سئوالات متداول
سئوال: آیا میتوانم برنامه مورد نظرم را نصب کنم؟
پاسخ: برای ماشینهای ویندوز و لینوکس، بر روی آن ماشین دسترسی ادمین دارید. بنابراین هر برنامه و تغییراتی که مورد نظر شما است را میتوانید انجام دهید.
سئوال: حجم فایل برنامه مورد نظر من زیاد است. چگونه آن را سریعتر روی ماشین آپلود کنم؟
پاسخ: فایل iso تعدادی از برنامههای پر کاربرد (مانند انسیس، آباکوس و ...) در شبکه داخلی بین ماشینها به اشتراک گذاشته شده است. برای دسترسی به فهرست برنامهها کافی است بعد از لاگین به ماشین ویندوز، my computer را باز کنید و در نیمه سمت چپ صفحه، در قسمت libraries، فولدر apps را انتخاب کنید. همچنین با توجه به اینکه ماشینها به اینترنت وصل هستند میتوانید نسخه برنامهی مورد نظر خود را مستقیماً برای بروی ماشین دانلود و نصب کنید.
سئوال: آیا خدمات GPU هم دارید؟
پاسخ: خیر، سرویسها مبتنی بر CPU هستند.
سئوال: مبنای هزینههای محاسبه شده به چه صورتی است؟
پاسخ: حداقل تعداد روزهای یک سرویس هفت روز است و تا 14 روز، هزینهی نهایی سرویس، با تخفیف 20 درصدی هزینهی واقعی محاسبه میشود و برای تعداد روزهای بیشتر از 14 روز، هزینهی نهایی سرویس با تخفیف 10 درصدی هزینهی واقعی محاسبه خواهد شد. با توجه به اینکه با فعال شدن یک سرویس منابع سخت افزاری به آن اختصاص مییابد، هر چقدر تعداد روزهای سرویس بیشتر باشد، هزینه آن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین هزینه کاربر برای دو سرویس 14 روزه (پشت سر هم) کمتر از یک سرویس 28 روزه خواهد شد. با این حال ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که کاربران در صف انتظار زیاد باشند سرویسهای منقضی تمدید نخواهند شد. به عبارت دیگر با ثبت تعداد روزهای کمتر، هزینهی کمتری پرداخت شد اما به این نکته هم باید توجه داشت که ممکن است بعد از انقضای سرویس، درخواست تمدید به انتهای صف برده شود. از طرف دیگر اگر کاربری میخواهد تعداد روزهای بیشتری سرویس بگیرد، به دلیل اختصاص منابع به مدت زمان بیشتر، هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد.
سئوال: آیا برای کاربران دانشگاه شهید چمران اهواز تخفیف در هزینه نهایی لحاظ میشود؟
پاسخ: قیمت محاسبه شده و قابل پرداخت برای همه کاربران یکسان است. با این حال برای کاربران دانشگاه شهید چمران اهواز این مزیت لحاظ میشود که درخواست آنها در اولویت قرار بگیرد. به عبارت دیگر در صورتی که چند کاربر در صف انتظار باشند، درخواست کاربران دانشگاه شهید چمران زودتر (و بعد از آماده شدن منابع) از سایر کاربران رسیدگی خواهد شد.
سئوال: مدت زمان انتظار در صف چقدر است؟
پاسخ: به طور کلی نمیتوان زمان دقیقی تعیین کرد. در صورتی که ظرفیت سرویس دهی تکمیل باشد و یک درخواست جدید ثبت شود، باید تا انقضای یک سرویس فعال منتظر ماند. بعد از آن و با تایید درخواست در صف، کاربر دو روز مهلت دارد تا با پرداخت هزینه، سرویس فعال دریافت کند. در صورتی که بعد از دو روز پرداخت انجام نشود، درخواست رد میشود و کاربر در صورت تمایل میبایست درخواست جدید ثبت کند. با توجه به این که به طور دقیق نمیتوان مشخص کرد که چند روز بعد از قرار گرفتن یک درخواست در صف، یک سرویس فعال منقضی میشود و چند درخواست در صف در یک زمان خاص وجود دارد، زمان قرار گیری در صف نیز نامشخص است. با این حال به طور حدودی و بر اساس تجربههای قبلی، معمولا این زمان در بیشتر اوقات کمتر از 10 روز است.
سئوال: حداکثر منابعی که میتوانم درخواست کنم، چقدر است؟
پاسخ: با توجه به منابع موجود و لزوم استفاده بهینه از آنها، حداکثر تعداد هستهها 12 عدد، حجم حافظه 32 گیگا بایت و حجم دیسک 140 گیگابایت است. با این حال در صورتی که متقاضی مشخصات خاصی مد نظر داشته باشد (به عنوان مثلا حجم دیسک زیاد و تعداد هسته کم)، بعد از بررسی درخواست، در صورتی که امکان پذیر باشد، سیستم مورد نیاز ارائه خواهد شد. برای موارد خاص هزینه لازم به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.
سئوال: در صورتی که از سمت مرکز برای سرویس من وقفهای ایجاد شود، چه باید کرد؟
پاسخ: در صورتی که به واسطه قطعی برق یا شبکه از سمت دانشگاه، کاربر به سرویس خود دسترسی نداشته باشد، بر اساس تعداد روزهایی که وقفه ایجاد شده، سرویس کاربر تمدید خواهد شد.
سئوال: آیا مرکز از دادهها پشتیبانی خواهد گرفت؟
پاسخ: خیر. مرکز در قبال دادههای کاربر مسئولیتی ندارد و پشتیبانی از دادههای کاربر به عهدهی خود کاربر است.
سئوال: آیا بعد از پرداخت میتوانم مشخصات سرویس را تغییر دهم؟
پاسخ: خیر. در صورتی که پرداخت انجام شود و کاربر بخواهد مشخصات منابع خود را تغییر دهد، میبایست یک درخواست جدید ثبت کند و هزینهی پرداخت شده عودت نخواهد شد. بنابراین در صورتی که از منابع مورد نیاز خود مطمئن نیستید یا سئوالی دارید قبل از ثبت درخواست و پرداخت، از طریق ایمیل با پشتیبانی مشورت کنید.
سئوال: اگر از سرویس خودم راضی نباشم، آیا هزینه عودت داده میشود؟
پاسخ: خیر. با توجه به این که هزینههای پرداخت شده به حساب دانشگاه واریز میشود، بعد از پرداخت، مبلغ عودت داده نخواهد. پیشنهاد میشود کاربران جدید در صورتی که از مطمئن نیستند ابتدا یک سرویس هفت روزه ثبت کنند.
سئوال: چگونه به ماشینهای مجازی وصل شوم؟
پاسخ: ماشینها با استفاده از برنامه AnyDesk قابل دسترسی هستند و فایلها از طریق همین برنامه از کامپیوترتان به ماشین ریموت (یا برعکس) منتقل میشوند. بعد از ساخت ویندوز ماشین، این برنامه با ویژگی unattended access پیکره بندی خواهد شد. پسورد پیش فرض که برای هر کاربر اختصاصی است توسط مدیر سیستم به کاربر اعلام خواهد شد. توصیه میشود در اولین فرصت پسورد پیش فرض را تغییر دهید.
سئوال: چگونه بین کامپیوتر شخصی و ماشین ریموت فایل منتقل کنم؟
پاسخ: اگر از سرویس AnyDesk استفاده میکنید، برنامه یک file manager دارد و میتوانید فایلها را منتقل کنید.
سئوال: نرم افزارهای مورد نیاز جهت ارتباط با سرور را از کجا دریافت کنم؟
پاسخ: بعد از لاگین به پنل کاربری، لینک نرم افزارهای مورد نیاز را مشاهد خواهید کرد. در این قسمت نرم افزارهای مورد نیاز به همراه راهنما جهت سهولت در دسترس شما قرار گرفته است.
سئوال: حجم فایلهای من برای انتقال بسیار زیاد هستند. چگونه میتوانم سریعتر آنها را دانلود کنم؟
پاسخ: اگر ساکن شهر اهواز هستید یا میتوانید به دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه کنید، با ایمیل پشتیبانی تماس بگیرید تا بعد از مراجعه به دانشکده مهندسی بتوانید با کابل به شبکه داخلی وصل شوید و فایلهای خود را سریعتر دانلود کنید. اگر امکان مراجعه ندارید، با تهیه بستههای شبانه اینترنت، اقدام به دانلود فایلها نمایید.
سئوال: آیا راهنمای بیشتری برای استفاده از کلاستر وجود دارد؟
پاسخ: بعد از لاگین، در پنل کاربری در منوی "نرم افزارها و راهنماها"، فایلهای راهنما با توجه به سیستم عامل انتخابی قرار داده شدهاند.
سئوال: در صورت انقضای سرویس و عدم تمدید به موقع آیا ماشین ریموت پاک خواهد شد؟
پاسخ: بعد از انقضا و در صورتی که اقدام به تمدید نکرده باشید، ماشین ریموت خاموش خواهد شد و در صورت عدم تمدید بعد از 4 روز، ماشین حذف خواهد شد. توجه کنید که در صورت حذف ماشین و اکانت، کلیه فایلهای کاربر پاک خواهند شد و مسئولیتی متوجه مرکز نیست. با این حال در صورتی که فضای ذخیره سازی محدود باشد، ممکن است قبل از 4 روز ماشین پاک شود. مسئولیت انتقال فایلها قبل از انقضا به عهده کاربر است.
سئوال: تاریخی که در ستون انقضای سرویس نوشته میشود به چه معنی است؟
پاسخ: تاریخی که در ستون انقضای سرویس نوشته میشود به معنی آن است که در بامداد آن روز، اکانت غیر فعال خواهد شد.
سئوال: هزینه را چگونه پرداخت کنم؟
پاسخ: پرداخت هزینهها از طریق درگاه الکترونیکی انجام میشود. بعد از تایید درخواست دکمه پرداخت در سرویس مورد نظر ظاهر خواهد شد و کاربر به درگاه پرداخت هدایت خواهد شد.
سئوال: چگونه در جریان اطلاعیههای مرکز باشم؟
پاسخ: مطالب کلی و راهنماها در وب سایت مرکز و اخبار و اطلاعیهها از طریق کانال @scuhpcc در اختیار کاربران قرار میگیرد. با عضویت در کانال فوق، به شکل بهتری نسبت به وب سایت در جریان آخرین اطلاعیهها خواهید بود.
آخرین به روز رسانی: 05-01-1400