27 11 2022 06:23
کد خبر : 1586729
تعداد بازدید : 789

حضور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در چهاردهمین نشست هیئت‌های نظارت آموزش عالی کشور

 

 

دکتر آخوندعلی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر عبدالله پارسا، دبیر هیئت نظارت استان خوزستان به‌صورت مجازی در چهاردهمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفت‌های ایران اسلامی خرسند و خشنود باشد، بسیجی محسوب می‌شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: پیشرفت‌های علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاری‌های شهدا و ایثارگران به‌دست‌آمده است. وظیفه ما نیز حفظ، ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.

زلفی‌گل گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و 500 هزارنفری در سال‌های اخیر در مقایسه با جمعیت 170 هزارنفری قبل از انقلاب اسلامی، قرار گرفتن 840 عضو هیئت‌علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه 15 تولید علم در دنیا، تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.

وی افزود: پیش از انقلاب هیچ مجله پژوهشی معتبر بین‌المللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته 20 مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایه‌های بین‌المللی شد و 109 مجله نیز در سال‌های گذشته وارد این فهرست شده بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهره‌وری بسیار مهم دانسته و تأکید کرد: تعریف شاخص‌های بهره‌وری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی این‌جانب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.

زلفی‌گل با تأکید بر محور قرار دادن شاخص‌های بهره‌وری برای تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ستادی و دانشگاهی و همچنین برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همه‌ی مؤسسات آموزش عالی فراهم شود.

وزیر علوم بابیان اینکه در دنیای جدید، رقابت همه‌جانبه جایگزین تنازع بقا شده است، گفت: در رقابت توجه به کمیت و کیفیت هر باهم موردتوجه است و همچنین در این میدان، نوآوری و نوآفرینی تعیین‌کننده است.

وی گفت: هدف از رقابت، افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت زندگی و نوآوری و نوآفرینی دانش‌بنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری اتفاق می‌افتد؛ علم همچون نور است و شفافیت در ذات علم و دانش نهفته است.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه استانداردسازی و استاندارد پذیری برای هر محصولی به‌ویژه علم، فناوری، نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: ارزیابی دستگاه‌های اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان‌شمول و بومی در راستای افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت زندگی است.

وی اظهار داشت: تولید علم، مرجیعت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد می‌کند و احصای شاخص‌های بهره‌وری درون و برون‌سازمانی، تکلیف آموزش عالی است.

زلفی گل تأکید کرد: برای افزایش بهره‌وری، آیین‌نامه‌ها و مقررات و قوانین بایستی بر اساس شاخص‌های بهره‌وری طراحی تدوین تصویب و اجرا شوند؛ و  اجرای درست قوانین و مقررات آیین‌نامه‌ها بایستی موجب ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری شود و البته پیش‌نیاز ارتقای بهره‌وری، تعیین اهداف صحیح است.

وی افزود: پیش‌نیاز بعدی، داشتن برنامه دانش‌بنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهی است که برنامه‌ریزی بایستی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد و چون در برنامه‌ریزی‌ها اولویت‌ها، بسیار مهم هستند، تعداد اولویت‌ها باید محدود باشد، زیرا اگر اولویت زیاد باشد مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.

زلفی‌گل بابیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید ۵ اولویت را مبنای برنامه‌ریزی قرار داده‌ا‌یم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآورپروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، اولویت‌های وزارت علوم هستند.

وزیر علوم تأکید کرد: انتظار می‌رود مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم شاخص‌ها و بروندادهای منجر به تحقق اولویت‌های فوق را با مطالعه تطبیقی، ملی و بین‌المللی احصاء کند و دائماً آن‌ها را ارزیابی نماید. همچنین این مرکز باید برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها را مورد رصد و ارزیابی مستمر قرار دهد. پویش، پالایش و پیرایش مستمر شاخص‌های بهره‌وری و روزآمد کردن آن‌ها بسیار مهم است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقاء وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد، گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهره‌وری موافقت کردم.

وی با اشاره بااینکه برای افزایش انگیزه اعضای هیئت‌علمی، پایه‌های تشویقی در هیئت‌امنا و دولت تصویب شد، گفت: تعریف پایه‌های تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آیین‌نامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.

وزیر علوم تأکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی، یک نیاز نیست؛ بلکه یک تکلیف است.

وی اظهار داشت: بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر مؤسسات آموزش عالی است.

چهاردهمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی در روزهای یکم و دوم آذرماه 1401 با حضور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و رؤسا و دبیران و کارشناسان هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان­ها به‌صورت حضوری  و وبینار در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و سالن شهید سلیمانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

لازم به ذکر است دکتر علی‌محمد آخوند علی، رئیس و دکتر عبدالله پارسا، دبیر هیئت نظارت استان به‌صورت مجازی و مهندس مجتبی پورحمزه کارشناس دبیرخانه‌ی هیئت نظارت استان به‌صورت حضوری در این نشست شرکت داشتند.

 

درج شده توسط: مدیر سایت