استادان برتر و سرآمد دانشگاههای کشور تجلیل شدند/ سه عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز در میان برگزیدگان - دانشگاه شهید چمران اهواز

با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ۱۳ استاد برتر دانشگاههای کشور و هفت استاد سرآمد آموزشی کشور تقدیر و تجلیل شد که دکتر صفایی مقدم، دکتر کاشفی پور و دکتر فریده عصاره از دانشگاه شهید چمران اهواز جزو برگزیدگان بودند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در آیین بیست و هفتمین نکوداشت اعضای هیئتعلمی نمونه کشوری و چهارمین همایش ملی آموزشی عالی که صبح امروز دوشنبه 9 اردیبهشتماه در دانشکده صنعتی شریف برگزار شد، دکتر مسعود صفایی مقدم استاد پایه ۴۱ رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دکتر سید محمد کاشفی پور دزفولی استاد پایه ۳۴ رشته مهندسی هیدرولیک استاد نمونه کشوری و دکتر فریده عصاره استاد رشته علوم اجتماعی این دانشگاه بهعنوان سرآمد آموزشی کشور، معرفی شدند.
گفتنی است امسال تنها دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به کسب سه عنوان برتر در بیست و هفتمین نکوداشت اعضای هیئتعلمی نمونه کشور و چهارمین همایش ملی آموزش عالی کشور، شد.
دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین بابیان اینکه اکنون در نقطه عطف حوزه آموزش عالی کشور قرار داریم، اظهار داشت: طی ۴۰ سال بعد از انقلاب، آموزش بر مأموریتهای دیگر دانشگاهها سایه افکنده لذا نگاه به مأموریتهای جدید دانشگاهها میتواند به یک تحول درروش، خطی مشی و فناوریهای مورداستفاده بیانجامد.
وی با اشاره به توفیقات بهدستآمده در حوزه علمی افزود: تحولاتی که در دانشگاههای بزرگ و باسابقه و تغییراتی که در دو دهه گذشته در حوزه فناوری رویداده امری انکار نشدنی است.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه تحولات در حوزه آموزش عالی کم نیست اما باید نگاه به توسعه و تحول را گسترش دهیم، ادامه داد: در حال حاضر درزمینهٔ بازنگری محتوا، سرفصلها و واحدهای درسی اقدامات مناسبی صورت گرفته اما با توجه بهسرعت تحول در دنیا، زمان زیادی برای فکر کردن نداریم لذا یک کار مستمر و پویا در آموزش عالی لازم است تا بتوان علاوه بر استفاده از تجربیات جهان، نیازهای کشور را بیشازپیش مدنظر قرار داده و جایگاه خود را تعریف کنیم.
دکتر غلامی بابیان اینکه امروزه نیاز به یک حرکت جدی و قوی در سیستم آموزش عالی داریم، اظهار داشت: مؤلفههایی که باید در درون این سیستم موردتوجه قرار گیرند، بسیار مهم است. بر همین اساس لازم است تا نگاهی جامع و گسترده برای دانشجویان بخصوص جوانان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه رها کردن حوزه آموزش و کسب تجربه حین کار و استفاده از علایق شخصی، فرصت از دست دادن است، گفت: امیدواریم در برنامه دانشگاهها و معاونت آموزشی وزارت علوم، توجه به آمادهسازی در انتقال دانش و تجربه به متخصصان بهعنوان مجریان تحولات علمی بیشازپیش شود.
وزیر علوم افزود: در راستای تحقق اهداف و اجرای برنامهها، از دانشگاهها انتظار داریم آموزشهای هدفمند داشته باشند و توجه کنند که این آموزشها تنها از متون درسی بهدستآمده نمیآیند و باید دانشجویان با نگاهی به آینده تربیت شوند.
دکتر غلامی با تأکید بر ایجاد نگاه کارشناسانه در دانشجویان نسبت به مسائل، ادامه داد: ایجاد این نوع نگاه در دانشجویان امری ضروری است چراکه این امر در حل مسائل و چالشهای کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: اکنون در جهانی قرار داریم که ارتباطات بسیار نزدیک و حضور افکار و اندیشههای مختلف در آن فراوان است لذا امروزه تعریف دانشگاهها در حوزه جهانی بسیار ظریف و حساس است.
وزیر علوم بابیان اینکه استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد که در آموزش عالی کشور شاخص توانمندی محسوب میشوند، افزایش رشد این استعدادها در تمامی مراکز علمی را بخش مهمی از وظایف آنها دانست.
دکتر غلامی همچنین به اقدامات انجامشده در حوزه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی، علاوه بر تربیت دانشآموختگان، حوزه پژوهش را نیز مدنظر قرار دارد زیرا اگر یک دانشجو با نگاه کارشناسانه به حوزه تحصیلات تکمیلی وارد شود، نگاه اثربخشتری را در انتقال و اجرای پژوهشها در جامعه خواهد داشت.
وی در ادامه در رابطه با موضوع اشتغال پذیری دانشآموختگان دانشگاهها مطرح کرد: بهمنظور ایجاد شغل مرتبط با حوزه تخصصی فارغالتحصیلان، لازم است تا با ایجاد مهارتهای مرتبط با رشتههای تحصیلی دانشآموختگان، بخشی از نیاز را در این حوزه تقویت کنیم.
وزیر علوم با تأکید بر اهمیت آموزش نیروی انسانی براساس نیاز جامعه و آمار و اطلاعات کشور، گفت: اگرچه سفارش تربیت نیروی انسانی وجود ندارد اما بنده بارها این درخواست را مطرح کردم و اگر موضوع در کارگروه خاص خود تعریف شود، میتوان بخشی از نیروی انسانی موردنیاز کشور را موردتوجه قرارداد.
دکتر غلامی با اشاره به توفیقات بهدستآمده در حوزه آموزش عالی تأکید کرد: امروزه نیاز داریم تا دانشگاهها در جذب اساتید جوان، برنامهریزی و آموزشهای اولیه بهمنظور اجرای برنامههای کلان کشور صورت گیرد.
وی در ادامه بر لزوم مسئولیتپذیری دانشآموختگان نیز تأکید کرد و گفت: اینکه فارغالتحصیلان بدانند در چه وضعیت و زمانی هستند و در آینده نیز چه شرایطی خواهند داشت، باعث افزایش انگیزه و علاقهمندی آنها برای رسیدن به اهداف آینده میشود.
وزیر علوم اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در انجاموظیفه معلمی موفق باشیم زیرا تلاش اساتید برای سربلندی کشور سرمایه بزرگی محسوب میشود و زمینهساز دستیابی به اهداف مطلوب خواهد بود.