سئوالات متداول

سئوال: آیا می‌توانم برنامه مورد نظرم را نصب کنم؟

پاسخ: اگر از سرویس ویندوز استفاده می‌کنید، بر روی آن ماشین دسترسی ادمین دارید. بنابراین هر برنامه و تغییراتی که مورد نظر شما است را می‌توانید انجام دهید. اگر از سوریس لینوکس استفاده می‌کنید، شما می‌توانید برنامه را در home خود نصب کنید. البته اگر برنامه این قابلیت را نداشته باشد یا برای نصب نیاز به کتابخانه سیستمی داشته باشد که نصب نیست، این کار باید توسط مدیر سیستم انجام شود. در صورتی که به خاطر تداخل امکان نصب کتابخانه‌ها وجود نداشته باشد، سایر راه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

سئوال: حجم فایل برنامه مورد نظر من زیاد است. چگونه آن را سریعتر روی ماشین آپلود کنم؟

پاسخ: فایل iso تعدادی از برنامه‌های پر کاربرد (مانند انسیس، آباکوس و ...) در شبکه داخلی بین ماشین‌ها به اشتراک گذاشته شده است. برای دسترسی به فهرست برنامه‌ها کافی است بعد از لاگین به ماشین ویندوز، my computer را باز کنید و در نیمه سمت چپ صفحه، در قسمت libraries، فولدر apps را انتخاب کنید.

 

سئوال: آیا خدمات GPU هم دارید؟

پاسخ: خیر، سرویس‌ها مبتنی بر CPU هستند.

 

سئوال: حداکثر منابعی که می‌توانم درخواست کنم، چقدر است؟

پاسخ: با توجه به منابع موجود و لزوم استفاده بهینه از آن‌ها، حداکثر تعداد هسته‌ها 12 عدد، حجم حافظه 32 گیگا بایت و حجم دیسک 140 گیگابایت است. با این حال در صورتی که متقاضی مشخصات خاصی مد نظر داشته باشد (به عنوان مثلا حجم دیسک زیاد و تعداد هسته کم)، بعد از بررسی درخواست، در صورتی که امکان پذیر باشد، سیستم مورد نیاز ارائه خواهد شد. برای موارد خاص هزینه لازم به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

 

سئوال: مدیریت اجرای برنامه‌های لینوکس چگونه است؟

پاسخ: برنامه Slurm به عنوان job manager وظیفه مدیریت نودها و اجرای برنامه بر روی آن‌ها را به عهده دارد. کاربران می بایست در یک script نیازهای مورد نظر برنامه خود را بنویسند و آن را به Slurm ارسال کنند. بعد از اتمام اجرا، فایل‌های نتیجه نیز آماده خواهند بود. برنامه‌های لینوکس با توجه به اینکه از مدل‌های برنامه نویسی موازی (MPI، OpenMP و ...) استفاده می‌کنند، به خوبی با Slurm سازگاری دارند. راهنمای استفاده از Slurm در بخش "نرم افزارها و راهنماها" در پنل کاربری قابل دسترسی است.

 

سئوال: چگونه به ماشین ویندوز وصل شوم؟

پاسخ: ماشین‌های ویندوز با استفاده از برنامه AnyDesk قابل دسترسی هستند و فایل‌ها از طریق همین برنامه از کامپیوترتان به ماشین ریموت (یا برعکس) منتقل می‌شوند. بعد از ساخت ویندوز ماشین، این برنامه با ویژگی unattended access پیکره بندی خواهد شد. پسورد پیش فرض که برای هر کاربر اختصاصی است توسط مدیر سیستم به کاربر اعلام خواهد شد. توصیه می­‌شود در اولین فرصت پسورد پیش فرض را تغییر دهید.

 

سئوال: چگونه بین کامپیوتر شخصی و ماشین ریموت فایل منتقل کنم؟

پاسخ: اگر از سرویس AnyDesk استفاده می‌کنید، برنامه یک file manager دارد و می‌توانید فایل‌ها را منتقل کنید. در صورتی که ار سرویس ترمینال یا VNC (برنامه‌های تحت لینوکس) استفاده می‌کنید، از برنامه WinSCP می‌توانید برای انتقال فایل‌ها استفاده کنید.

 

سئوال: نرم افزارهای مورد نیاز جهت ارتباط با سرور را از کجا دریافت کنم؟

پاسخ: بعد از لاگین به پنل کاربری، لینک نرم افزارهای مورد نیاز را مشاهد خواهید کرد. در این قسمت نرم افزارهای مورد نیاز برای سرویس‌ها ویندوز و لینوکس به همراه راهنما جهت سهولت در دسترس شما قرار گرفته است.

 

سئوال: حجم فایل‌های من برای انتقال بسیار زیاد هستند. چگونه می‌توانم سریعتر آن‌ها را دانلود کنم؟

پاسخ: اگر ساکن شهر اهواز هستید یا می‌توانید به دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه کنید، با ایمیل پشتیبانی تماس بگیرید تا بعد از مراجعه به دانشکده مهندسی بتوانید با کابل به شبکه داخلی وصل شوید و فایل‌های خود را سریعتر دانلود کنید. اگر امکان مراجعه ندارید، با تهیه بسته‌های شبانه اینترنت، اقدام به دانلود فایل‌ها نمایید.

 

سئوال: آیا راهنمای بیشتری برای استفاده از کلاستر وجود دارد؟

پاسخ: بعد از لاگین، در پنل کاربری در منوی "نرم افزارها و راهنماها"، فایل‌های راهنما با توجه به سیستم عامل انتخابی قرار داده شده‌اند.

 

سئوال: در صورت انقضای سرویس و عدم تمدید به موقع آیا ماشین ریموت پاک خواهد شد؟

پاسخ: بعد از انقضا و در صورتی که اقدام به تمدید نکرده باشید، ماشین ریموت خاموش خواهد شد و در صورت عدم تمدید بعد از 4 روز، ماشین حذف خواهد شد. توجه کنید که در صورت حذف ماشین و اکانت، کلیه فایل‌های کاربر پاک خواهند شد و مسئولیتی متوجه مرکز نیست.

 

سئوال: تاریخی که در ستون انقضای سرویس نوشته می‌شود به چه معنی است؟

پاسخ: تاریخی که در ستون انقضای سرویس نوشته می‌شود به معنی آن است که در بامداد آن روز، اکانت غیر فعال خواهد شد.

 

سئوال: هزینه را چگونه پرداخت کنم؟

پاسخ: پرداخت هزینه‌ها از طریق درگاه الکترونیکی انجام می‌شود. بعد از تایید درخواست دکمه پرداخت در سرویس مورد نظر ظاهر خواهد شد و کاربر به درگاه پرداخت هدایت خواهد شد.

 

سئوال: چگونه در جریان اطلاعیه‌های مرکز باشم؟

پاسخ: مطالب کلی و راهنماها در وب سایت مرکز و اخبار و اطلاعیه‌ها از طریق کانال @scuhpcc در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. با عضویت در کانال فوق، به شکل بهتری نسبت به وب سایت در جریان آخرین اطلاعیه‌ها خواهید بود.

 

 

آخرین به روز رسانی: 17-04-1399