کارگاه دو روزه «مبانی فعالیت در انجمنهای علمی- دانشجویی» برگزار شد - معاونت فرهنگی و اجتماعی
کارگاه آموزشی مبانی فعالیت در انجمنهای علمی - دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، شرکتکنندگان این کارگاه دو روزه، اعضای شورای انجمنهای علمی-دانشجویی بودند که طی سال تحصیلی پیش رو، مدیریت انجمن علمی رشتهی خود را بر عهده خواهند داشت. برنامههای روز اول این کارگاه از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۴ در محل معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه آغاز شد.
بنا به این گزارش، دکتر عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ابتدای این کارگاه با اشاره به مشارکت دانشجویان در واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) گفت: دانشجو باید تحولخواه باشد اما این تحول میبایست با نگاه به زمان نیازسنجی صحیح انجام شود. در سال ۵۸ دانشجویان تسخیر سفارت را نیاز کشور دانستند اما اینگونه نیست که این کار همیشه درست باشد» او خطاب به دانشجویان افزود: «شما باید فعالیتهایی را در اولویت قرار دهید که ضمن آن رفاه مردم و توانایی افراد ارتقا پیدا کند و از ذخایر این مملکت بهترین استفاده برده شود.
دکتر هوشمند در تشریح اهداف انجمنهای علمی - دانشجویی گفت: ما انجمنهای علمی - دانشجویی را برای بروز تواناییهای دانشجویان راهاندازی کردهایم تا در آن دانشجوها بتوانند از آموزشهایی که در دانشگاه به دست میآورند در راستای منافع اجتماعی جامعه بهره ببرند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران سه هدف اصلی انجمن را «یادگیری کار گروهی»، «ایده پردازی» و «اجرای ایدههای دانشجویان در شرایط مطلوب» برشمرد و تاکید کرد: وظیفه ما این است که برای اجرای ایدهها بسترسازی کنیم. همچنین باید برای ایجاد فضای نقد و کمک به اصلاح نیز شرایط را فراهم نماییم و تغییراتی به وجود آوریم که به نفع جامعه است.
در ادامه دکتر منوچهر جوکار مدیر امور فرهنگی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: برپایی چنین کارگاه هایی یکی از ضروریات فعالیت در انجمنهای علمی – دانشجویی است که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا انجمنهای علمی در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قرار دارند، گفت: فرهنگ در لغت به معنای دانش، فرزانگی و فرهیختگی است. جامعه فرهنگی همان جامعه علمی است و از همین منظر است که با ظرافت، انجمنهای علمی را ذیل معاونت فرهنگی آوردهاند.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: دانشجو دو بال دارد که او را هدایت میکند. بال اول، مسائل آموزشی است که در دانشگاه میآموزد و بال دوم پژوهش است. ما باید بدانیم چطور مطالعه کنیم، چطور بنویسیم و چطور پژوهش کنیم. به نظر من پژوهش حلقه مفقوده دانشجو در دانشگاه است که انجمن های علمی میتوانند آن را پوشش دهند.
دکتر جوکار یکی از اصلیترین اهداف حضور در انجمنهای علمی را آموختن تعامل اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما باید بتوانیم ایده مخالف را بشنویم و با هم به یک نتیجه برسیم و این دستاورد کمی نیست.
وی همچنین به برگزاری آیین شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه شهید چمران اشاره کرد و گفت: در صورت تقاضای روابط عمومی دانشگاه، فعالان انجمنهای علمی میتوانند در اجرای این آیین در بهمن سال جاری مشارکت فعال کنند.
مدیر فرهنگی دانشگاه در پایان تصریح کرد: در سال گذشته بر خلاف سابق از سوی وزارتخانه مبلغی برای حمایت از انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه به دست ما نرسیده، اما طی یک سال، طرحهایی به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان تصویب و اجرا کردهایم.
وی افزود: طرحهایی که به معاونت ارجاع داده میشوند دو گونه اند؛ گروه اول طرحهای کوتاهمدت و کمهزینه هستند که این طرحها طی دو هفته بررسی و تصویب میشوند اما طرحهای گروه دوم که پرهزینه و بلندمدت هستند باید در کمیته حمایت و نظارت دانشگاه تصویب شوند.
گفتنی است؛ در ادامه کلاس های آموزشی برگزار شد که طی آن آقای محمد اکبرزاده مسئول واحد انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه، ساختار انجمنها و نمودار سازمانی آن را تشریح کرد.
وی در ابتدای سخنان خود تاریخچه انجمنهای علمی را بازگو کرد و گفت: آییننامه انجمنهای علمی آخرین بار در سال ۱۳۸۷ و در ۳۲ ماده و ۱۸ تبصره تصویب شده که احتمالا در ماه های آینده چند بند از آن تغییر خواهد کرد.
همچنین در ادامه آقای یاسین زیبایی کلاس «از ایده تا اجرای یک طرح» را اجرا کرد. زیبایی که هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است در صحبتهای خود به صورت کلی به روشهای ایدهپردازی، کار تیمی، اجرای طرح و اصول نگارش و نامهنگاری پرداخت. پس از آن خانم کوثر اکرامی نسب دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه شهید چمران و فعال سابق انجمنهای علمی-دانشجویی، کلاس «طرح نویسی و مستندسازی» را برگزار نمود. این کارگاه به صورت دوسویه برگزار شد و با پرسش و پاسخ دانشجویان درباره چگونگی تدوین یک طرح کامل، همراه بود.
بنا به این گزارش، شرکتکنندگان پس از استراحت کوتاه، در پایان روز اول برای برگزاری «کارگاه عملی طرحنویسی»، به گروههای ۹ نفره تقسیم شدند. هر کدام از این گروهها می بایست در فرصتی دو ساعته براساس آموزشهای کارگاههای برگزارشده، به صورت آزمایشی طرحی را جهت ارائه به دفتر مرکزی انجمنهای علمی-دانشجویی تدوین میکردند. به منظور برگزاری بهتر این بخش از کارگاه که به صورت عملی انجام میشد، گروه برگزارکننده از فعالان سابق انجمنهای-علمی دانشجویی دعوت کرده بود تا ضمن بازدید از گروهها، اشکالات احتمالی را برطرف کنند.
کارگاههای روز اول ساعت ۷ بعد از ظهر روز پنجشنبه به پایان رسید. پس از پایان، گروه برگزارکننده جلسهای را به منظور هماهنگی کارگاههای روز دوم با حضور تیم اجرایی و مدرسان در محل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تشکیل داد.
- از مدیریت بحران تا جذب نیرو در روز دوم کارگاهها
دومین روز از سری کارگاههای مبانی فعالیت در انجمنهای علمی در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران برگزار شد.
در برنامه پیش از ظهر کارگاهها، حامد خضری، دبیر سابق انجمن علمی-دانشجویی متالوژی دانشگاه شهیدچمران، به بیان تجربههای گروه خود در دوره فعالیت انجمنها پرداخت. خضری با بیان مباحثی همچون اثربخشی اعضا در انجمنهای علمی-دانشجویی و مدیریت بحران سعی داشت اعضای جدید را برای حضور موثرتر در شرایطی ممکن طی دوره فعالیتشان آشنا کند. جذب حامی مالی دیگر مبحثی بود که خضری به آن پرداخت.
پس از پایان صحبتهای خضری، یاسین زیبایی، کارشناس انجمنهای علمی دانشگاه شهید چمران، در سخنرانی کوتاه خود، نکات کلیدی درباره مدیریت در انجمنهای علمی-دانشجویی و تقسیمبندی مسئولیتها را به شرکتکنندگان گوشزد کرد.
کلاس برنامهریزی سالانه، آغازگر برنامهها در نوبت عصر بود. در این کلاس سام پوربختیاری، دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی-دانشجویی دانشگاه، به ارائه سرفصلهایی با عنوان «اهمیت برنامهریزی سالانه»، «روشهای برنامهریزی» و «ایدهپردازی در انجمن علمی» پرداخت. پوربختیاری همچنین درباره روشهای جذب اعضای جدید و مستندسازی صحبت کرد و در پایان به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ داد.
با پایان کلاس های تئوری، همچون روز اول، کارگاه عملی برگزار شد که طی این کارگاه، شرکتکنندگان میبایست با نظارت مدرسان و اعضای سابق انجمنهای علمی-دانشجویی، برای یک سال آینده انجمنشان برنامهریزی سالانه میکردند. در پایان برنامهریزیهای انجام شده مورد نقد و بررسی کارشناسان انجمنهای علمی قرار گرفت.
کارگاه آموزشی مبانی فعالیت در انجمنهای علمی-دانشجویی سال ۹۴ در تاریخ ۱۴ و ۱۵ آبانماه برگزار شد. برگزارکننده این کارگاه دو روزه، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بود و اجرای آن بر عهده فعالان انجمنهای علمی-دانشجویی دانشگاه در سالهای گذشته بود.