تلاش دو کشور ایران و ارمنستان برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی

تلاش دو کشور ایران و ارمنستان برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی


سفیر کشور جمهوری ارمنستان در دیدار با مسئولان دانشگاه:

تلاش دو کشور ایران و ارمنستان برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی

 

 

سفیر کشور جمهوری ارمنستان در ایران گفت: رشد سریع همکاری‌های اقتصادی و تبادلات تجاری از اهمیت بسیاری برخوردار است و دو کشور ایران و ارمنستان در تلاش‌اند که حجم مبادلات را تا سه میلیارد دلار برسانند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر آرسن آواکیان پیش از ظهر امروز چهارشنبه 23 آذرماه در نشست توسعه‌ی همکاری‌های علمی و فرهنگی میان این دانشگاه و دانشگاه دولتی ایروان کشور ارمنستان که در تالار اجتماعات حوزه‌ی ریاست دانشگاه برگزار شد، گفت: توسعه‌ی روابط علمی تأثیر بسزایی در روابط بین‌المللی دو کشور دارد.

وی، بیان کرد: خوشبختانه روابط خوبی میان دانشگاه‌های کشور ارمنستان و ایران برقرار است و در این زمینه بیش از ده‌ها یادداشت تفاهم‌نامه وجود دارد.

سفیر کشور جمهوری ارمنستان در ایران، گفت: این نشست به‌منظور نکوداشت سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم به‌زودی بسترهای لازم برای ارتباط دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشگاه‌های کشور ارمنستان را فراهم کنیم.

آواکیان، تصریح کرد: روابط ایران و ارمنستان دارای تاریخی غنی است و ظرفیت‌های بسیاری زیادی برای همکاری‌های مشترک وجود دارد. چشم‌انداز روابط دو کشور در همه زمینه‌ها روشن است و کشورهای ارمنستان و ایران جزو کشورهای همکار در منطقه محسوب می‌شوند.

وی، عنوان کرد: استان خوزستان با لحاظ استراتژیکی و اقتصادی از اهمیت بسیاری زیادی برای کشور ایران برخوردار است و تلاش خواهیم کرد زمینه‌ی ارتباط این استان با یکی از استان‌های کشور ارمنستان را در بخش‌های مختلف فراهم کنیم.

سفیر کشور ارمنستان در ایران بیان کرد: روابط دو کشور دارای پیشینه‌ای کهن است و در کتیبه‌های بیستون از کشور ارمنستان نام‌برده شده است. همچنین بر اساس اسناد تاریخی ارمنستان همواره ارتباط خوبی با کورش کبیر پادشاه نامدار ایران در 553 سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) داشته است.

آواکیان، تصریح کرد: حضور جامعه‌ی ارامنه در استان خوزستان و شهر اهواز از اهمیت بسیاری برخوردار است و متأسفانه به دلیل جنگ تحمیلی بسیاری از ارامنه مجبور به ترک این استان شده‌اند اما همچنان شماری از ارامنه در این استان سکونت دارند.

دکتر واردان وسکانیان رئیس گروه ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان کشور ارمنستان نیز، بیان کرد: پیشینه‌ی دوستی دو کشور ایران و ارمنستان به بیش از سه هزار سال قبل بازمی‌گردد. در بسیاری از کتاب‌های قدیمی کشور ارمنستان از خوزستان و برخی از شهرهای این استان مانند دزفول، اندیمشک، اهواز، جندی‌شاپور و... نام‌برده شده است و دریکی از متون کهن از تولید شکر در استان خوزستان یادشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قدمت دانشگاه ایروان، گفت: این دانشگاه بیش از 100 سال قدمت دارد و از زمان تأسیس نیز رشته‌ی زبان فارسی در این دانشگاه فعال بوده است.

رئیس گروه ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، اظهار کرد: تاریخ نویسان ارمنی مطالعات بسیاری درباره‌ی اقوام ایرانی ازجمله قوم عرب داشته‌اند و ارتباط تنگاتنگی نیز با تمامی قومیت‌های این کشور داشته‌اند.

وسکانیان، تصریح کرد: فرهنگ است که بستر توسعه‌ی روابط اقتصادی و سیاسی را فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کنیم.

گفتنی است این نشست با حضور دکتر آخوندعلی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، دکتر ساعدی رئیس گروه همکاری‌های علمی دوجانبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فتوحی معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان و جمعی از مسئولان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همراه بود.

گفتنی است دکتر آرسن آواگیان سفیر کشور جمهوری ارمنستان، دکتر واردان وسکانیان رئیس گروه ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان و گاریک گریگوریان دبیر دوم سفارت این کشور پس‌ازاین نشست در مراسم رونمایی از پنج جلد کتاب انتشاریافته در حوزه‌ی کشور ارمنستان که از سوی نورایر مهرابیان ترجمه‌شده است شرکت کردند.

گشایش نمایشگاه اسناد همکاری‌های ایران و ارمنستان در دوره‌ی قاجار بر اساس اسناد گنجینه‌ی ماتناداران، بازدید از موزه‌ی علوم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز و مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا)، برگزاری نشست مشترک سفیر کشور ارمنستان و هیئت همراه با اعضای هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر برنامه‌های برگزارشده است.

 

 

 

 

آدرس کوتاه :