چهاردهمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی

چهاردهمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی


چهاردهمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی

چهاردهمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی

 

 

چهاردهمین نشست هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استانی در روزهای یکم و دوم آذر ماه 1401 با حضور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و رؤسا و دبیران و کارشناسان هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان­ها به صورت حضوری  و وبینار در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و سالن شهید سلیمانی در دانشگاه تهران برگزارگردید.

در ابتدای جلسه دکتر رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف اظهار داشتند بر اساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ماموریت‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان، حمایت و پشتیبانی و همچنین نظارت و ارزیابی موسسات علمی، سیاست‌ها و برنامه‌ها برعهده این وزارتخانه قرار دارد و نظارت و ارزیابی آموزش عالی یک تکلیف قانونی است. ایشان همچنین اظهار داشتند که به پیشنهاد این مرکز و موافقت وزیر، جایزه بهبود کیفیت و بهره وری در آموزش عالی برای تشویق و ایجاد رقابت سالم در این حوزه ایجاد می شود و استقرار کانون ارزیابی مدیران آموزش عالی در دستور کار این مرکز است. در حوزه نظارت و ارزیابی یکی از مولفه‌ها وحدت رویه است، افزود: تلاش ما جهت یک نگاه مشترک در زمینه نظارت و ارزیابی بین هیئت های نظارت استانی  است و گرنه عدم تعادل و توازن می تواند گریبانگیر ما شود، لذا تلاش می‌کنیم تا دیدگاه‌ها و رویکردهایمان به هم نزدیک شود.

وی با تأکید بر ارتقاء جایگاه هیأت های نظارت و ارزیابی استانی و پیگیری برای قرار گرفتن هیأت‌های نظارت در ساختار دانشگاه منتخب، برنامه‌های بهبود و تحول نظام ناتک را شامل سه فاز اصلی؛ تثبیت و ساماندهی امور جاری مرکز، بهبود و ارتقاء فعالیت‌های مرکز و تحول و تعالی در رویکردها، ابزارها و شیوه‌های نظارت و ارزیابی عنوان کرد. رازینی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: قریب نزدیک به ۲هزار و هشتصد موسسه در زیر نظام‌های مختلف در کشور مشغول فعالیت هستند و این حجم از کار، ضرورت ایجاد سامانه هوشمند برای نظارت و ارزیابی را دوچندان می کند.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم وی عنوان کرد: منتخب پروژه های بهبود و ارتقاء شامل: استقرار الگوی ارزیابی و نظارت مبتنی بر شاخص‌های کلیدی عملکرد، طراحی نظام مشارکت ذینفعان (استاد، دانشجو) در نظارت و ارزیابی، طراحی جایزه «کیفیت و بهره‌وری» آموزش عالی،  پروژه طراحی نظام صلاحیت حرفه‌ای، ارتقاء و توسعه داشبورد‌های رصد و پایش، طراحی و استقرار کانون ارزیابی مدیران، مهندسی مجدد فرایندهای نظام ناتک، تدوین مجموعه دستنامه‌های ارزیابی عتف، طراحی نظام تخصیص سهمیه هیئت علمی به دانشگاه‌ها و استقرار نظام ارزیابی راهبردها و سیاست‌ها است.

در ادامه رئیس دانشگاه تهران  که میزبانی این جلسات را به عهده داشتند با تأکید بر ضرورت تفکیک و بازتعریف مفاهیمی مانند نظارت، پایش، کنترل و ...، اظهار داشتند که باید از مرحله پایش عبور کرده و گام های فراتری  در حوزه نظارت و تضمین کیفیت برداشته شود.

در ادامه، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ضمن سپاس از میزبان و برگزارکنندگان جلسه و خوشامدگویی به حضار، با اشاره به مناسبت هفته بسیج، اظهار داشتند که هر کس از پیشرفتی که در ایران عزیز اتفاق بیفتد خوشحال شود خودی هست و هر که ناراحت شود غیر خودی، تمامی ایرانیان از پیشرفت ایران عزیز خوشحال می شوند؛ پس همه خودی هستند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی از پیشرفت های علمی، به این نکته اشاره کردند که برای نمونه، تا سال 83 دانشمند یک درصد  ISI نداشتیم اما امسال 840 نفر یک درصد و بیش از 20 مجله تحت نمایه بین الملل داریم. در دنیای جدید رقابت جانشین تنازع بقاء شده و در میدان رقابت، نو آوری تعیین کننده است. هدف از رقابت، افزایش بهره وری و بهبو.د زندگی است خلق علم در مراکز دانش اتفاق می افتد و تولید علم، مرجعیت؛ و مصرف علم، رفاه بشری را ایجاد می کند.

در ادامه این نشست دو روزه معاونین و رئیس گروه های مرکز نظارت وزارت عتف تعدادی از دبیران هیأت های نظارت و ارزیابی استانها در مورد ایرادات و مشکلات پیش پای نظارت، و باید و نباید های نظارت و ارزیابی به تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است دکتر علی محمد آخوند علی، رئیس و دکتر عبدالله پارسا، دبیر هیأت نظارت استان به صورت وبینار و آقای مهندس مجتبی پورحمزه کارشناس دبیرخانه هیأت نظارت استان به صورت حضوری در این نشست شرکت داشتند.