی شورای مدیرت آموزش عالی استان دنبال شود.
وی از تهیه طرح آمایش آموزش عالی استانهای کشور خبر داد و بیان کرد: این طرح به تصویب سازمان برنامهوبودجه کشور نیز رسیده است و در تصویب آن دانشگاههای کشور مشارکت داشتهاند. همچنین از سوی شورای عالی دبیرخانه عتف نیز سند توسعه علم، فناوری و نوآوری نیز برای 10 استان تهیهشده که میتواند در پیشبرد برنامههای آموزش عالی استانها مؤثر باشد.
وی بر لزوم راهاندازی مراکز رشد و فناوری در تمامی شهرستانها تأکید و گفت: دانشگاه مادر استان و پارک علم و فناوری باید به جد پیگیر راهاندازی مراکز رشد در تمامی شهرستانها باشند؛ حمایتهای لازم در حوزهی تجهیزات نیز از سوی وزارت علوم انجام خواهد شد. همچنین انجمنهای علمی نیز اگر بخواهند در حوزهی استانها فعالیت داشته باشند صدور مجوزها را بر عهده استانها قرار خواهیم داد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: میخواهیم آموزش عالی با قدرت بیشتری در استانها فعالیت داشته باشد؛ آموزش عالی باید در هر استان یک نماینده و به نوعی قایم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشد و بتواند در توسعه فناوری استانها مؤثر باشد.
در ادامه دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: برخی از مسائل برای دانشگاهها سرنوشتساز است؛ هدف اصلی این دانشگاه گرهگشایی از مسائل و مشکلات جامعه در حوزههای مختلف است تا بتوانیم منافع کشور و منطقه را حفظ کنیم.
وی با اشاره به تدوین برنامه طرح آمایش آموزش عالی تأکید کرد: تا زمانی که این سند به همراه با شرح وظایف و اختیارات آن به دانشگاهها ابلاغ نشود نمیتوان درباره مدیریت و اجرای آن در بعد استانی تصمیمگیری کرد.
دکتر عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول نیز در این نشست به موضوع پذیرش دانشجویان دکتری اشاره داشت و بر لزوم جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی در دانشگاهها تأکید کرد.
وی افزود: جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی موجب تقویت دانشگاهها میشود و حوزهی پژوهش را توسعه میبخشد.
دکتر کاظمی نژاد رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز بیان کرد: مسئله ریزش داوطلبان در مقاطع مختلف از جمله دکتری تا چندی دیگر به دانشگاههای دولتی نیز میرسد و آموزش عالی باید در این زمینه راهکاری داشته باشد.
وی افزود: بسیاری از دانشگاههای بزرگ جهان بهسوی ارتباط با صنعت و جامعه و تقویت حوزهی فناوری رفتهاند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم؛ در بحث تأسیس مراکز رشد و فناوری در هر شهرستان متأسفانه هیچ قانونی برای حمایت و انجام این کار وجود ندارد و عموماً مسئولان امر سلیقهای عمل میکنند و تا زمانی که این شیوه وجود داشته باشد، سرانجامی نخواهد داشت.
رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان تأکید کرد: پژوهش نباید در سطح مقاله محدود شود و تأثیرگذاری آن در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ پژوهشگر باید به جایگاهی برسد که تأثیرگذاری پژوهش را مهمترین هدف قرار دهد.
دکتر غفوری مشاور طرح و برنامه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز بر این مسئله تأکید کرد که شورایی بودن حوزه آموزش عالی تا حدودی ممکن است کار را با مشکل مواجه سازد، زیرا مجموعههای آموزش عالی از جمله دانشگاههای دولتی، آزاد و... هرکدام شیوهنامههایی دارند که بر اساس آن عمل میکنند.
دکتر رحیم قاسمیه سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی استان خوزستان نیز تأکید کرد: آموزش عالی باید به دنبال جذابیتهایی برای جذب دانشجویان در حوزه بینالملل باشد؛ داوطلبان بسیاری از کشور عراق تمایل دارند که در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند که در این زمینه مقرر شد نشستی با مسئولان دانشگاه بصره کشور عراق برگزار شود.
وی افزود: در حوزه آموزش عالی باید شناسایی مسائل و مشکلات جامعه را در دستور کار قرار دهیم تا نقشی مؤثر در توسعه کشور داشته باشیم.
دکتر منصور زراءنژاد رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز خواستار مشارکت روسای دانشگاهها در تدوین آییننامههای مصوب از سوی وزارت علوم شد و بیان کرد: آییننامهها باید بر اساس مأموریت گرا شدن دانشگاهها تدوین شود تا بتوان بر اساس آن به توسعهی منطقه کمک کرد.
وی افزود: شناخت از مسائل و مشکلات و توانمندیهای استانها گام نخست در تدوین آییننامهها است؛ اگر در تدوین آییننامهها از نظرات روسای دانشگاهها استفاده نشود ممکن است برخی از مسئولیتهای محوله با وظایف روسای دانشگاهها تعارض داشته باشد.
گفتنی است مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز نیز روز گذشته (پنجشنبه دوم بهمنماه) با حضور دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گشایش یافت.
دکتر رحیمی از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، مرکز رشد واحدهای فناوری و همچنین پژوهشکدهی میادین و تجهیزات نفت و گاز این دانشگاه دیدن کرد و نشستی نیز با شورای دانشگاه شهید چمران اهواز داشت.