در فرایند توسعه‌یافتگی علم اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند

در فرایند توسعه‌یافتگی علم اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند


دکتر خواجه در آیین نکوداشت سرآمدان آموزشی دانشگاه؛

در فرایند توسعه‌یافتگی علم اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند

 

 

 

 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه رشد و توسعه برآیندی از وضعیت توسعه‌یافتگی نهاد علم و آموزش عالی در هر کشور است، گفت: در فرایند توسعه‌یافتگی، علم اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند و در قالب تجربه، در عرصه مدیریت تبلور می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر خواجه در این آیین که صبح امروز دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در عصر حاضر که با تعابیر گوناگونی همچون عصر دانش، عصر اطلاعات، عصر سیستم‌ها و زمانه‌ی دانایی محوری از آن یاید می‌شود، تغییرات فرآیندهای زندگی بشر آهنگی شتابناک به خود گرفته است و بر پیچیدگی‌های آن نیز افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: مواجه با این پیچیدگی‌ها، نیازمند تفکری پویا، راهبردی و سیستمی است که بتواند در تطابق با این تغییرات و سازگاری با آن به هنگام عمل کند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: تغییرات و تحولاتی که در چند دهه‌ی اخیر در تمامی شئون اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و فناوری جوامع بشری پدیدار شده است، بیش از پیش بر اهمیت نقش آموزش عالی در برنامه‌های توسعه‌ای افزوده است؛ از این رو، سرمایه‌گذاری برای تأمین نیروی انسانی توانمند و خلاق به‌منظور نیل به تحقق اهداف توسعه‌ی پایدار، امری بسیار ضروری است.

خواجه، عنوان کرد: با در نظر گرفتن روند شتابناک دگرگونی‌ها در عرصه‌های مختلف و وجود تغییرات پیوسته و انتظارات در حال تغییر، انعطاف‌پذیری و خلاقیت در رویکردهای آموزش عالی امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی، خاطرنشان کرد: دانشگاه به منزله نهاد پیشتاز در تحولات جامعه عمل می‌کند و از طریق آینده‌پژوهشی و رصد کردن تغییرات پیوسته و مداوم، به‌ویژه در عرصه‌ی علم و فناوری، جامعه را برای تسلط بر رویدادهای آینده توانمند و مهیا می‌کند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در عصر کنونی که با توجه به دگرگونی‌های سریع جهانی در عرصه‌های مختلف، ضرورت باز تعریف رویکردها و مأموریت‌های آموزشی دانشگاه‌ها روز به روز آشکارتر می‌شود، دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با درک این تحولات، در چند سال گذشته، گام‌های مؤثری برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه‌ی آموزشی و برقراری تبادلات علمی و آموزشی و اجرای برنامه‌های بین‌المللی‌سازی برداشته است.

خواجه، اضافه کرد: آموزش عالی و انتظارت به‌حق مسئولان جامعه از دانشگاه، ضرورت توجه به حل مشکلات جامعه و صنعت را پیش روی دانشگاه قرار داده است و منجر به هدف‌گذاری‌های جدید و انتظارات جدیدتر از نقش دانشگاه‌ها شده است، چنان‌که با ورود به نسل جدید دانشگاه‌ها و ارتباط بیش‌ازپیش آن‌ها با صنعت و جامعه، مسئولانه عمل کردن در قبال جامعه موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری جامعه دانشگاهی بر محورهای تشکیل‌دهنده توسعه پایدار یعنی، اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در نخستین برنامه‌ی راهبردی دانشگاه شهید چمران اهواز، عمل به مسئولیت اجتماعی یکی از رسالت‌های اصلی قلمداد شده و برای دست‌یابی به آن نیز تلاش مجدانه‌ای صورت پذیرفته است، گفت: این دانشگاه در چند سال گذشته، با حضور فراگیرتر و مؤثرتر از گذشته در متن جامعه، نسبت به مسائل منطقه‌ای و ملی واکنش نشان داده است. رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: اجرای طرح‌های پژوهشی کلان برای تولید دانش فنی و بومی‌سازی کالاهای موردنیاز صنایع مختلف، آموزش‌های قبل، حین و پس از بحران‌ها، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی توانمندسازی کارکنان سازمان‌ها و خلق فرصت ایجاد دسترسی بیشتر به آموزش عالی از طریق ایجاد رشته‌ها و دوره‌های آموزش متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه بخشی از اقدامات این دانشگاه در حوزه‌ی مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

خواجه در پایان با نکوداشت یاد و خاطره‌ی استاد فقید شهید مرتضی مطهری و شادباش روز معلم، از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر همه‌ی اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه که در شرایط سخت کرونا و با وجود برخی مشکلات و کاستی‌ها، چراغ دانش و پژوهش را در دانشگاه فروزان نگه‌داشته‌اند، سپاسگزاری کرد.

گفتنی است در پایان این آیین سرآمدان آموزشی دانشگاه در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

 

 

آدرس کوتاه :