تاریخچه

بسمه تعالی

 یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لاتتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله

یا داود پیامبر ، ما تو را بر روی زمین خلافت دادیم تا بین خلق خدا به حق و عدالت حکم کنی مبادا از هوای نفس پیروی کنی که تو را از راه خدا گمراه می‌کند.
 ( سوره ص آیه  26 )

 

تاریخچه تشکیل هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان

 

 به لحاظ گستردگی حوزه فعالیت قوه مجریه و تنوع فعالیت‌های آن و ارتباط مستقیم و مستمری که با زندگی شهروندان دارد، علاوه بر وظیفه اصلی اجرای قانون، برخی از وظایف دیگر قوا را به شکل ضعیفتر عهده دار شده است. یکی از مهمترین این وظایف، ضرورت رسیدگی به تخلفات شغلی در مرجعی به نام هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دولت است. تخلفاتی که عنوان مجرمانه ندارند، در هیا تهای مذکور رسیدگی می‌شود. هدف از تشکیل دادگا هها یا مراجع شبه قضایی اداری تأمین عملکرد موثر دراداره بیان شده است که از راه تحقیق و بررسی انجام وظایف کارمندان صورت می‌پذیرد (فصل نامه علمی تخصصی حقوق عمومی، بهار 96).

در آذرماه سال 1301 هجری شمسی اولین قانون استخدام کشوری در میهن ما تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شد در مواد مندرج در فصل سوم این قانون تحت عنوان « در باب طریقه محاکمه مستخدمین خاطی » مقررات خاصی وجود داشت بموجب این مقررات محکمه های بدوی و تجدیدنظر مسئولیت رسیدگی به خطاهای اداری مستخدمین دولت را بعهده داشتند که با توجه به آئین دادرسی موجود انجام وظیفه می‌نمودند.

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 9/12/1362 اولین قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری طبق اصل 85  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بطور آزمایشی به تصویب رسید و در تاریخ 7/9/1372قانون فعلی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. در این قانون بمنظوررسیدگی به تخلفات اداری در هر یک از دستگاه‌های دولتی مشمول آن هیات‌هایی تحت عنوان هیات بدوی و هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری تشکیل گردید. هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 1373 در دانشگاه فعالیت خود را بعنوان بازوی شبه قضایی آغاز نمود  .