07 06 2025 11:09
کد خبر : 7341556
تعداد بازدید : 250

تدوین شش پرسش در حوزۀ آموزش عالی به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه

در آستانۀ فرارسیدن هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه شهید  چمران اهواز، شش پرسش در حوزۀ آموزش عالی تدوین شده است که از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه درخواست می‌شود در پاسخ این سؤالات، همکاری لازم را انجام دهند.

در فراخوان سؤالات طرح شده آمده است:

همکاران ارجمند عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

سال 1404 برابر با هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه است. به تازگی کمیته‌های برنامه‌ریزی و اجرایی با هدف برگزاری هر چه شایسته و هدفمند برای نکوداشت این رویداد تشکیل شده است. افزون بر برگزاری آیین و نشست‌ها و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های علمی و فرهنگی و فناوری، بهره‌گیری از مشارکت و توان فکری اعضای هیئت علمی و به ویژه نسل جوان از همکاران نیز مورد اهتمام است. از  این رو، واکاوی و هم‌اندیشی و هم‌افزایی پیرامون مهم‌ترین مسائل و موضوعات معطوف به آموزش عالی و دانشگاه‌ها در صدر و اولویت‌ها قرار دارد.

 در ادامه این نامه شش پرسش پایه‌ای توسط یکی از همکاران متخصص در امور آموزش عالی طرح شده و پیشنهاد می‌شود که دیگر همکاران با مشارکت فکری خویش پیرامون این پرسش‌ها و موضوعات مرتبط دیگر، حداکثر در یک یادداشت 300  کلمه‌ای، دیدگاه‌های راهبردی خود را در قالب زیر بنویسند و تا پایان آبان‌ماه 1404 به آدرس ایمیل زیر بفرستند. مجموع دیدگاه‌های همکاران مغتنم و ارزشمند خواهد بود و در آثار تولیدی و مکتوب رویداد هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه به نام نویسندگان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

چند سؤال کلیدی پیش روی آموزش عالی ایران:

1- پیشران‌های کلیدی شکل‌گیری حکمرانی در آموزش عالی ایران چه هستند و چگونه تحولات آینده آموزش عالی ایران را رقم خواهند زد؟ (آنسوی مدیریت و رهبری دانشگاه: حکمرانی در آموزش عالی).

2- روندهای جمعیتی و تقاضاهای اجتماعی برای آموزش عالی ایران چگونه خواهد بود و چگونه ساختار آموزش عالی ایران را تغییر خواهند داد؟ (دانشگاه ایرانی بعد از آموزش عالی توده‌ای).

3- با چه سازوکارهایی می‌توان از تنش هویت دانشگاهی اعضای هیأت علمی در تحولات اخیر جلوگیری کرد؟ (مدیریت درهم‌آمیختگی ابعاد حرفه‌ای و ساختاری آموزش عالی).

4- دانشگاه بین المللی (جهان‌کلاس) در بافت محلی چه کارکردهایی خواهد داشت؟ (کارکردهای دانشگاه بین المللی در بافتار محلی).

5- چگونه می‌توان نظام آموزش عالی را به سمت نوآوری، واکنش‌پذیری و کاربردی‌کردن دانش سوق داد؟ (تحلیلی بر ضرورت کاربردی نمودن دانش ذخیره شده در دانشگاه).

6- چگونه می‌توان دسترسی به آموزش عالی را برای اقشار مختلف جامعه افزایش داد و نابرابری‌ها را کاهش داد؟ (نقدی بر توزیع عدالت اجتماعی از طریق گسترش آموزش عالی).

فرمت مورد نظر و آدرس ایمیل به قرار زیر است:

لطفاً برای نگارش مطالب و پاسخ‌های خود این موارد را لحاظ کنید:

1. استفاده از قلم Blotus 14 برای مطالب فارسی.

2. فاصلۀ سطرها، یکی سانتی‌متر باشد.

3. تنظیم مطالب به صورت هم‌تراز (Justify) باشد.

4. مطالب پارگراف‌بندی شوند و ابتدای هر پارگراف یا بند، با یک سانت تورفتگی آغاز شود. بین پارگراف‌ها فاصله ایجاد نشود.

5. چنانچه از واژگان انگلیسی به عنوان برابر به کار بردید، از قلم Times New Roman 12 استفاده شود و داخل پرانتز بیاید: برای مثال:  گفتمان (Discourse).

6. مطالب با قلم درشت و ضخیم (Bold) یا با حروف کج و ایتالیک، تایپ نشوند؛ مگر عنوان‌ها که با قلم درشت می‌آیند.

7. اسم کتاب‌ها با حروف کج یا ایتالیک بیاید.

8. از نشانه‌های نگارشی استفاده شود؛

9. کلماتِ مرکب (همچون: دانش‌پژوه، زبان‌دان، کتاب‌خوان، بال‌گرد، سلسله‌مراتب و...) با رعایت نیم‌فاصله تایپ شوند.

مطالب  را به این آدرس ایمیل بفرستید: gh.ghasemi@scu.ac.ir

درج شده توسط: فاطمه کریم‌زاده بارده