کارگاه ساخت تراریوم (باغ شیشه ای) در دانشگاه برگزار شد

کارگاه ساخت تراریوم (باغ شیشه ای) در دانشگاه برگزار شد


کارگاه ساخت تراریوم (باغ شیشه ای) در دانشگاه برگزار شد




  

از سوی دفتر مشاور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در امور بانوان و خانواده و به مناسبت هفته مدیریت سبز، کارگاه ساخت تراریوم( باغ شیشه‌ای) در این دانشگاه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این کارگاه آموزشی دکتر مهرانگیز چهرازی عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی این دانشگاه با اشاره به اینکه اساس کار در باغچه شیشه‌ای بسیار ساده است، گفت: در این نوع از کار گیاه آب را از خاک جذب می‌کند و آب از برگ‌های گیاه تبخیر شده و بخار آن پس از تراکم مجدداً به خاک بازمی‌گردد.

وی افزود:یک باغچه شیشه‌ای درست مانند یک گلخانه‌ی مینیاتوری است و فضای ظرف توسط گیاهان پر می‌شود؛ ظرف انتخابی می‌تواند هر چیز شیشه‌ای شفاف، ضدعفونی شده و دارای در محکم باشد که فضای کافی را در اختیار گیاهان قرار دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: باید دقت شود که از گونه‌های کند رشد و سازگار با رطوبت و گرما و دارای شاخ و برگ زینتی انتخاب و استفاده شود.

چهرازی، اضافه کرد: برای ایجاد زه کش مناسب، باید با یک قیف کاغذی مقداری سنگ‌ریزه به‌آرامی درون ظرف ریخته و تا عمق سه سانتی‌متری را پر کرد و روی سنگ‌ریزه‌ها را با زغال چوب پوشاند؛ پس‌ازآن پلاستیکی بر روی آن به‌طور یکنواخت کشیده و چند سوراخ خروج آب را در آن ایجاد نمود.

وی بیان کرد: روی پلاستیک را نیز باید حدود پنج سانتی‌متر خاک مناسب ریخت و  پس از طراحی نقشه کاشت(هر گیاه در کجا قرار داده شود) با استفاده از ابزار، سوراخی را در خاک ایجاد کرد. بعدازآن می‌توان با انبر یا قاشق گیاه را درون سوراخ انتقال داد و باید به خاطر داشت که از کناره‌های ظرف شروع به کاشتن کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی، گفت: کوبیدن آرام خاک اطراف گیاه توسط قرقره، آبیاری و پس‌ازآن بستن درب ظرف و قرار دادن آن در مقابل نور غیرمستقیم آفتاب مراحل دیگر این کار است.

چهرازی بابیان اینکه برای ساخت تراریوم نیاز نیست از خاک خیلی غنی استفاده کرد، گفت: پس از ساخت تراریوم، باید گیاهان بیمار را از ظرف خارج کرده پس از تیمار کردن بار دیگر به ظرف برگرداند و مراقب آفات و حشرات نیز بود.

وی در پایان درباره برخی گیاهان مناسبت تراریوم، گفت: این گیاهان شامل آلوورا، برگ بیدی، بنفشه آفریقایی، پرسیاوشان، پپرومیا، پوتوس، دراسنا، سانسوریا، سرخس، فیتونیا و کراسولا است.

گفتنی است در پایان این کارگاه آموزشی شرکت‌کنندگان به بیان سؤالات خود پرداختند.



آدرس کوتاه :