برگزاری همایش گیاه‌پزشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز

برگزاری همایش گیاه‌پزشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز


برگزاری همایش گیاه‌پزشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز

 

 

همایش گیاه‌پزشکی به همت دانشکده‌ی کشاورزی در دانشگاه شهید چمران اهواز و با حضور جمعی از مسئولان، اعضای هیئت‌علمی، کشاورزان و دانشجویان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر سعید تابعین مسئول فنی کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی دانشگاه در این همایش که پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه دوم خردادماه در تالار اجتماعات دانشکده‌ی کشاورزی برگزار شد، بیان کرد: در استان خوزستان بیش از ۲۰۰ هزار کاربر در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی افزود: استان خوزستان در برخی از حوزه‌های کشاورزی عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که می‌توان با همکاری بین بخشی این مشکلات را مرتفع کرد.

مسئول فنی کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد:  ارائه‌ی برخی آمار نشان می‌دهد کشاورزی استان در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد اما در این میان معضلاتی نیز وجود دارد. در آبادان و خرمشهر شاهد خشک‌شدن بیش از ۱۰۰ هکتار از نخیلات هستیم که علت آن نیز شوری آب، بیماری و ... است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: برای تغییر وضعیت موجود و کمک به کشاورزی استان و فعالان این حوزه کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی دانشگاه ایجاد شده است و تلاش خواهیم کرد کمک کشاورزان و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه زمینه‌ی توسعه‌ی این بخش را فراهم کنیم.

تابعین، خاطرنشان کرد: برای همراهی هرچه بیشتر با کشاورزان، استان خوزستان به چهار حوزه‌ی اهواز، دزفول، رامهرمز و بهبهان تقسیم شده است تا با پوشش شهرستان‌های دیگر همکاران معین این کلینیک بتوانند نمونه‌ها را از کشاورزان تحویل گرفته و بررسی‌های نهایی را به آنها تحویل دهند.

دکتر لندی رئیس دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این همایش با اشاره به راه‌اندازی کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی این دانشگاه، بیان کرد: با طرح مسائل در این کلینیک می‌توان به رشد و توسعه‌ی هرچه بیشتر کشاورزی استان خوزستان کمک کرد.

وی افزود: هدف اصلی از ایجاد این کلینیک ارایه‌ی راهکار حل مشکلات از سوی محققان به کشاورزان است تا بهره‌وری و افزایش محصول داشته باشند.

در ادامه مجتبی حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سبزکاوشان زیست کشت به بیان توضیحاتی درباره‌ی مشکلات کشاورزی برخی مناطق کشور پرداخت.

گفتنی است در پایان این نشست برخی از کشاورزان به بیان نظرات خود درباره‌ی وضعیت کشت در استان خوزستان پرداختند.

لازم به ذکر است به‌منظور افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت کشاورزی کشور و تحقق وظایف ذاتی محوله به گروه‌های گیاه‌پزشکی، کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی چمران در قالب همکاری جامع میان دانشگاه شهید چمران اهواز، بخش خصوصی (شرکت سبز کاوشان زیست کشت) و سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، در محل دانشکده‌ی کشاورزی این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

این مرکز با کسب رتبه‌ی یک مشاوره‌ی تخصصی و نیز برخورداری از امتیاز کلینیک مرجع برای نخستین‌بار در استان خوزستان، به‌عنوان مرکزی جامع در زمینه‌ی پایش و مقابله با عوامل خسارت‌زایی از جمله آفات، بیمارگرها و عوامل غیرزیستی شروع به فعالیت کرده است و راه‌اندازی آن اقدامی است که در عمل به مسئولیت اجتماعی دانشگاه نسبت به جامعه‌ی پیرامونی شکل‌گرفته است و ازآنجاکه استان خوزستان در حوزه‌ی کشاورزی سرآمد است، چنین مراکزی در بهبود و عملکرد تولید و تأمین غذای سالم بسیار اثرگذار خواهد بود.

در همین راستا، کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی چمران با در اختیار داشتن فضای آزمایشگاهی نوین و تأمین همه‌ی دستگاه‌های موردنیاز تشخیص مولکولی و میکروسکوپی، آماده است تا به فعالان صنایع کشاورزی خوزستان و استان‌های هم‌جوار خدمات تشخیصی لازم را ارائه و نسبت به تدوین فرایندهای علمی مدیریت آفات و بیماری‌های این حوزه اقدام کند.

 

 

آدرس کوتاه :