کارگاه آموزشی فعالیت بدنی و فیزیولوژی بدن ویژه بانوان در دانشگاه برگزار شد

کارگاه آموزشی فعالیت بدنی و فیزیولوژی بدن ویژه بانوان در دانشگاه برگزار شد


کارگاه آموزشی فعالیت بدنی و فیزیولوژی بدن ویژه بانوان در دانشگاه برگزار شد

 


از سوی دفتر مشاور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در امور بانوان و خانواده و دانشکده علوم ورزشی این دانشگاه، کارگاه فعالیت بدنی و فیزیولوژی بدن ویژه بانوان شاغل در دانشگاه، برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این کارگاه آموزشی که امروز سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه در دانشکده علوم ورزشی برگزار شد، معصومه حسین زاده عضو هیئت‌علمی این دانشگاه درباره فعالیت بدنی در دوران بارداری، بیان کرد: انجام تمرینات منظم بدنی در طی حاملگی سبب بهبود خواب، بالا رفتن حس اعتمادبه‌نفس کاهش شدت و یا بروز درد کمر و وریدهای واریسی، جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن و حفظ سطح آمادگی بدنی مادر می‌شود و فعالیت فیزیکی ممکن است بتواند از دیابت بارداری پیشگیری کند (دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود).

وی افزود: اگر قبل از بارداری فعالیت فیزیکی داشتید، می‌توانید به فعالیت فیزیکی متوسط خود ادامه دهید؛ سعی نکنید مانند قبل و در سطح قبلی ورزش کنید و در عوض هرگونه که راحت هستید و برایتان خطری ندارد به فعالیت خود ادامه دهید. ورزشکارانی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند، باید حتماً در خصوص شدت فعالیت با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: اگر قبل از بارداری هیچ‌وقت به‌طور منظم ورزش نمی‌کردید، می‌توانید برنامه ورزشی خود را به‌آرامی، در طول بارداری و با مشورت مراقبین متخصص زنان خود، آغاز کنید اما سعی نکنید که ورزش جدید و خیلی سختی را شروع کنید و برای شروع می‌توانید به‌آرامی پیاده‌روی کنید.

حسین زاده با طرح این سؤال که چه ورزش‌هایی در طول بارداری مناسب هستند؟، اظهار کرد: بیشتر ورزش‌ها در طول بارداری مناسب هستند، به شرطی که به‌آرامی و در مدت زمان مشخص انجام شوند. بهترین و ایمن‌ترین ورزش برای دوران بارداری شنا، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری ثابت، ایروبیک به صورت آهسته است؛ این فعالیت‌ها خطر کمتری داشته و برای تمام بدنتان مفید بوده و بهتر است تا زمان تولد نوزاد ادامه داشته باشند. سایر فعالیت‌ها مانند دویدن باید در حد اعتدال انجام شود، به خصوص اگر قبل از بارداری آن‌ها را انجام نداده باشید.

وی با اشاره به اینکه برخی ورزش‌ها و فعالیت‌ها می‌تواند در طول بارداری خطرناک باشد، تصریح کرد: نگه‌داشتن نفس در طول انجام هر فعالیتی، ورزش‌های با برخورد زیاد مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال، هرگونه ورزشی که باعث ضربه به شکم شود مانند فعالیت‌هایی که باعث تکان‌های شدید شده یا باعث تغییر سریع در جهت حرکت می‌شوند، فعالیت‌هایی که نیاز به پریدن یا دویدن خیلی سریع داشته باشد، خم کردن زیاد زانو، دراز و نشست کامل، پریدن با دو پا، کشش زیاد عضلات، چرخاندن زیاد کمر در حالت ایستاده، ورزش ناگهانی و سنگین پس از یک دوره طولانی بدون فعالیت و ورزش در هوای خیلی گرم و مرطوب می‌تواند در این دوران خطرآفرین باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اضافه کرد: تغییرات گوناگونی در بدن یک زن در طول حاملگی ایجاد می‌شود که ورزش منظم می‌تواند اثر سودمندی بر این تغییرات داشته باشد که یکی از این موارد کمک به ایجاد آمادگی بدن برای تحمل فشار زایمان است؛ این کمک شامل افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلاتی است که هنگام تولد نوزاد مورداستفاده قرار می‌گیرند. تغییرات طبیعی هورمونی در بارداری، موجب استراحت رباط‌ها و مفاصل می‌شود که احتمال رگ به رگ شدن را افزایش می‌دهد. درنتیجه افزایش قدرت انعطاف‌پذیری، خطر فشار وارده به یک عضله یا مفصل را کاهش می‌دهد.  

حسین زاده، گفت: در صورت مشاهده علایمی مانند تنگی نفس، سردرد، ضعف عضلانی، تهوع، خستگی، درد قفسه سینه، درد پشت، درد لگن، اشکال در راه رفتن و کاهش فعالیت جنین، قطع ورزش توصیه می‌شود.

وی در خصوص دیابت بارداری نیز، اظهار کرد: دیابت بارداری یکی از شایع‌ترین عوارض بارداری بوده و با اختلالاتی مثل مسمومیت بارداری، فشارخون بالا، تولد زودتر از موعد و با زایمان القا شده یا سزارین همراه است و این عارضه می‌تواند در درازمدت، باعث دیابت نوع دو شود. بچه‌های مادران مبتلا به دیابت بارداری با احتمال بیشتری اضافه‌وزن پیداکرده یا چاق می‌شوند و خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها بیشتر از سایرین است؛ وزن گیری بیشتر از حد مجاز در بارداری هم خطرات مشابهی را به همراه دارد و این خانم‌ها، با احتمال کمتری می‌توانند بعد از تولد نوزادشان به وزن قبل از بارداری خود برگردند.

 گفتنی است در پایان نیز مدرس این کارگاه آموزشی به سوالات مطرح شده، پاسخ داد.

آدرس کوتاه :