مدیر روابط عمومی دانشگاه: رسانه یکی از ابزارهای گسترش و همگانی کردن پژوهش است

شناسه : 2080195

مدیر روابط عمومی دانشگاه: رسانه یکی از ابزارهای گسترش و همگانی کردن پژوهش است


"پژوهش هدفمند، فناوری ارزشی آفرین، در خدمت تولید ملی"

مدیر روابط عمومی دانشگاه: رسانه یکی از ابزارهای گسترش و همگانی کردن پژوهش است

 

 

ندا شفیعی مدیر روابط عمومی و مشاور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه رسانه در یادداشتی با عنوان "پژوهش، فناوری و رسانه" به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، ذکر کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارها و در دسترس‌ترین آن‌ها برای گسترش پژوهش و همگانی سازی آن، رسانه‌ها می‌باشند.

در متن این یادداشت آمده است:

با مروری بر تاریخ بشری می‌توان دریافت که پژوهش و فناوری به منزله سنگ زیربنای توسعه و پیشرفت جوامع است و درگذر زمان توجه جوامع انسانی به ویژه نخبگان و عالمان به این مقوله مهم از علل عمده تحول، تکامل و تکوین تمدن‌ها و حیات بشر بوده است.

 بی‌شک می‌توان گفت جوامعی که به‌موقع و با سرعت مناسب در مسیر رشد و بالندگی از این ارزش مهم و مفید بهره گرفته‌اند به موفقیت‌های چشم‌گیر اساسی و قابل‌اعتماد در بسیاری از حوزه‌ها دست‌یافته‌اند.

رابطه پژوهش، فناوری و رسانه، رابطه‌ای دوسویه است. پژوهش، تحقیق و فناوری در حقیقت می‌تواند باعث تقویت و کارآمدی ابزارهای ارتباطی و تحول رسانه گردد و به مدد این اتفاق بلوغ جامعه ارتباطی در پی داشته باشد.

از طرفی رسانه می‌تواند با محور قرار دادن امور پژوهشی و فناورانه و تقویت و همگانی کردن فرهنگ پژوهش و تحقیق به زمینه توسعه و پیشرفت جامعه در همه ابعاد کمک قابل‌توجهی نماید. رسانه‌ها، در عمومی‌سازی و ایجاد باور به علم  نقش میانجی دارند.

شاخصه بارز دنیای کنونی که قرار گرفتن در مسیر دگرگونی‌های پرشتاب است داشتن دیدگاه‌های پژوهش محور و نگاه‌های فناورانه است، بنابراین بسیاری از صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که برای بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باید این دیدگاه را در جامعه نهادینه کرد.

 یکی از راه‌های رسیدن به چنین جایگاهی رسانه است. ازآنجایی‌که کلید دستیابی به موفقیت و پیشرفت در هر جامعه‌ای توجه به پژوهش و فناوری است رسانه‌ها نه‌تنها باید در قالب یک رویداد با بعد زمانی محدود به پژوهش و آثار آن بپردازند بلکه با توجه به اهمیت موضوع ابعاد آن و نتایج گسترده آن همواره در هر برهه از زمان آن را برجسته‌نمایی کنند.

پوشش فعالیت‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی ابعاد و ارزش‌های آن در سطوح مختلف و متفاوت جامعه باعث خواهد شد اهمیت این مقوله مهم در ابعاد عمومی آشکار و همگان در مفهوم عام و خواص در ابعاد تخصص با آگاهی و بینش بیشتری آن را موردتوجه قرار دهند.

یکی از مهم‌ترین ابزارها و در دسترس ترین آن‌ها برای گسترش پژوهش و همگانی سازی آن، رسانه‌ها می‌باشند.

انتقال اطلاعات اولیه وظیفه یک رسانه در سطح جامعه است. یافته‌های علمی که توسط گروه‌های خاص علمی به دست می‌آیند، تنها از طریق همین ابزار است که به اطلاع عموم مردم می‌رسند. رسانه‌ها پژوهش را نزد جامعه به مفهومی قابل‌درک  برای تمامی اقشار جامعه تبدیل می‌کنند.

امروزه رسانه‌ها افق جدیدی را در رابطه باعرضه اطلاعات، تولید و ترویج آن ارائه کرده‌اند.با شکل‌گیری فناوری‌های نوین ارتباطی، زیرساخت‌ها و بستر تولید علم و پژوهش و ترویج آن نیز تغییریافته است.

بی‌شک وسایل ارتباطی جدید با گستردگی برد خود نقش مهمی در ساخت "فرهنگ جمعی" دارند.چگونگی این نقش، تابع نوع استفاده از آن‌هاست، که مثبت یا منفی بودن عملکرد آن‌ها را مشخص می‌سازد. و همین ساخت فرهنگ باعث می‌شود اهمیت پژوهش نیز توسط رسانه فرهنگ‌سازی شود.

اگر خواهان دستیابی به توسعه متوازن هستیم باید هم به رسانه‌ها و هم به پژوهش توجه کنیم. در دنیای تخصص و پیچیده کنونی، رسانه‌ها با پالایش اطلاعات نقش بنیادی در رشد جامعه دارند. رسانه‌ها چنانچه تمام توان خود را برای ترویج علم و پژوهش انجام دهند.

 

 

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.