مدیر کل پشتیبانی فرهنگی و اجتمای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با پیگیریهای انجام شده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۲، ردیف بودجهی مستقل برای فعالیتهای فرهنگی لحاظ میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، آیین پایانی چهارمین جشنواره دانشگاهی رویش دانشگاه شهید چمران اهواز، ویژه تجلیل از دستاوردها و توانمندیهای کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی با حضور و مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، شامگاه چهارشنبه چهارم خردادماه در تالار شهید مطهری دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
دکتر محمدعلی اسلامی، مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این آیین گفت: یکی از مسایل بنیادی که دانشجویان اکنون در زیست دانشجویی خودشان با آن مواجه هستند، مسئله مهم هویتیابی است. چراکه در حال حاضر با دانشجویانی روبرو هستیم که بعضا در دایره مخاطبان فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ما قرار نمیگیرند، این افراد نسبت به اهداف آینده پیشروی زندگی شخصی، تحصیلی و شغلی خودشان در حوزههای گوناگون دچار تردید هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط ما نیازمند برنامهریزی دقیق و تخصصی مخاطبشناسی هستیم، برای مثال آیا کسی که در برنامهریزی زندگی شخصی خودش دچار چالش است، در جشنوارههایی مانند رویش و حرکت شرکت میکند؟ از این رو پاسخ به این سوال در حوزه مخاطبشناسی گنجانده میشود که خوشبختانه در مجموعه وزارت علوم در حال پیگیری و تدوین برنامههای تخصصصی در این زمینه هستیم.
مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: یکی از دلایل سطحی برگزار شدن، مقطعی بودن و موثرواقع نشدن رویدادهای فرهنگی، این است که در آن برنامهها جامعه هدف ما یعنی مخاطب، به درستی شناسایی نشده است، از این رو توقع ما از کانونها و انجمنهای علمی دانشجویی این است که در برگزاری رویدادهایشان نسبت به مخاطبشناسی و هدف گزینی، اهتمام ویژهای بورزند.
دکتر اسلامی با اشاره به رویکردهای اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توضیح داد: یکی از مهمترین راهبردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقق رشد متوازن دانشجویان است، لذا از دانشجوی موفق و مطلوب انتظار داریم که کنش علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد، ما نیز متعهد به فراهم کردن بسترهای این فعالیتها هستیم.
وی همچنین در خصوص محدودیت امکانات، تجهیزات و بودجه مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی در سراسر دانشگاههای کشور، عنوان کرد: دولت سیزدهم و به دنبال آن وزارت علوم در زمینه بها دادن به فعالیتهای فرهنگی، عزم جدی دارد، به گونهای که در طول تاریخ نظام آموزش عالی کشور، هیچ زمانی این اتفاق رخ نداده است که ابلاغیهای از جانب وزیر علوم صادر شود و دانشگاهها را مکلف کند سه درصد بودجه خودشان را به فعالیتهای فرهنگی تخصیص دهند، از این رو انتظار ما از دانشگاهها این است که این امر محقق شود، البته این را هم میپذیریم که دانشگاهها دچار مشکلات مالی زیادی هستند و اجرای آن زمان میبرد. با این حال این خبر را به همگان میدهم که با پیگیریهای انجام شده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۲، ردیف بودجه مستقل برای فعالیتهای فرهنگی لحاظ میشود.
مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه رویکرد دیگر ما در معاونت فرهنگی وزارت علوم، تشکیل کانونهای مسئله محور است، گفت: کانونها باید بر سر مسائل جدی دانشگاه و جامعه تمرکز کنند.
اسلامی در ادامه تاکید کرد: اختتامیه یک جشنواره نباید پایان آن باشد، بلکه در ادامه آن باید شاهد نقش آفرینی دست اندرکاران آن در دیگر بخشهای مهم جامعه باشیم. در این زمینه ما به دنبال ایجاد سامانه جامع مشاوره هستیم تا نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی و یا هر زمینه دیگری در دوران دانشجویی و یا پس از آن بتوانند به دانشجویانی که میخواهند تازه به محیط دانشگاه وارد شوند، در هر زمینهای که نیاز داشتند چه تحصیلی و چه غیر تحصیلی مشاوره بدهند.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص کرسیهای آزاد اندیشی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد زمینههای فعالیت کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها که متاسفانه به درستی به آن پرداخته نشده است، صراحتا میگویم که اگر دیدگاههای مختلف بیایند و در کرسیهای آزاد اندیشی، ساختارشکنانهترین حرفها را بزنند، از نظر ما کاملا مورد تایید است و از همین جا از مسئولان دانشگاههای مختلف کشور میخواهم که نسبت به این سیاست اصولی وزارت علوم، اهتمام ویژه بورزند.