کمیسیون موارد خاص

آئین نامه اجرایی کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

 

کمیسیون بررسی موارد خاص که از این پس به لحاظ اختصار کمیسیون نامیده می شود در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تشکیل می گردد تا با رعایت مفاد این آئین نامه فقط به وضعیت تحصیلی دانشجویانی که موارد خاص تشخیص داده می شوند رسیدگی و رأی نهایی صادر نماید.

ماده 1) تعریف موارد خاص:

       موارد خاص به وضعیت دانشجویانی گفته می شود که جریان تحصیل آنان به خاطر عللی خارج از اراده و اختیار آنها در تحصیلشان موثر بوده با مشکل مواجه گردیده و حل آن با مقررات و آئین نامه های موجود ممکن نیست و رسیدگی به مشکلات تحصیلی آنها و ارائه راه حل منطقی به بررسی بیشتر و قضاوت دقیقتر و همه جانبه نیاز داشته باشد.

ماده 2) اختیارات کمیسیون:

کمیسیون مسائل مربوط به دانشجویان شاغل به تحصیل و در حال اخراج آموزشی و موسسه آموزش عالی را به صورت موردی و خاص بررسی می کند و در چارچوب اختیارات زیر تصمیم گیری و رأی خود را صادر می نماید.            

الف: اختیارات مربوط به دانشجویان دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته

الف-1: اجازه ادامه تحصیل به دانشجویانی که باوجود رعایت ماده 27 آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی مصوب اسفند 69 شورای عالی برنامه ریزی در معرض اخراج قرار گرفته اند بشرط آنکه میانگین کلشان کمتر از ده نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.

الف-2: اجازه انتقال موقت یا دائم از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر به دانشجویانی که براساس آئین نامه آموزشی موجود واجد شرایط انتقال نیستند درصورت موافقت کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاههای مبداء و مقصد.

تبصره: انتقال دانشجویان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، نیمه متمرکز و دانشگاه پیام نور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و نیز انتقال دانشجویان دوره شبانه به دوره روزانه مطلقا" ممنوع است و توسط کمیسیون قابل بررسی نمی باشد، ولی کمیسیون می تواند تقاضای انتقال دانشجویان از دوره روزانه به دوره شبانه، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را مورد بررسی قرار داده و درباره آن تصمیم گیری کند.

الف-3: موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت نک نیمسال برای دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ای که حداکثر مدت مجاز تحصیل آنان برابر مقررات به پاین رسیده و ادامه تحصیل آنها از لحاظ سایر مقررات آموزشی مانعی نداشته باشد.

الف- 4: موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که بدلایل موجه با ارائه مدارک مستدل حداکثر یک سال برای ثبت نام و ادامه تحصیل مراجعه ننموده اند و مشکلی از لحاظ خدمت نظام وظیفه ندارند.

تبصره: مدت غیبت این قبیل دانشجویان جزو سنوات تحصیلی آنان محسوب می شود.

الف – 5: موافقت با حداکثر یک سال مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی دانشجویانی که با ارائه مدارک مستدل به بیماری حاد و مزمن مبتلا گردیده اند و یا خانم هایی که دوران بارداری و زایمان را سپری می نمایند و یا کسانی که با تائید وزیر مربوط به کار آنان نیاز مبرم می باشد.

الف- 6: موافقت با تغییررشته دانشجویان از یک رشته به رشته ای دیگر در همان گروه آزمایشی و مقطع تحصیلی درصورتی که دانشجو توانائی ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را از دست داده باشد با حفظ حداقل نمره آزمون سراسری رشته مورد تقاضا در کل کشور در سهمیه مربوط.

الف- 7: موافقت با تغییررشته دانشجویان از یک گروه آزمایشی به گروه آزمایشی دیگر درصورتی که دانشجو توانائی ادامه تحصیل در کلیه رشته های گروه آزمایشی خود را از دست داده باشد به شرط داشتن حداقل نسبت نمره آزمون سراسری رشته مورد تقاضا در کل کشور در سهمیه مربوط.

ب- اختیارات مربوط به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

ب-1: موافقت با یک نیمسال افزایش سنوات تحصیلی برای دانشجویانی که حداکثر مدت مجاز تحصیل آنان برابر مقررات به پایان رسیده و از لحاظ سایر مقررات آموزشی مجاز به ادامه تحصیل هستند.

ب-2: موافقت با حداکثر یک سال مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی دانشجویانی که با ارائه مدارک مستدل به بیماری حاد و مزمن مبتلا گردیده اند و یا خانم هایی که دوران بارداری و زایمان را سپری می نمایند و یا کسانی که با تائید وزیر مربوط به کارشان نیاز مبرم باشد.

ج) در کلیه موارد اصول زیر باید رعایت شود:

1) حفظ کیفیت آموزشی

2) حفظ حداقل واحد مقرر و معدل لازم برای فراغت از تحصیل

3) حفظ حداقل نمره قبولی در هر درس

4) حفظ حداقل نمره آزمون و یا نسبت نمره آزمون سراسری حسب مورد در کل کشور در سهمیه مربوط

5) عدم تغییر مقطع تحصیلی از پایین تر به بالاتر

 

ماده 3) ترکیب اعضاء:

1)      رئیس دانشگاه بعنوان رئیس کمیسیون

2)     معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بعنوان دبیر کمیسیون

3)     معاون آموزشی دانشگاه

4)     چهار نفر از اعضاء هیات علمی صاحب نظر و متعهد دانشگاه به پیشنهاد دبیر کمیسیون

تبصره 1 : مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، مدیرکل امور آموزشی، مدیرکل تحصیلات تکمیلی و مدیرکل امور فرهنگی چنانچه عضو هیأت علمی باشند برای عضویت در کمیسیون در اولویت قرار دارند.

تبصره 2 : کلیه اعضاء با حکم ریاست دانشگاه منصوب می شوند و رونوشت حکم آنان برای معاونت دانشجویی وزارت ارسال
می گردد.

ماده 4) نحوه ارجاع پرونده ها به کمیسیون:

کمیسیون وضعیت تحصیلی و درخواستهائی که به یکی از دو طریق زیر ارجاع گردد را مورد رسیدگی قرار می دهد:

1- مواردی که پس از طرح در کمیسیون آموزشی یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با امضاء معاون آموزشی به کمیسیون ارجاع شود.

2- تقاضای دانشجویانی که به تشخیص رئیس دانشگاه ، معاون دانشجویی و یا معاون آموزشی به کمیسیون ارجاع گردد.

تذکر 1: جلسات کمیسیون با حضور رئیس دانشگاه، معاونین دانشجویی، آموزشی و نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات کمیسیون با رأی مثبت نصف به اضافه یک کلیه اعضاء معتبر می باشد.

تبصره : درصورت عدم امکان حضور رئیس دانشگاه، جلسه با حضور نماینده تام الاختیار ایشان تشکیل خواهد شد.

تذکر 2 : جلسات کمیسیون حداقل هر 15 روز یکبار و درصورت ضرورت بنا به تشخیص دبیر کمیسیون بصورت فوق العاده تشکیل میشود.

تذکر 3: صورت جلسات کمیسیون با شرح وضعیت تحصیلی دانشجویان و دلایل خاص بودن آنها پس از امضاء کلیه اعضاء حاضر در جلسه جهت تائید رئیس دانشگاه ارسال می گردد.

تذکر 4: آراء صادره پس از امضاء رئیس دانشگاه و ابلاغ به معاون آموزشی لازم الاجرا است.

تذکر 5: دبیر کمیسیون پس از بررسی مقدماتی سوابق امر، موارد را جهت رسیدگی در کمیسیون مطرح می نماید.

 

ماده 5) گزارش به کمیسیون مرکزی بررسی موارد خاص:

     دبیر کمیسیون موظف است حداقل هر دو ماه یکبار گزارشی مکتوب از فعالیتها و مصوبات را به همراه صورت جلسات کمیسیون به کمیسیون مرکزی بررسی موارد خاص مستقر در حوزه معاونت دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال کند.

 

ماده 6) موارد استثنائی :

مواردی را که از اختیارات کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه نمی باشد و کمیسیون دانشگاه تشخیص می دهد تا در کمیسیون مرکزی بررسی موارد خاص رسیدگی گردد وضعیت تحصیلی دانشجو حسب فرم مربوط به همراه سایر مدارک با امضاء ریاست دانشگاه به کمیسیون مرکزی بررسی موارد خاص ارسال شود.

ماده 7) :

آراء کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه در معاونت دانشجویی وزارت مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه خارج از اختیارات کمیسیون دانشگاه تشخیص داده شود به آن رسیدگی خواهد شد.

این آئین نامه در 7 ماده در تاریخ 16/12/74 به تائید وزیر فرهنگ و آموزش عالی رسید و از تاریخ تصویب جایگزین
آئین نامه قبلی می شود. ص/

 

بندهای الحاقی به ماده 2 آیین نامه اجرایی کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

 

1-  افزایش سنوات تحصیلی دانشجویانی که حداکثر مدت مجاز تحصیل آنان برابر آیین نامه آموزشی به پایان رسیده و ادامه تحصیل آنها از لحاظ سایر مقررات آموزشی مجاز است، بنا به تقاضای کتبی دانشجو حداکثر برای دو نیمسال در نظام شبانه

2- موافقت به ادامه تحصیل دانشجویان ورودی سالهای 76 و بعد که علیرغم برخورداری از مفاد بخشنامه شماره 3282/41 مورخ 20/2/78 معاون دانشجویی وزارت برای اخذ مدرک (کارشناسی یا کاردانی) به یک نیمسال فرصت اضافی نیاز دارند بنا به تقاضای دانشجو در نظام شبانه

3-  اعطای حداکثر سه سال مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی به دانشجویانی که به مأموریت خارج اعزام
 می شوند، به شرط تأیید معاون ذیربط وزارت متبوع دانشجو

4-  بررسی درخواست و موافقت دانشگاه پیام نور با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه بیش از یک نیمسال برای انتخاب واحد و ادامه تحصیل مراجعه ننموده اند، مشروط به نداشتن مشکل نظام وظیفه و امکان اتمام تحصیلات خود طی سنوات مجاز (برابر آیین نامه آموزشی) و با استفاده از بند 1 این بخشنامه و با رعایت ضوابط دانشگاه پیام نور

5-  بررسی درخواست و موافقت دانشگاه پیام نور با پذیرش دانشجویانی که در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی حضوری دولتی حق ادامه تحصیل از آنها سلب شده است، در صورت معرفی دانشگاه مربوط برای ادامه تحصیل در دوره نیمه حضوری و با رعایت ضوابط دانشگاه پیام نور

الحاق 5 بند به ماده 2 آیین نامه اجرایی کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در تاریخ 2/4/83 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.