نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نقطه قوت آموزش عالی در ایران تعداد بالای هیات علمی است

نقطه قوت آموزش عالی در ایران تعداد بالای هیات علمی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قوت اصلی آموزش عالی در ایران را تعداد بالای اعضای هیئت‌علمی دانست و گفت: ما سرمایه‌های خود را در واحدهای کوچک پراکنده و متفرق توزیع کرده‌ایم و هنوز هم برخی از اشخاص قانع نیستند که نباید دیگر به سمت تکثیر و افزایش تعداد واحدهای آموزشی برویم . 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر منصور غلامی در نشست شورای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که امروز دوشنبه (7 اسفندماه) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ما اهداف و برنامه‌های خوب زیادی داریم اما در اجرا، گرفتار برخی نقایص هستیم و کمبود منابع پشتیبانی‌کننده یکی از این نواقص است. ممکن است پیگیری و مدیریت برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها نیز به شکلی دقیق صورت نگرفته باشد .   

وی افزود: در این مدت که مسئولیت وزارت را عهده‌دار شدم، منظر دیگری از مجموعه آموزش عالی را دیدم که در زمان ریاست دانشگاه نمی‌دیدم. اکنون می‌بینم ضعف و قوت‌هایی وجود دارد و قوت اصلی این است که تعداد اعضای هیئت‌علمی زیادی داریم اما سرمایه‌های خود را در واحدهای کوچک، پراکنده و متفرق توزیع کرده‌ایم و هنوز هم برخی از اشخاص قانع نیستند که نباید دیگر به سمت تکثیر و افزایش تعداد واحدهای آموزشی برویم . 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما در برخی مراکز دانشگاهی، مانند پیام‌نور، علمی کاربردی و... دچار یک ریزش شدید شده‌ایم که هم امکانات فیزیکی آنان معطل می‌ماند و هم تعدادی از اعضای هیئت‌علمی هستند که با کاهش فعالیت‌ها، دچار مشکل می‌شوند. این مجموعه قابل‌رؤیت در حوزه آموزش عالی، نیاز دارد که به شکل جدی و هدفمند برنامه‌ریزی شود .       

دکتر غلامی خاطرنشان‌کرد: در سال 94 شورای انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی در کشور به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که بعد از درک مشکل به وجود آمده در توسعه کمی زیاد مراکز آموزش عالی کشور برنامه‌ریزی شد. به دلیل ضرورت سازماندهی یک ستاد مرکزی در وزارت علوم که به تأخیر افتاده بود، اجرای این طرح از اواسط سال 95 آغاز شد و حدود یک سال و نیم است که در حال اجرا است .       

وی ادامه داد: در این مدت بیشتر تشکیلات و ساختارهای کلی، مانند منطقه‌بندی دانشگاه‌ها، تعریف دانشگاه‌های معین و تلاش برای یک‌کاسه کردن هیئت‌های امنا از اقدامات انجام‌شده بودند. هنوز در برخی دانشگاه‌ها شاهد هستیم که افرادی به دنبال تشکیل هیئت‌امنای مستقل هستند و این میل به پراکنده‌کاری فرهنگی است که گرفتار آن هستیم .   

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بحث هدفمند کردن و ماموریت‌گرا کردن مراکز آموزش عالی در ذیل این برنامه‌ها قرار دارد که کار نسبتاً سختی است زیرا ما می‌خواهیم این واگرایی ایجادشده را به همگرایی تبدیل کنیم. انرژی زیادی می‌خواهد که ما اجزای یک سیستمی که در حال دور شدن هستند را به هم نزدیک کنیم، نگه‌داریم و سپس جهت‌دهی کنیم .

دکتر غلامی افزود: ماموریت‌گرا شدن می‌تواند برای همه مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ یک نقطه قوتی برای رشد عمودی باشد. اگر بتوانیم از لحاظ پشتیبانی‌های علمی و فنی مراکز را تقویت کنیم، می‌توانیم به توانمندی‌های موجود عمق دهیم. همچنین باید از ورود به حوزه‌های غیرمرتبط در مجموعه‌های دانشگاهی به‌طور جدی جلوگیری شود اما گاهی به‌طور قهرا حوادث نامطلوب و ناخواسته‌ای اتفاق می‌افتد که مثالی از آن اتفاقاتی است که اکنون در بحث بودجه در حال وقوع است. با توجه به این محدودیت‌هایی که قهرا به ما در حوزه آموزش عالی تحمیل می‌شود، لازم است وزارت در برنامه‌های خود روی ماموریت‌گرا شدن کار کند .       

وی با اشاره به دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، گفت: این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی است و می‌توان آن را در سطح ملی جا انداخت. باید با همین محور از خروج آن از حیطه تخصصی جلوگیری شود و هر نوع کاری که در دنیا در حوزه علوم دریایی انجام می‌شود، در اینجا توجیه دارد. برخی افراد حاضر نیستند به خرمشهر بیایند و در دانشگاه‌های دیگر جمع می‌شوند و درخواست می‌کنند که رشته‌ای را برای آنان راه‌اندازی کنند  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم هسته‌های تخصصی خارج از زیست‌بوم خود شکل بگیرد، تصریح کرد: اینجا یک دانشگاه تخصصی و قابل حمایت است و به آن کمک می‌کنیم. باید به مشکلات مالی آن نیز توجه کنیم و اگر شرایط مالی بهتر شد از حیطه تخصصی آن خارج نشویم. این کار باعث می‌شود که ما به ماموریت‌های خاص فکر نکنیم .