آنچه در چهارمین همایش سراسری "بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی" در دانشگاه مطرح شد

آنچه در چهارمین همایش سراسری "بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی" در دانشگاه مطرح شد


آنچه در چهارمین همایش سراسری "بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی" در دانشگاه مطرح شد

با حضور مسئولان کشوری و استانی، چهارمین همایش سراسری بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این همایش سراسری که سه شنبه هشتم بهمن ماه در دانشکده علوم برگزار شد، کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، اظهار کرد: برخی مسئولان هنوز نمی خواهند بپذیرند دوران حاکمیت مصرف انرژی تمام شده و باید به سوی بهینه سازی مصرف انرژی برویم .

وی افزود: کاغذ بازی اداری موجود در خوزستان باعث منصرف شدن چندین سرمایه گذار در حوزه انرژی های پاک در این استان شد و خوزستان را در این زمینه متضرر کرد .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برای مدیریت انرژی، استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهیان ضروری بوده و باید از راهکار علمی برای بهینه سازی و کاهش مصرف استفاده کرد .

وی با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی اساسی در خوزستان افزود:جنگ تحمیلی و اعتبارات اندک و سوء تدبیرها در گذشته باعث دلیل بروز بسیاری از مشکلات کنونی خوزستان بوده و در این سال ها با مشکلات تنها به صورت مسکنی برخورد شده است .

حاجی زاده با اشاره به احتمال بروز بحران در حوزه انرژی در سال 97 گفت:بروز حداقل مشکلات در حوزه انرژی در امسال، نشان داد که با مدیریت و برنامه ریزی می توان از وقوع بخش زیادی از رنج ها و مشکلاتی که به مردم خوزستان تحمیل می شود، جلوگیری کرد .

وی ادامه داد: با توجه به آورد پایین آب در خوزستان و منفی بودن تراز سدهای استان با وجود بارش های اخیر، نیاز است تا مصرف انرژی به فرهنگ عمومی در کشور و به ویژه خوزستان تبدیل شود .

*ضرورت حساسیت بیشتر نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهار کرد: پدیده های خاص وقوع در شبکه برق و همچنین مصرف برق در خوزستان بالاست بنابراین برگزاری چنین همایشی به دلیل تمرکز بر روی انرژی و بهینه سازی آن، اهمیت ویژه ای دارد .

ابراهیم حاجی دولو افزود: اگرچه خوزستان نقش مهمی در پایداری شبکه دارد، ولی رتبه دوم مصرف انرژی را هم در کشور داراست بنابراین ضروری است که نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی حساسیت بیشتری داشته باشیم .

وی گفت: دانشگاه های کشور در حال گذار از نسل نخست به دوم و سوم هستند که در نسل سوم آن دیگر تنها بحث تربیت کارشناس و تغذیه انسانی دستگاه های اجرایی مطرح نیست .

وی ادامه داد: مشارکت و همکاری موثر بین دانشگاه و بخش اجرایی ویژگی مهم دانشگاه های نسل سوم بوده که یکی از مهم ترین زنجیره های آن برگزاری همایش های موثر است .

*مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف آن، راه حل رفع بحران انرژی

محمود جورابیان نایب رییس همایش سراسری بهینه سازی مصرف انرژی نیز بیان کرد: تا سال ٢٠٥٠بیش از ٦٠ درصد انرژی مصرفی در جهان، انرژی الکتریکی خواهد بود و با توجه به وضعیت کنونی کشور و خشکسالی موجود در کشور، میدیریت و برنامه ریزی علمی برای یاقتن راه حل ها در برابر بحران های احتمالی و چالش های صنعت برق در آینده ضروری است .

استاد گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: مشکلات خشکسالی و کم آبی در سال های آینده نیز به شکلی بدتر وجود خواهد داشت بنابراین به جز مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف آن راه حل دیگری وجود ندارد .

* تبدیل کانون های ریزگرد به مرکز تولید انرژی

 محمود دشت بزرگ مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان نیز، اظهار کرد:تبدیل تنها ١٠درصد کانون های گرد و غبار خوزستان (28 هزار هکتار) به مرکز تولید انرژی خورشیدی،14 هزار مگاوات انرژی خورشیدی رامحقق می کند .

وی افزود: این میزان تولید برق که افق ١٤٠٥ خوزستان است، معادل کل ظرفیت نیروگاهی نصب شده فعلی در این استان است .

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اهمیت نیروگاه های تجدید پذیر و تاثیر آن در حل بحران های آتی خوزستان گفت: اگر وزارت نیرو در یک بازه سه ساله، مجوز ساخت نیروگاه های خورشیدی را تنها برای خوزستان صادر کند، روند توسعه انرژی های پاک در این استان افزایش و مشکلات حوزه انرژی آن حل می شود .

وی ادامه داد: گرمای بی سابقه در خوزستان و عوامل دیگر باعث شده مصرف برق در استان دو برابر کشور باشد با این وجود، با اقدامات مختلف از جمله فرهنگ سازی و بهینه سازی مصرف برق، می توان انتظار کاهش یک هزار مگاوات انرژی را در سال ٩٧ داشت .

دشت بزرگ گفت: در یک دهه گذشته میزان مصرف انرژی در خوزستان با ٦ درصد افزایش، از پنج هزار و ٢٠٠ مگاوات به بیش از هشت هزار و ٢٠٠ مگاوات رسیده و پیش بینی می شود در سال 97به هشت هزار و ٧٠٠ مگاوات برسد .

وی یادآور شد: نیاز است با احداث نیروگاه های جدید حرارتی و تجدید پذیر، تا سال ١٤٠٥ وابستگی به نیروگاه های برق آبی را حداقل 60 درصد کاهش دهیم .

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان بیان کرد: پیوند آب و انرژی در خوزستان در حال سست شدن است بنابراین باید انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را با حمایت سیاسی جایگزین کنیم تا از نگرانی های موجود در بحث انرژی بکاهیم .

وی ادامه داد: هم اکنون ١٠ هزار مگاوات برای افزایش ظرفیت انرژی در قالب ١٥ نیروگاه در خوزستان پیش بینی شده که تنها برای ٦٠٠ مگاوات انرژی تجدید پذیر مجوز صادر شده است .

دشت بزرگ اظهار کرد: با وجود اینکه برای احداث 14 هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر در پنج سال آینده در خوزستان برنامه ریزی شده، در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته ایم و انتظار این است که حداقل همان طور که خوزستان 15 درصد مصرف شبکه را دارد، 15 درصد انرژی های تجدید پذیر معادل یک هزار و 400 مگاوات در پنج سال در خوزستان تاسیس شود .

وی ادامه داد: برای ساخت ٨٠٠ مگاوات انرژی در کشور ٣٣٠ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که نصب کولرهای گرید A تنها ٦ هزار و ٥٠٠ هزار ریال هزینه در بر دارد و همین میزان انرژی را ذخیره می کند .

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در خوزستان سه برابر متوسط کشور است، افزود: حدود ٧٠ درصد مصرف ١١ هزار کیلو ولت ساعتی برق خوزستان قابل مدیریت و مشارکت پذیری مشترکان است با این حال نیاز است تا جامعه علمی یک الگوی ملی بهینه مصرف برق را برای کشور تدوین و ارایه کند .

دشت بزرگ با تاکید بر اینکه سیاست گذاری هماهنگ با بهینه سازی مصرف نیاز به همکاری مسئولان داشته و بدون مشارکت آنها محقق نمی شود، گفت: اگر بین اقتصاد صنعت برق و اقتصاد مشترکان پل زده شود، بازار به تعادل رسیده و مشکلات حوزه برق در بحث تولید و مصرف تا حد زیادی کنترل می شود.

* تلفات سالانه چهار میلیارد کیلو وات ساعت انرژی درخوزستان

حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز، اظهار کرد: تلفات انرژی در شرکت توزیع برق اهواز 1.5 میلیارد و در توزیع برق خوزستان 2.5 میلیارد کیلو وات ساعت بوده و نیاز است تا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گام برداریم .

وی افزود: سهم کشور در انرژی های بادی و خورشیدی بسیار اندک بوده و باید تبدیل تهدید به فرصت در خوزستان جدی گرفته شود .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز یادآور شد: هم اکنون انرژی ساختمان شرکت توزیع برق اهواز که معادل 15 کیلووات است، از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود و انتظار می رود دیگر شرکت ها و ادارات مهم استان نیز به این سو گام بردارند .

وی گفت: مصرف انرژی این شهر در سال 86 یک هزار و 686 مگاوات بوده که با یک رشد 4.9 درصدی در سال 96، به 2 هزار و 513 مگاوات رسید .

کریمی ادامه داد: پیک بار تابستان شهر اهواز 2 هزار و 513 بوده و از خرداد تا شهریور این شهر انرژی بالای 2 هزار مگاوات را تجربه کرده و پیک زمستانه آن 500 مگاوات است .

وی افزود: از سال 91 تا 96 متوسط مصرف مشترکان اهوازی بیش از 20 درصد به 12 هزار کیلووات ساعت افزایش داشته که رتبه نخست کشوری است .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اعلام پیش بینی افزایش یک هزار مگاواتی بار در شبکه برق اهواز در سال آینده ادامه داد: 503 مشترک بانک و 500 مسجد شهر اهواز با صرفه جویی چهار کیلووات انرژی، هر کدام(هر یک از این مجموعه ها) می توانند بیش از 2 مگاوات انرژی را در پیک بار سال آینده کاهش دهند .

وی گفت:در سال 96 بیش از 60 مگاوات انرژی برق توسط شرکت های خوزستان تولید و 80 مگاوات انرژی با تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات ذخیره شد که به پیک بار تابستانه کمک کرد .

کریمی بیان کرد: امسال علاوه بر شرکت های یاد شده، چندین شرکت دیگر نیز آمادگی خود را برای تولید برق اعلام کرده اند که با در نظر گرفتن آنها، 15.6 مگاوات انرژی به انرژی تولید شده خوزستان اضافه خواهد شد .

وی با اشاره به ارتباط مستقیم بین گرد و غبار و میزان مصرف انرژی در اهواز گفت: افزایش بروز گرد و غبار منجر به افزایش مصرف انرژی می شود با این حال با مدیریت مصرف می توان گرد و غبار را کاهش داد .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به تاثیر اقدامات صورت گرفته در شرکت توزیع برق اهواز بر روی خاموشی ها در این شهر عنوان کرد: متوسط زمان خاموشی برای برخی کشورهای جهان مانند کره یا ژاپن زیر 10 دقیقه و در برخی شرکت های توزیع برق کشور زیر 100 دقیقه است این در حالی است که این رقم برای شهر اهواز بالای 2 هزار دقیقه بوده که امسال به زیر یک هزار دقیقه رسیده است .

 

آدرس کوتاه :