آیین نامه کلاسهای تقویتی

آئین نامه تشکیل کلاسهای تقویتی دانشجویان شاهد و ایثارگر (ویرایش سوم)

هدف : ارتقاء سطح علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و بهبود کمی و کیفی وضعیت تحصیلی این قبیل دانشجویان براساس آئین نامه اجرایی قانون استفاده از تسهیلات ورود رزمندگان به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور.

تعاریف : در این آئین نامه اختصارات زیر بکار رفته است:

دانشجو: دانشجوی شاهد و ایثارگر

اداره کل : اداره کل، اداره یا دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه

دروس رسمی: دروسی است که توسط دانشجو در نیمسال تحصیلی انتخاب واحد شده و دانشجو آن دروس را در اداره کل آموزش دانشگاه ثبت نام کرده است.

 

1.       اداره کل می بایست دو هفته قبل از آغاز هر نیمسال تا زمان حذف و اضافه وضعیت تحصیلی دانشجویان تحت پوشش خود را در کلیه دروس نیمسال قبل در اختیار داشته باشد. برای دانشجویان جدیدالورود اخذ اطلاعات کارنامه آزمون ورودی ضروری است.

2.       پس از اخذ اطلاعات آموزشی دانشجویان، برای دروسی که شامل یکی از بندهای زیر شود، کلاس تقویتی برگزار می گردد:

الف. دروس مرتبط با رشته که نمره آن در آزمون ورودی کمتر از 75% میانگین دانشجویان پذیرفته شده در آن رشته است.

تبصره:  فهرست این دروس توسط شورای اساتید مشاور هر دانشکده باحضور مدیرکل شاهد و ایثارگر تعیین می شود.

            ب. درسی که برای بار دوم اخذ می شود.

ج. درسی که دانشجو یکی از دروس پیش نیاز آن را با نمره ای کمتر از 12 یا کمتر از 80% میانگین نمرات کلاس در آن درس پیشنیاز گذرانده باشد.

د. درسی که حداقل 3 دانشجوی شاهد و ایثارگر متقاضی تشکیل آن باشند و یا درسی که یکی از اساتید مشاور درخواست تشکیل آن را برای یکی از دانشجویان خود داشته باشد.

تبصره : اداره کل می تواند به جای تشکیل کلاس تقویتی به تعداد کمتر از سه نفر دانشجو گروه درسی ارائه داده یا جلسات رفع اشکال تشکیل دهد.

3.       تعداد ساعات تشکیل کلاس بین حداقل 3/1 و حداکثر 2/3 برابر ساعات مصوب درس رسمی است که میزان آن توسط اداره کل تعیین می شود.

4.       تصمیم گیری درخصوص زمان برگزاری کلاس تقویتی در جلسه شورای اساتید مشاور دانشکده با حضور مدیرکل شاهد و ایثارگر دانشگاه همزمان یا پیش از اخذ دروس رسمی انجام گرفته و کلاسها پس از زمان حذف و اضافه در هر نیمسال آغاز می شود.

5.       محتوای دروس کلاسهای تقویتی مطابق سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامه ریزی به همراه مباحث زیربنایی مرتبط با درس، با توضیحات کاملتر، تمرینات بیشتر و ارزیابی مستمر است.

6.       درصورت محدودیت منابع مالی برای تشکیل کلاس تقویتی، دانشجو حداکثر دوبار در کلاسهای تقویتی ثبت نام و شرکت می نماید.

7.       مدرسان کلاسهای تقویتی به پیشنهاد شورای اساتیدمشاور دانشکده و یا دانشجویان متقاضی و تأیید مدیرکل شاهد و ایثارگر دانشگاه تعیین می شوند. لازم است اداره کل تسهیلات لازم را بعمل آورد تا درصورت امکان مدرس دروس کلاسهای تقویتی، از بین مدرسان دروس رسمی دروس انتخاب شود.

تبصره: درصورت نیاز مدرسان می توانند از بین دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد انتخاب شوند.

8.       سقف تعداد دانشجو در کلاسهای تقویتی بسته به نوع دروس و رشته، توسط شورایی مرکب از اساتیدمشاور دانشکده و مدیرکل شاهد و ایثارگر بین 5 تا 20 نفر تعیین می شود.

9.       اداره کل می تواند اقدام به اخذ بخشی از هزینه های برگزاری کلاس (تا حداکثر 50%) نموده و درصورت شرکت منظم دانشجو در کلاس آن را مسترد نماید.

تبصره: دانشجویان وابسته به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران می توانند با پرداخت 70% هزینه تمام شده در کلاسهای تقویتی ثبت نام و شرکت نمایند.

10.   اساتیدمشاور دانشجویان را به استفاده از آموزش الکترونیک راهنمایی نموده تا حتی المقدور این نوع آموزش جایگزین کلاسهای تقویتی شود. اداره کل می تواند با نظر شورای اساتیدمشاور دانشکده، دروس ارائه شده بصورت آموزش الکترونیک را به عنوان جایگزین کلاسهای تقویتی درنظر بگیرد.

11.   حق التدریس مدرسان کلاسهای تقویتی مطابق جدول پرداخت دانشگاه از محل اعتبار طرح تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و یا سایر منابع تأمین شده برای این منظور پرداخت شود.

تبصره: اداره کل می تواند درصورت موفقیت و پیشرفت مطلوب دانشجویان در کلاسهای تقویتی، برای مدرسان این کلاسها به میزانی حداکثر برابر با حق التدریس اعضاء هیأت علمی با یک رتبه بالاتر، حق الزحمه تشویقی درنظر بگیرد.

12. دانشجویان موفق در کلاسهای تقویتی که نمره حداقل 16 یا بیشتر از معدل کلاسی را در پایان نیمسال تحصیلی کسب می نمایند، با اهداء جوایز مورد تشویق قرار گیرند.