دانشگاه ها باید نسبت به مسایل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند

شناسه : 2453579

دانشگاه ها باید نسبت به مسایل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند


معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم وجود یک شبکه در دانشگاه‌ها برای بررسی مشکلات جامعه، گفت: دانشگاه باید نسبت به محیط پیرامونی خود حساسیت داشته باشد و  امروزه یک نهاد به تنهایی نمی تواند مسائل و مشکلات را حل کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر غلامرضا غفاری در نخستین نشست "شبکه ملی جامعه و دانشگاه" که امروز چهارشنبه 22 اسفندماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه ها به تدریج حسب کارکردهای جدید وظایف جدیدی را دنبال کرده است؛ اگر شروع کار دانشگاه ها را بحث های فلسفی در نظر بگیریم کم کم این بحث ها جدا از مسایل نظری به مسایل علمی تبدیل شد.

وی، افزود: در فرازی دیگر، دانشگاه خصلتی مبادله ای را پیدا می کند و در پی آن است که هم از دورن و هم از بیرون سیستم مبادله ای داشته باشد؛ امروز از درون دانشگاه که به بیرون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شاید شایسته‌تر باشد که دانشگاه را با جامعه پیوند دهیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه دانشگاه ها باید نسبت به مسایل پیرامونی خود حساسیت داشته باشد، تصریح کرد: در آغاز وقتی دانشگاه‌ها شکل گرفتند، مختص گروه نخبگان بودند و طبقه ممتاز با دانشگاه سر و کار داشتند؛ در نقطه شروع دانشگاه نیز بحث‌های دانشگاه بیشتر وجه نظری داشت و کمتر وجه عملی آن مشهود بود و دانشگاه اساسا نهادی محسوب می شد که در آنجا بحث بر سر اندیشه و آن هم اندیشه ناب بود.

غفاری، افزود: دانشگاه باید یک نگاه سیستمی داشته باشد و باید با بخش‌های مختلف بیرونی پیوند پیدا کند در این صورت چنین دانشگاهی اجتماعی محسوب می شود یعنی دانشگاهی که هم خادم و هم نقاد جامعه است.

وی، خاطرنشان کرد: مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم دیگر مسائل ساده و عادی و یک بعدی نیست، بلکه چند بعدی شده است. چرا امروزه در دانشگاه از این صحبت می‌شود که دانش ما باید یک دانش چند رشته‌ای باشد؟ زیرا مسائل ما مسائلی هستند که یک رشته از عهده حل آن‌ها بر نمی‌آید بلکه رشته‌های مختلف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک سازمان و یک دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، افزود: این جا است که وجود یک شبکه و وارد ساختن عوامل مختلف یک ضرورت است و به همین خاطر در دانشگاه‌های نسل جدید این نکته مورد توجه است که دانشگاه باید یک نگاه سیستمی و شبکه‌ای داشته باشد.

غفاری با بیان اینکه باید از نیروهایی تحت عنوان کنشگران مرزی استفاده کنیم، تصریح کرد: کنشگر مرزی کسی است که توانایی پیوند زدن را دارد. نخبگان دانشگاهی، اساتید دانشگاه، مدیران اصناف و مدیران NGO ها و سازمان‌های غیر دولتی به دلیل اینکه جمعی را در اختیار دارند و توان این را دارند که انرژی یک جمع را در راستای یک مساله بسیج کنند نقش کنش گر مرزی را دارند.

وی، افزود: شبکه جامعه و دانشگاه در پی این است که فراتر از توانمان به میدان بیاییم و مجموعه‌های دیگر را نیز در کنار هم داشته باشیم و با استفاده از خرد جمعی بتوانیم در درجه اول مسائلی را که در پیرامون ما هستند را مورد توجه قرار دهیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه در دنیای جدید اساسا از جامعه به عنوان جوامع ریسکی یاد می‌شود، ادامه داد: هرچه جوامع پیچیده تر می‌شوند مخاطرات نیز بیشتر می‌شود. مخاطرات در حوزه زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی ندارد به طور مداوم و پیوسته بر ریسک‌ها و مخاطره‌های ما افزده می‌شود مگر اینکه بتوانیم جلوی تغییرات را بگیریم که این مساله نیز یک امر نشدنی است.

غفاری ادامه داد: اگر نسبت خود را با تغییرات و تحولات مشخص نکنیم تغییرات و تحولات ما را وادار می‌کنند برخی مسائل را بپذیریم و در این صورت ما قدرت نظارت و کنترل و ورود را نخواهیم داشت که تبعات آن تبعات ناسوابی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قطعا مسائل و مشکلات زیادی را در خوزستان داریم، گفت: خوزستان نیز مثل همه استان‌ها دارای ویژگی‌ها و مسائل و مشکلاتی است؛ به طور مثال دانش‌آموزانی که از این استان در سال تحصیلی 97-96 در کل کشور در کنکور شرکت کردند عملا 32.4 درصد آن‌ها در دانشگاه پذیرفته شدند و در رتبه بندی، خوزستان در مجموع رتبه 19 را در بین 31  استان کشور کسب کرد.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوزستان در رشته ریاضی رتبه 26، در رشته علوم تجربی 24 ، در رشته علوم انسانی 22، در رشته زبان رتبه 3 و در رشته هنر رتبه 14 را به دست آورده است.

غفاری، تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی است نیاز داریم در حوزه آموزشی نیاز است به لحاظ سیاست های آموزشی رتبه بالاتری از این داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق اهداف این کارگروه به همدلی میان تمامی مسئولان استانی نیاز است که امیدواریم این امر تحقق یابد.

 

*دانشگاه ها در قبال جامعه مسئول هستند

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: آیین نامه شبکه جامعه و دانشگاه سال 97 ابلاغ شد و امروز نخستین نشست آن برگزار می شود.

دکتر خواجه، اظهارکرد: ایده تشکیل این شبکه ایجاد ساز و کار لازم برای تحقق مسئولیت دانشگاه است؛ دانشگاه باید پیوند ساختار خود را با جامعه تقویت کند و ظرفیت های خود را برای حل مشکلات جامعه به کار گیرد.

وی افزود: از این رو نیاز است باهمدلی میان تمامی اقشار جامعه بالاخص نخبگان هم اندیشی صورت گیرد.

 

*کمک به دانشگاه در جامعه به فضیلت تبدیل شود

استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید کمک به دانشگاه را در جامعه گسترش دهیم و این را به یک فضیلت تبدیل کنیم، گفت: افراد در کمک به دانشگاه باید با یکدیگر رقابت کنند.

دکتر غلامرضا شریعتی، ادامه داد: کمک به دانشگاه در کشورهای دنیا یک امر معمول است و در بسیاری از جوامع این یک فضیلت است؛ باید از دانشگاه حمایت شود همه ما باید برای کمک به دانشگاه دور هم جمع شویم و نه تنها از توان مالی موسسه‌ای که مسئولیت آن رابر عهده داریم بلکه باید از توان شخصی نیز برای کمک به دانشگاه استفاده کنیم.

استاندار خوزستان گفت: من قصور در این امر را متوجه دانشگاه می‌دانم و دانشگاه باید این را به فرهنگ تبدیل کند، همان طور که آموزش و پرورش خیرین مدرسه ساز را به فرهنگ تبدیل کرد و جوامع دانشگاهی باید در این زمینه پیش قدم شوند.

 

*دانشگاه با توسعه یافتگی در ارتباط است

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه محصول بازنگری در الزما هایی است که لازمه جامعه امروز می باشد؛ ایده دانشگاه اجتماعی در وزارت علوم پیگیری می شود که شامل دانشگاهی است که مشکلات جامعه را می داند و اهل گفت و گو است و سعی دارد از طریق ساختارسازی با جامعه ارتباط برقرار نماید.

محمدهادی عسکری، اظهار کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه سیاست گذاری مشارکتی را دنبال می کند و تمامی اعضاء پروژه باید به اهداف اشراف داشته و بتوانند اهداف را پیش ببرند. به همین دلیل دانشگاه بهترین جا برای انجام این طرح است.

وی، افزود: باید زیست دانشگاهی را به رسمیت بشناسیم؛ دانشگاه یک زیست جهان است و با توسعه یافتگی در ارتباط است و نیاز است با توجه به شرایطی که در آن هستیم به سمت پرورش کنشگران مرزی برویم.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: این شبکه توانسته است در برخی از استان ها 12 گزارش راهبردی مبتنی بر مساله شناسی و سیاسی را ارایه دهد؛ کارگروه های فرهنگی و اجتماعی، آب، محیط زیست و کشاورزی و اقتصاد و صنعت و گردشگری در این شبکه وجود دارد و با ظرفیت های استان می توان به سمت تحقق اهداف شبکه پیش رفت.

 

*شبکه ملی جامعه و دانشگاه برای حل مشکلات مردم تشکیل شده است

در ادامه دکتر صفایی مقدم دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه در استان خوزستان بیان کرد:  در سال 93 پس از استقرار دولت، دفتر بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تصمیم گرفت از ظرفیت های استان ها به شکل بهتری استفاده کند.

وی افزود: از این رو تصمیم گرفته شد که اتاق های فکر تشکیل شود که خوشبختانه مسایل مهمی در این اتاق های درباره مسایل قومیتی، معضلات اجتماعی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و... مورد بررسی گرفت و در حال حاضر شبکه جامعه و دانشگاه نیز همان ماهیت اتاق فکر را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه تشکیلاتی است که افراد با انگیزه با اعتقادات دینی و ملی در آن گردهم خواهند آمد و در تلاش برای حل مشکلات جامعه و مردم گام برخواهند داشت.

گفتنی است این نشست با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و فعالان حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

همچنین در پایان دکتر مهدی قمشی به عنوان مسئول کارگروه آب، محیط زیست و کشاورزی، دکتر افقه به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد، صنعت و گردشگری و ندا شفیعی به عنوان مسئول کارگروه اجتماعی شبکه معرفی شدند.

 

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.