راهنمای شروع و مدارک لازم

 

 

اگر در گذشته تسویه حساب کرده اید به قسمت درخواست گواهینامه موقت بروید و اگر گواهینامه گرفته اید می توانید به قسمت درخواست دانشنامه دائم رجوع کنید.

 

راهنمای شروع فرآیند

* دانش ­آموخته می­ تواند پس از ثبت نهایی همه نمرات خود برای تسویه حساب اقدام کند. برای سایر موارد مانند اتمام مهمانی، انتقالی، محرومیت از تحصیل، انصراف یا اخذ کاردانی نیز لازم است تسویه حساب انجام شود. بدین منظور باید مدارک لازم برای تسویه حساب را قبل از ترک دانشگاه به اداره آموزش دانشکده محل تحصیل خود تحویل دهد. اطلاعات تماس دانشکده ها در انتهای صفحه "راهنمای سامانه دانش آموختگی‟ قید شده است. در اولین مرحله قبل از تسویه حساب، باید دانشجو درخواست "ثبت تاریخ توقف تحصیل‟ کند.

** برای تسهیل در امر تسویه حساب، لازم است به بخش های مختلف مانند خوابگاه، اداره رفاه و کتابخانه بدهی نداشته باشد، در صورت لزوم تسویه حساب داخلی گروه آموزشی خود (آزمایشگاه­ ها، استاد راهنما و ...) را انجام داده باشد. دانشجویان دامپزشکی ضروری است که برگه تسویه حساب داخلی مورد نظر دانشکده خود را در ابتدای مرحله "تسویه حساب‟ بارگذاری  کنند. سایر دانشجویان نیز در صورت لزوم نسبت به بارگذاری آن برای مشاهده مدیر گروه اقدام کنند.

*** افرادی که کارت دانشجویی خود را مفقود کرده ­اند لازم است فرم "تعهد مفقودی کارت دانشجویی‟ را از انتهای صفحه راهنمای سامانه دانش آموختگی دریافت، تکمیل و پس از گواهی امضا در یکی از دفاتر اسناد رسمی به جای کارت دانشجویی به دانشکده محل تحصیل خود تحویل دهند.

**** دانشجویی که قصد انصراف دارد لازم است فرم "تعهد متقاضیان انصراف از تحصیل‟ را  از انتهای صفحه راهنمای سامانه دانش آموختگی دریافت، تکمیل و شخصاً به طور حضوری آن را به دانشکده محل تحصیل خود تحویل دهد. همچنین اسکن آن را در سامانه موقع تسویه حساب بارگذاری کند. در غیر اینصورت تقاضای وی در سامانه متوقف خواهد شد. (در صورت عدم امکان حضور در دانشگاه برای شخص متقاضیِ انصراف، لازم است که امضاء وی در "فرم تعهد متقاضیان انصراف از تحصیل‟ توسط دفاتر اسناد رسمی گواهی شود. سپس فرم گواهی شده به آدرس اداره آموزش دانشکده همراه با سایر مدارک پست شود.)

***** در صورتی که درخواست دانشجو به علت نقص مدرک برگشت داده شود، می­تواند مدارک لازم را بارگذاری کند. همچنین اگر پیامی برای کارشناس مربوط دارد، می­تواند آنرا نوشته و تصویر آنرا بارگذاری کند. زیرا امکان تایپ مجدد پیام در این مرحله فعلاً وجود ندارد.

 

مدارک لازم برای شروع تسویه حساب در سامانه

این مدارک باید قبل از شروع تسویه حساب در سامانه، به دانشکده تحویل داده شوند. زیرا برای معرفی به نظام وظیفه، صدور گواهی موقت و صدور دانشنامه دائم الزامی است. دانشجویان مهمان نیازی به تحویل مدارک برای تسویه حساب ندارند.

  1. تحویل کارت دانشجویی
  2. عکس: 4 قطعه عکس آقایان  -  3 قطعه عکس خانم ها (مشخصات عکس: رنگی 3×4 زمینه سفید، جدید، تمام رخ، خانم ها با حجاب اسلامی). در صورت ارسال عکس بی کیفیت و اسکن شده مدارک عودت داده می­شود. (برای دانشجویان پسر محروم از تحصیل و نیز انصرافی (اگر قصد اخذ مدرک کاردانی ندارند) تنها یک عکس کافی است)).

* دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی لازم است کپی برگه ارزشیابی دفاعیه که در ابتدای پایان نامه قرار دارد را در ابتدای درخواست ثبت تاریخ توقف تحصیل بارگذاری کنند (علاوه بر اسکن کارت ملی و شناسنامه). 

** تاییدیه ایران داک: دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی باید اقدام لازم را برای تأییدیه ایران داک انجام دهند. در غیر این­صورت در زمان تسویه حساب در مرحله کتابخانه مرکزی متوقف می­ شوند. برای این منظور نیازی به مراجعه حضوری به کتابخانه مرکزی نمی­ باشد (دانش آموختگان آموزش محور نیازی به ارائه کپی صورتجلسه دفاع و تأییدیه ایران داک ندارند. بنابراین در تقاضای تسویه حساب این مساله را برای اطلاع کارشناس ایران داک قید کنند).

*** مدارکی که بارگذاری آنها در سامانه ضروری است با علامت تیک سبز رنگ و موارد اختیاری با علامت مثلث زرد رنگ مشخص شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر نمونه­ ای از این موضوع مشاهده می­ شود.