پیام سفیر کشور ارمنستان به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام در دانشگاه شهید چمران اهواز

پیام سفیر کشور ارمنستان به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام در دانشگاه شهید چمران اهواز


پیام سفیر کشور ارمنستان به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام در دانشگاه شهید چمران اهواز

 

 

پروفسور آرسن آواکیان سفر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در کشورمان در پیامی به همایش گرامی‌داشت حکیم عمرخیام گفت: عمر خیام شخصیتی است متعلق به جامعه‌ی جهانی، متعلق به کلیه‌ی ملل دنیا و برای تمام قرون و اعصار.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این پیام آمده است:

همان‌گونه که از نام و عنوان همایش پیدا است، عمر خیام شخصیتی است متعلق به جامعه‌ی جهانی، متعلق به کلیه‌ی ملل دنیا و برای تمام قرون و اعصار. شاعر، ریاضی‌دان، فیلسوف، ستاره‌شناس، پزشک و دانشمند. البته معروفیت بیشتر او در وهله‌ی اول در زمینه‌ی رباعیات است که او با خلق رباعیات، آن را به قله‌ی شکوفایی و پیشرفت رسانده و به‌عنوان استاد بی‌بدیل رباعی سرایی وارد ادبیات جهانی گشته است. رباعیات خیام توسط افراد ارمنی بسیاری از جمله «آرشاک چوبانیان»، «هوسپ میرزایان»، «آرشاک آتایان» و «سرگی اوماریان» به زبان ارمنی ترجمه و در ارمنستان منتشر شده است. زبان‌شناس نامی ارمنی «ادوارد آقایان» سرآمد خیام‌شناسان ارمنی به شمار می‌رود.

رباعیات خیام از بهترین نمونه‌های شعر فارسی به شمار می‌آید و تذکر این نکته ضروری است که اغلب شعرا از تشبیهات دل‌پسند و شیوه‌ی تفکر بلند او الهام گرفته‌اند که می‌توان حافظ را یکی از بهترین و متفکرترین پیروان او دانست.

رباعیات بسیاری به خیام نسبت داده شده است که به علت اختلاف نظر متعدد مراجع، تشخیص اصالت آن‌ها کاری بس مشکل به نظر می‌رسد. البته در این زمینه دانشمندان ایران و خاورشناسان نامی بسیاری تحقیقات مفصلی به عمل آورده‌اند.

شعرای ایرانی از جمله فردوسی، خیام، سعدی و حافظ در ارمنستان کاملا شناخته شده هستند و ارمنیان علاقه‌ی خاصی به این بزرگان دارند. به سبب این علاقه‌مندی است که هرازگاهی و در مناسبت‌های مختلف آیین‌های بزرگداشت نام‌آوران ایرانی در دانشکده‌ی شرق‌شناسی و ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان برگزار می‌گردد.

در خاتمه باردیگر برای همه‌ی عزیزانی که بانی و مجری این همایش ارزشمند بودند، موفقیت و سربلندی آرزو نموده، همگان را به خدای‌منان می‌سپارم.

نیکی و بدی که در نهاد بشر است          شادی و غمی که در قضا و قدر است

باچرخ مکن حواله کاندر عقل          چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است

 

آدرس کوتاه :