30 درصد از برنامه‌های درسی آموزش عالی تا پایان برنامه ششم باید به آموزش‌های مهارتی اختصاص یابد

30 درصد از برنامه‌های درسی آموزش عالی تا پایان برنامه ششم باید به آموزش‌های مهارتی اختصاص یابد


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تأکید کرد؛

30 درصد از برنامه‌های درسی آموزش عالی تا پایان برنامه ششم باید به آموزش‌های مهارتی اختصاص یابد





معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: طبق برنامه ششم توسعه وزارت علوم ملزم است تا پایان این برنامه سی درصد از برنامه‌های درسی را به مهارت‌آموزی و آموزشی‌های مهارتی اختصاص دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عبداله پارسا امروز شنبه 29 اردیبهشت‌ماه در جلسه طرح اشتغال افزایی دانش‌آموختگان که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: به‌تبع آن ما نیز برای اینکه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم و برای احیای اعتماد جامعه به دانشگاه باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم.

وی افزود: دانشجویان نیز می‌توانند در زمینه ارتقای توانمندسازی خود قدم بردارند؛ به‌طورکلی معاونت آموزشی در سطح وزارت علوم چهار محور اساسی را طراحی کرده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: ارتقای کیفیت هیئت‌علمی، ارتقای کیفیت دوره‌های تحصیلی، جذب دانشجویان خارجی و رصد شغلی فارغ‌التحصیلان جزو برنامه‌ای جدی معاونت آموزشی است که انتظار می‌رود با سه هدف اصلی کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار نظام آموزشی و هماهنگی با توسعه پایدار پیگیری شود.

پارسا، ادامه داد: آیین‌نامه هدف‌های مشخصی را دنبال می‌کند که ازجمله این برنامه‌ها تأکید بر به‌روز کردن برنامه‌ها آموزشی در جهت شایستگی‌های شغلی دانش‌آموختگان است تا بتوانیم دانشجویانی را تربیت کنیم که به عنوان نیروی ماهر بتوانند زمان ورود به بازار کار هزینه‌های مضاعف پرداخت‌نشده و برای جامعه مفید باشند.

وی، اظهار کرد: تأکید این برنامه بر دوره کارشناسی، برنامه‌های آموزشی و فرا برنامه‌ها است؛ برای تحقق اهداف، چهار برنامه اصلی موردتوجه قرارگرفته که شامل اجرای کامل جنبه‌های علمی کاربردی برنامه‌های جاری، طراحی برنامه‌های دروس اختیاری متناسب با امتیازات جامعه، اجرای آموزش‌های فرا برنامه‌ای و رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: یکی از خلأهای دانشگاه این است که تجهیز آزمایشگاه‌ها بیشتر معطوف به پژوهشی می‌باشد و به آموزش کمتر توجه شده؛ باید بودجه تجهیزات آموزشی آزمایشگاه را مُنفک و به جنبه‌های سخت‌افزاری و ... پیش بریم.

پارسا، ادامه داد: در کنار این مسائل در بحث کیفی باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود یا در آیین‌نامه ترفیع بازنگری‌هایی صورت گیرد تا اعضای هیئت‌علمی برای مشارکت در طرح‌هایی که جنبه عملی دارند تشویق شوند.

وی، اضافه کرد: لازم است دوره‌های آموزشی لازم در بحث مهارت‌آموزی برای کارشناسان آزمایشگاه‌ها برگزار شود. استفاده از دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی از دیگر برنامه‌ها است که باید به آن پرداخته شود. انتظار می‌رود در این بازه زمانی در دانشکده‌ها پیشنهادتی که دارند را علاوه بر نیاز طرح‌های پیشنهادی خود را برای بخش‌های علمی سرفصل‌های درسی موجود را در مقطع کارشناسی را ارائه دهند.

در این نشست که با حضور دکتر خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، روسا و مدیران گروه‌ها از دانشگاه‌های این دانشگاه به بیان نظرات خود درباره اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها پرداختند.

همچنین در این نشست از دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز حضور داشتند.

آدرس کوتاه :