آنچه استادان دانشگاه شهید چمران اهواز در میزگرد تدریس، تجربه و تعهد بیان کردند

آنچه استادان دانشگاه شهید چمران اهواز در میزگرد تدریس، تجربه و تعهد بیان کردند


آنچه استادان دانشگاه شهید چمران اهواز در میزگرد تدریس، تجربه و تعهد بیان کردند




شش نفر از استادان دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست "تدریس، تجربه و تعهد" از تجربیات خود در امر آموزش، برای نسل جوان هیئت‌علمی این دانشگاه سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این نشست که عصر روز گذشته 15 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات دانشکده دامپزشکی برگزار شد، دکتر عبداله پارسا معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان کرد: این نشست با همکاری کانون صنفی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و برای بیان شاخصه‌های وجودی معلمان از نگاه استادان باتجربه این دانشگاه، برپاشده است.

 *دانشجو رکن اصلی در آموزش است

دکتر ناهید پوررضا استاد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، در این نشست بیان کرد: از سال 1360 کارم را در این دانشگاه آغاز کرده‌ام و مفتخرم که تا امروز در تنها در این دانشگاه تدریس داشته‌ام.

وی اظهار کرد: آموزشی بینان تمامی کارها است؛ برخی مسائل پژوهشی را بهای بیشتری می‌دهند درحالی‌که تا آموزش درستی انجام نشود نمی‌توان انتظار تحقیق و پژوهش را داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: آموزش و پژوهش از اهمیتی یکسان برخوردارند؛ از سوی دیگر آموزش به‌گونه‌ای نیست که بتوان در بخش‌های مختلف نسخه‌ای مشابه را پیچید و باید برای هر رشته و نوع درس روش تدریسی مناسبت ارائه داد.

پوررضا با اشاره به اینکه رکن اصلی آموزش دانشجویان هستند، تأکید کرد: یکی از مسائل مهم در امر آموزش برقراری ارتباط صحیح همراه با تعامل و احترام دوسویه با دانشجو است.

وی، اضافه کرد: دانشجویان به رهنمودهای اجتماعی نیاز دارند؛ برخی موارد مشاهده می‌شود که افراد جوانان را از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دلسرد می‌کنند که این مسئله می‌تواند برای جامعه مضر باشد حال‌آنکه دانشجویان با تلاش توانسته‌اند وارد دانشگاه گردند.

*آموزش در دانشگاه‌ها باید منجر به برون داد و نتایج علمی و پژوهشی شود

دکتر نصراله امامی عضو هیئت‌علمی گروه ادبیات فارسی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست بیان کرد: سال 1355 به استخدام دانشگاه درآمدم و سال‌ها قبل از آن نیز به امر افتخار معلمی را داشته‌ام.

وی گفت: درباره کار آموزش به ویژه در دانشگاه که شغل و حرفه ما محسوب می‌شود سلسله اصول و فروعی وجود دارد که باید رعایت شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: اصول مبانی عام و فروع ویژگی‌های خاص رشته‌های مختلف است؛ در رشته‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی نیز وجود دارد که باید در هر بخش شیوه‌ای خاص برای تدریس وجود داشته باشد.

امامی، تأکید کرد: خلاقیت جزو اصلی کار هر استاد در دانشگاه است و اگر این عامل وجود نداشته باشد موجب رکود در کار استاد و تبعات منفی برای دانشجو خواهد بود.

*استادان دانشگاه‌ها از بیان نظرات علمی خود نگرانی نداشته باشند

دکتر شفاعی بجستان عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز گفت: در امر آموزش استادان جوان باید به این مسئله توجه داشته باشند که همیشه با آمادگی کامل در کلاس‌های درس حضور یابند.

وی، اظهار کرد: استادان دانشگاه‌ها باید به این مسئله توجه داشته باشند که در مسائل اجتماعی و... از بیان نظرات خود برای بهبود وضعیت ابایی نداشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال سد گتوند که می‌توانست افتخار سازه‌ای در کشور باشد این‌چنین شد و یا مدیریت شیوه مدیریت در منابع به‌گونه‌ای شده است که بسیاری از منابع خدادادی را از دست داده‌ایم و یا مصرف بی‌رویه داریم. آیا ما استادان دانشگاه دانشجویان خوبی را تربیت نکرده‌ایم؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: شاید در برخی از مسائل ما نیز به عنوان جامعه علمی کشور مقصر بوده‌ایم و اگر بیشتر پای اعتراضات خود می‌ماندیم وضعیت به‌گونه‌ای دیگر بود.

*تأکید بر برگزاری دوره‌های روش تدریس برای استادان جوان دانشگاه‌ها

دکتر نامداری عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست، بر ضرورت برگزاری دوره‌های روش تدریس برای استادان جوان دانشگاه تأکید کرد و افزود: این مسئله در کشورهای دیگر انجام می‌شود و امیدواریم برای بهبود وضعیت آموزشی کشور ما نیز این مسئله انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر مشاهده می‌شود که استادان جوان از پاورپوینت در کلاس‌های درسی استفاده بسیاری دارند؛ استفاده از روش‌های نوین آموزشی بسیار مهم است اما در رشته‌هایی مانند ریاضی قرار گفتن استادان در کنار تابلو درس و حل معادلات به این شیوه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

*صبر یکی از کلیدی‌ترین واژه‌ها در آموزش است

دکتر رضوی عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: بیش از 13سال سابقه تدریس در این دانشگاه را دارم و در این سال‌ها آموخته‌ام که یکی از مسائل مهم علاوه بر دانش و تخصص، صبر است.

وی افزود: صبر لازمه شغل معلمی است و به شاید لازم باشد هیئت‌علمی‌های جوان‌تر صبر بیشتری برای پخته شدن و کسب تجربه داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به اینکه در آموزش اولویت با شخصیت دانشجو است، عنوان کرد:  باید بر اصول اصلی آموزش تأکید داشته باشیم اما در فروع می‌توان نرمش داشت.

*الگو گیری از روش پیشکسوتان امر آموزش در دانشگاه

در ادامه نیز دکتر گلابی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تأکید کرد: در مدتی زمانی که جزو اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه هستم آموخته‌ام که از تجارب سایر استادان پیشکسوت در امر آموزش استفاده نمایم.

وی افزود: در مسئله آموزش اولین و آخرین جلسه حضور در کلاس درس بسیار مهم است و شاید لازم باشد برای هر درس روش متفاوتی از آموزش را ارائه داد.

در پایان این نشست اعضای هیئت‌علمی شرکت‌کننده در این نشست به بیان نظرات و سؤالات خود درباره امر آموزش پرداختند.

آدرس کوتاه :