در دو سال گذشته انجام شد؛ اخذ مجوز راه‌اندازی 17 رشته جدید در دانشگاه شهید چمران اهواز

در دو سال گذشته انجام شد؛ اخذ مجوز راه‌اندازی 17 رشته جدید در دانشگاه شهید چمران اهواز

 

معاون پیشین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از خردادماه سال 95 تا خردادماه امسال مجوز راه‌اندازی 17 رشته ( دو رشته کارشناسی، 12 رشته ارشد، سه رشته دکتری) از شورای گسترش تحصیلات تکمیلی کسب شد و حدود 10 رشته دیگر نیز به تصویب شورای دانشگاه رسیده که با ثبت در سامانه آموزش عالی، پیگیری خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عبداله پارسا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در دوره تصدی مسئولیت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی افزود: در این دوره بر اصلاح رویکرد و روش پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه، منطقی کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و کنترل رشد بی‌رویه کمی آن تأکید شد و با جایگزین نمودن روش استاد محور برای پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به جای روش گروه محور، تلاش زیادی برای کیفیت‌بخشی به دوره تحصیلات تکمیلی به عمل آمد.

وی ادامه داد: همزمان در سامانه مدیریت امور پژوهشی نیز اصلاحات لازم انجام شد و انتظار می‌رود از امسال به بعد پذیرش و هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از روندی آکادمیک تر تبعیت نموده و نظارت سیستماتیک بسیار قوی بر این فعالیت‌ها اعمال شود.

معاون پیشین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، از تدوین اساس‌نامه‌ای قوی و نسبتاً جامع برای المپیاد علمی – دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و افزود: خوشبختانه این اساس‌نامه به تصویب هیئت‌رئیسه دانشگاه رسیده و اولین المپیاد در سال 95 با شرکت حدود 200 دانشجوی کارشناسی سال سوم و چهارم در 18 رشته و دومین المپیاد در سال 96 با شرکت حدود 400 دانشجو در 39 رشته برگزار گردید.

پارسا با اشاره به اینکه در این دو سال دو المپیاد نیمه‌متمرکز نیز در سطح دانشگاه برگزار گردید، افزود: یک وجه مهم این المپیادها، شرکت بسیار فعال اعضا هیئت‌علمی از گروه‌های آموزشی مختلف به عنوان مسئول کمیته علمی المپیاد بود که علاوه بر تشویق و هدایت و حمایت علمی دانشجویان، در طراحی و تصحیح سؤالات و برگزاری آزمون، مشارکتی بی‌دریغ و همه‌جانبه داشتند.

وی، بیان کرد: همچنین با پیگیری و رایزنی‌های مختلف، دانشگاه شهید چمران اهواز که قبلاً در قطب 5 و ذیل دانشگاه اصفهان تعریف‌شده بود، از سال 96 به یک‌قطب مستقل المپیاد علمی دانشجویی (قطب 10) تبدیل گردید و برگزاری مرحله نیمه‌متمرکز المپیاد علمی – دانشجویی دانشگاه‌های منطقه 10 و استان خوزستان به عهده این دانشگاه گذاشته شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، اضافه کرد: همچنین برای اولین بار در اردیبهشت امسال المپیاد مرحله غیرمتمرکز  با شرکت داوطلبان سایر دانشگاه‌های استان، تحت نظارت دانشگاه شهید چمران اهواز، طراحی و اجرا شد و نتایج آن به سازمان سنجش اعلام گردید.

پارسا، گفت: با برگزاری المپیاد علمی دانشجویی پس از 20 سال به اذعان همگان، نشاط علمی دانشجویان کارشناسی بهبود بسیار رضایت بخشی کسب کرد و در بیست و دومین المپیاد کشوری، به تعداد تمام 21 المپیاد گذشته، 11 نفر برگزیده کشوری در سال 96 برای دانشگاه موجب افتخار بود. امسال نیز 53 نفر برگزیده مرحله نیمه‌متمرکز برای مرحله کشوری معرفی‌شده‌اند که انتظار می‌رود تعداد قابل‌توجهی از آنان موفق به کسب رتبه کشوری شوند.

وی، اظهار کرد: با ارائه طرح پیشنهادی به هیئت‌رئیسه و تصویب آن، طی دو سال گذشته مشوق‌های زیادی به دانشجویان استعداد درخشان و برگزیدگان المپیاد علمی داده شد و برای جذب رتبه‌های برتر کنکور برای اولین بار در این دانشگاه، تسهیلاتی مانند خوابگاه رایگان و مشوق‌های مالی در سال 97 تعیین‌شده و به اجرا درآمده است.

معاون پیشین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: از سال 93 تلاش شد با تدوین شاخص‌های جدی، برنامه هفته آموزش را با رویکردی متفاوت دنبال نموده و همه‌ساله استادان نمونه آموزشی با دستورالعمل‌های مشخص و شاخص‌های کاملاً آموزشی انتخاب و تجلیل شدند. همچنین در این مدت بر اساس شاخص‌های متعدد آموزشی، هرساله گروه‌های آموزشی ممتاز انتخاب‌شده و از آن‌ها تجلیل شد. تکریم بازنشستگان نیز با رویکردی بسیار محترمانه به اجرا درامد.

معاون پیشین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: با هماهنگی دفتر همکاری‌های علمی و معاونت پژوهشی دانشگاه اقدامات لازم برای جذب دانشجویان پژوهش محور داخلی و خارجی به عمل آمد و دانشجویان خارجی متقاضی مطابق با مقررات به دانشکده‌های ذی‌ربط معرفی شدند.

پارسا با اشاره به تدوین برنامه 5 ساله آموزشی دانشگاه، تصریح کرد: با اختصاص وقت بسیار و پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات مکرر با شوراهای آموزشی دانشکده‌ها، این برنامه با توجه به اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و واقعیت‌های دانشگاه و منطقه تنظیم شد که خوشبختانه اکنون در برنامه راهبردی دانشگاه گنجانده‌شده و بخش محوری این برنامه را تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: اصلاحیه تقویم آموزشی دانشگاه برای تناسب بیشتر با مقتضیات اقلیمی منطقه و بهره‌برداری بهینه از فضاهای آموزشی و زمان، افزایش حضور دانشجویان در نیمسال، افزودن زمان فرجه امتحانات به تقویم، فرصت تعطیلی بین دو نیمسال، کاهش 2 هفته از طول هر نیمسال و حذف بسیاری از هزینه‌های موجود، در شورای آموزشی دانشگاه، به هیئت‌رئیسه پیشنهاد شد و امید است باتدبیر و آینده‌نگری، نسبت به اجرای آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: در بخش آموزش‌های آزاد برای اولین بار در تاریخ دانشگاه با حدود 100 شرکت و اداره و صنایع بزرگ و نیمه بزرگ برای ارائه خدمات آموزشی دوره‌های کوتاه مدت مذاکره شد و بیش از 20 دوره باکیفیت رضایت‌بخش به صورت حضوری و بعضاً مجازی برگزار گردید.

پارسا، بیان کرد: با هماهنگی دبیرخانه هیئت جذب نیز نسبت به نیازسنجی و منطقی نمودن و تناسب بخشیدن اعلام نیازها به جذب هیئت‌علمی در فراخوان‌ها مطابق با واقعیات گروه‌های آموزشی و اخیراً مطابق با برنامه 5 ساله اقدام شد.

وی، افزود: ساماندهی و انضباط بخشی به همکاری‌های آموزشی و پژوهشی اعضا با سایر دانشگاه‌ها از اقدامات و اولویت‌های مهم این معاونت همسو باسیاست‌های مورد تأکید ریاست دانشگاه بود که بر اجرای آن‌ها تأکید به عمل آمد.

معاون پیشین آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان از تلاش‌های تمامی کارشناسان این واحد تقدیر کرد و ادامه داد: امیدوارم برنامه‌های موجود و اقدامات انجام‌شده باقوت بیشتر و با نگاه علمی‌تر و تخصصی‌تر به آموزش و فاصله گرفتن از نگاه اداری و خدماتی محض به حوزه آموزش، پیگیری شوند.

 

 

آدرس کوتاه :